Companii

Caius Crisan, reteaua Profi: Ne extindem la nivel national si prin achizitii

Caius Crisan, reteaua Profi: Ne extindem la nivel national si prin achizitii

Caius Crisan, directorul general al discounter-ului Profi

01.10.2007, 00:40 314

La cateva luni dupa intarea pe piata din Capitala prin preluarea retelei Albinuta, operatorul magazinelor cu discount Profi planifica investitii in logistica pentru a sustine extinderea la nivel national.
"Pana la finele anului viitor, ar trebui sa fie terminata constructia unui depozit in zona Clujului, care sa aprovizioneze magazinele din Transilvania. Un alt depozit va fi necesar in sud pentru a acoperi zona Moldovei", spune Caius Crisan.
Investitia in depozitul din Cluj, situat pe un teren de 6 hectare, este estimata de manager la 7-8 mil. euro. Compania opereaza in prezent intr-un depozit inchiriat, localizat in Cluj.
Retailerul Profi, detinut de grupul francez Louis Delhaize care opereaza si hipermarketurile Cora, a fost primul discounter intrat pe piata romaneasca, in anul 2000.
Primele locatii au fost in vestul tarii, reteaua fiind extinsa ulterior in Transilvania, ajungand la 26 de magazine la finele lui 2006. In acest an, compania a facut primul pas pe piata din regiunea Moldovei prin deschiderea unui magazin la Onesti si a preluat reteaua de 9 supermarketuri cu discount Albinuta, intrand pe piata din Capitala prin investitii estimate la 10 mil. euro.
"Capitala ne-a atras datorita marimii pietei. Inca de la inceput ne-am planificat intrarea in Bucuresti cu cel putin opt magazine pentru a se justifica efortul facut din punct de vedere logistic, Bucurestiul fiind la o distanta de 600 de kilometri de sediul nostru. Nu ar fi fost logic sa intram pe o astfel de piata cu un singur magazin de 700 de metri patrati si din cauza ca miscarea nu ar fi avut impact mediatic", explica Crisan.
Achizitia unei retele a fost, astfel, singura optiune a companiei Profi pentru a ataca retailul din Capitala. Decizia de a achizitiona lantul Albinuta s-a bazat pe faptul ca magazinele sunt in proportie de 70-80% compatibile cu Profi, fiind foarte apropiate ca si concept. Crisan spune ca, in plus, magazinele Albinuta au fost atractive pentru amplasamentul lor si vanzarile realizate in ultimii ani, insa targetul Profi este cresterea rezultatelor retelei preluate.
"Ne-am uitat si la alte lanturi de magazine locale si vom continua politica de achizitii a unor retele existente, nu doar in Bucuresti. Cred ca in trei ani toate lanturile locale vor apartine unor jucatori internationali", mai spune Crisan.
Principalul motiv al disparitiei jucatorilor mici din retailul FMCG este costul ridicat al logisticii care face ca retelele mari, cu rulaj semnificativ de marfa, sa fie avantajate fata de cele mici, este de parere managerul Profi.
Compania planifica in prezent deschiderea unui magazin Profi in Bucuresti, pentru a testa piata cu propriul brand.
Profi va schimba procesul de aprovizionare a magazinelor Albinuta, care in prezent primesc marfa direct de la furnizori. In urmatoarea perioada, compania va opera pe o platforma din Bucuresti, iar o mare parte din produse vor proveni din depozitul Profi din Cluj.
"Pana la sfarsitul anului vrem sa schimbam sortimentatia din magazinele Albinuta. Articolele cu rulaj mic vor disparea, vom aduce si produse marci proprii Profi si Winny, iar numarul de articole va trece, cred, de 4.000 in fiecare unitate. Trebuie sa le oferim consumatorilor macar 90% din ceea ce are nevoie o familie in mod curent", afirma Crisan.
In schimb, Profi a pastrat angajatii retelei preluate, atat pe cei din management, cat si forta de vanzari.
Caius Crisan mai spune ca, in procesul de extindere a retelei Profi, aproximativ 5-10% din proiectele analizate sunt alese ca viitoare locatii pentru magazine. "Trei sunt factorii-cheie de succes in comertul din Romania, toti acestia fiind la fel de importanti: amplasamentul magazinului, sortimentatia si preturile. Din punctul meu de vedere, romanii nu vor avea nici peste zece ani mobilitatea germanilor, de exemplu, care se urca in masina pentru a vizita 3-4 magazine, si atunci prezenta magazinelor de proximitate va fi foarte importanta", declara managerul.
Vanzarile companiei Profi Rom Food, operatorul magazinelor Profi si Albinuta, vor trece pragul de 100 mil. euro in acest an, valoare aproape dubla fata de cea inregistrata in 2006. Pana la finele anului, Profi Rom Food va opera peste 45 de magazine. Crisan afirma ca evolutia afacerilor companiei nu se datoreaza doar extinderii, magazinele vechi ale retelei inregistrand o majorare a vanzarilor de peste 20% in primele sapte luni ale anului fata de aceeasi perioada din 2006.
"Am inregistrat aceste cresteri in conditiile in care, in aceasta perioada, alti retaileri au deschis circa 75.000 de metri patrati pe o raza de un kilometru in apropierea locatiilor noastre mai vechi. Anul trecut am facut cateva schimbari in sortimentatie, in amenajarea magazinelor si in politica de preturi, iar efectele incep sa se vada in vanzari", sustine Crisan. Anul trecut, suprafata totala de vanzare a magazinelor Profi era de 17.500 de metri patrati, potrivit datelor companiei.
In Romania, Profi concureaza pe segmentul discounterilor cu retelele Penny Market, Plus Discount, MiniMax si Kaufland.
Pe piata locala, numarul de magazine cu politica de disount se va dubla in acest an pana la peste 200 de unitati, potrivit planurilor de extindere anuntate de companii.
O evolutie similara a fost inregistrata in 2006 fata de anul precedent.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO