Companii

Business Magazin.La ce indicatori se uită un CEO pentru a vedea cum merge compania şi cum va merge piaţa

Autor: Ioana Matei

27.08.2023, 17:06 317

Panoul de bord, cu indicatori cheie ce măsoară rezultatele companiei şi estimează evoluţia businessului şi a pieţei în care activează o companie, reprezintă un instrument esenţial pentru fiecare CEO. Altfel spus, sunt cifre urmărite zilnic sau periodic, care pot reprezenta un barometru în business. Sunt unele cifre pe care executivii se uită pentru a vedea dacă apar eventuale deviaţii faţă de trendul estimat, în timp ce pe altele se uită din punctul de vedere al proiectelor pe care le au în execuţie. La ce indicatori se uită 18 manageri pentru a anticipa ce urmează în piaţă şi care este cel mai important barometru în business?

De la indicatori ce ţin de vânzări, de cash sau de încadrare în execuţie, până la evoluţia inflaţiei, a dobânzilor sau a cursului valutar, toate aceste cifre le arată executivilor cum merge businessul şi ce urmează în piaţă. Alţi factori, precum numărul de autorizaţii de construcţii sau evoluţia cererii de ciment sau fier-beton, pot oferi date cu privire la ce se va întâmpla pe termen lung în piaţă. Mai mult, un element nonfinanciar la care se uită unii executivi este chiar şi evoluţia vremii, pentru că orice grad Celsius poate să fie  corelat cu vânzările când vine vorba de consumul de ciocolată sau cafea. Chiar şi interviurile de exit ale angajaţilor reprezintă o sursă de informaţii pentru un executiv, care poate lua decizii pentru schimbări în companie în funcţie de informaţiile extrase din aceste interviuri. Panoul de bord al fiecărui CEO este completat de indicatori macro furnizaţi de BNR sau Institutul Naţional de Statistică, care arată dacă apar deviaţii faţă de trendul anticipat şi care conturează contextul pentru proiectele în execuţie sau pentru cele planificate în viitor. La ce indicatori se uită aşadar în mod constant 18 executivi din companii de top pentru a anticipa ce urmează în piaţă şi care este cel mai important barometru în business? „Trendul în industria noastră poate să fie influenţat de mai mulţi factori şi ne uităm la mai mulţi indicatori când facem o estimare pe jumătate de an sau pe un an. Sunt factori care poate să îţi dea o idee legat de ce se va întâmpla pe termen lung, cum sunt autorizaţiile de construcţii. În baza autorizaţiilor se construieşte iar dacă sunt mai puţine înseamnă că şi trendul este negativ”, explică Adrian Garofeanu, CEO al Knauf Insulation, în cadrul ZF Meeting Office, un proiect realizat de ZF cu Mobexpert. Compania are în construcţie o fabrică de vată minerală la Târnăveni (judeţul Mureş), o investiţie estimată la 130 de milioane de euro, care va fi gata anul viitor şi va crea 130 de locuri de muncă, potrivit oficialilor. Producătorul de vată minerală Knauf Insulation şi-a majorat afacerile din România cu peste 40% anul trecut şi a ajuns la 133 mil. lei cifră de afaceri. Executivul  mai precizează că se uită constant pe rapoarte interne, externe, pe date de la Statistică. Dacă cererea de ciment sau fier-beton scade, atunci este clar că se va construi mai puţin şi se va izola mai puţin. „Este un proces foarte complex când faci o analiză de trend şi încercăm să înţelegem ce se întâmplă, ne uităm la multe cifre, inclusiv rapoarte internaţionale care arată cum vor creşte anumite domenii de la an la an, rapoarte pe cinci sau 10 ani”. Un alt indicator prezent pe panoul  de bord al executivului sunt creditele ipotecare, dacă sunt în scădere oamenii vor renova mai puţin, explică el, ceea ce va avea impact şi asupra cererii de vată minerală. Mai mult, orice proiect mare din piaţă, precum un centru logistic, poate oferi date cu privire la trendul ce urmează.


„Fiecare companie urmăreşte, pe lângă indicatorii generali şi indicatori specifici, în funcţie de sectorul în care activează. În curierat, de exemplu, evoluţia numărului de expediţii oferă imaginea dezvoltării unor oraşe. La fel şi găsirea de curieri arată unde se află acel oraş din punctul de vedere al creşterii economice.”


Legătura permanentă cu clientul şi înţelegerea nevoiii acestuia completează cu date importante acest panou de bord al fiecărui CEO. Ana Dumitrache, managing director al dezvoltatorului CTP, explică faptul că cel mai important este să aibă  legătura cu clienţii pentru a anticipa ce urmează în piaţă. „Noi ştim cine ne sunt clienţii dar şi ce fac ei în depozite, cum se modifică structura lor de business, cum se modifică structura produselor. O utilizare excesivă a depozitului nu este întotdeauna un semn bun, trebuie să ai o înţelegere profundă a ce se întâmplă.” Dacă ţii canalele deschise cu clienţii înţelegi evoluţia mai profundă a businessului, regula de aur după care se ghidează ea fiind că întotdeauna atunci când sună telefonul şi este un client, răspunde, toţi ceilalţi pot să aştepte. Fiecare companie urmăreşte, pe lângă indicatorii generali şi indicatori specifici, în funcţie de sectorul în care activează. În curierat, de exemplu, evoluţia numărului de expediţii oferă imaginea dezvoltării unor oraşe. La fel şi găsirea de curieri arată unde se află acel oraş din punct de vedere al creşterii economice. „Noi suntem prezenţi în toată ţara iar în funcţie de evoluţia numărului de expediţii ştim că acel oraş este pe creştere. Iaşi este de exemplu campionul Moldovei la creştere”, spune Adrian Mihai, CEO al FAN Courier, liderul pieţei de curierat, cu afaceri de peste un miliard de lei şi o echipă formată din peste 7.500 de angajaţi şi colaboratori. În Iaşi compania de curierat găseşte greu forţă de muncă, la fel şi în Constanţa în timpul sezonului estival. Şeful FAN Courier spune că aduce prin rotaţie curieri la mare pentru a acoperi deficitul forţei de muncă în această zonă în timpul sezonului de vară. De altfel, un alt indicator relevant pe care un CEO ar trebuie să îl urmărească pe acest panou de bord este cererea şi oferta pe piaţa muncii. Numărul de anunţuri postate de companii şi aplicările sunt o sursă de informaţii care arată tendinţele din piaţă, după cum explică Bogdan Badea, CEO al eJobs. „Atunci când este o explozie a numărului de locuri de muncă înseamnă că este o cerere mare din partea angajatorilor şi invers dar când creşte exagerat de mult numărul de aplicări ne dăm seama că ceva nu e bine în zona de candidaţi, că se întâmplă lucruri local.” Mai mult, pe panoul de bord îşi fac loc alături de indicatorii financiari şi indicatori nonfinanciari, precum vremea evoluţia vremii, a temperaturilor, în condiţiile în care conduc businessuri meteosensibile. Fiecare grad Celsius poate fi corelat cu evoluţia vânzărilor.

Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO