Bunuri de larg consum

Romancele taie din bugetul pentru cosmetice din cauza scumpirilor

12.09.2008, 17:05 26

 

Astfel, dupa rate de crestere de peste 15%, vanzarile de cosmetice si produse de ingrijire personala (sapun, gel de dus, creme, sampon, balsam de par, produse de hairstyle, produse pentru barbierit) ar putea consemna primul avans mai mic de 10% in acest an, arata datele aceleiasi surse.

"Cheltuielile zilnice pentru produsele de baza, dar si cele pentru energie sau combustibil au crescut foarte mult si asta se resimte in bugetul familial, mai ales in cazul familiilor cu venituri scazute si medii", a declarat Andreea Sas, director de marketing al producatorului local de cosmetice Gerocossen.

Compania, care produce in proportie de 50% vopsele pentru par, si-a revizuit deja estimarile care vizau pentru acest an o crestere de peste 10% a cifrei de afaceri de 11 mil. lei ( 3,1 mil. euro) obtinuta in 2007. "In momentul de fata, in urma rezultatelor pe care le-am obtinut, cresterea se situeaza sub 7%", a mai spus Sas.

Companiile care detin cele mai mari cote de piata in industria cosmetica nu renunta insa la previziunile optimiste care includ cresteri de doua cifre, dar le sustin cu investitii in marketing si publicitate. Mai mult de atat, intrarea pe mai multe nise, unele neexploatate pana acum, a contribuit semnificativ la ridicarea vanzarilor si la o pozitionare mai buna pe piata.

Cele mai mari cresteri, de pana la 20%, sunt asteptate la produsele premium si de lux si la cele din segmentul dermato-cosmetic.

In prima parte a anului, Viorel Ognean, directorul general al Coty Cosmetics Romania, unul dintre principalii importatori de cosmetice decorative si produse de toaleta de pe piata autohtona, anunta ca oamenilor le este greu sa isi faca un down-grade, odata ce au inceput sa achizitioneze un produs premium.

"Oamenii incep sa se identifice cu produsul respectiv si este greu de crezut ca se vor intoarce la un produs fara identitate doar pentru ca e mai ieftin. Este posibil sa cumpere mai rar, sau sa il foloseasca cu mai multa atentie, dar nicidecum nu se vor intoarce la un produs de o calitate mai slaba", spunea atunci Ognean.

Atractia romanilor fata de produsele comercializate sub un brand renumit determina de asemenea disparitia treptata a produselor no-name, comercializate in principal in piete, in magazinele de cartier sau in mediul rural. Piata parfumurilor selective, de exemplu, este asteptata sa creasca pana la 70 de milioane de euro, ceea ce inseamna ca va reprezenta 8% din piata totala.

O crestere accentuata s-a resimtit si la produsele de baie (gel de dus, sapun, sampon, balsam de par etc.), care au ajuns in 2007 sa contribuie cu 12% la piata produselor de ingrijire personala. Astfel valoarea acestor produse a ajuns la aproximativ 93 de milioane de euro. Chiar daca segmentul produselor de ingrijire a copilului este foarte in continuare mic, ajungand sa valoreze doar sapte milioane de euro in 2007, acesta inregistreaza anual o dinamica accentuata, sarind bine de pragul de 5,6 milioane de euro atins cu un an in urma.

In ultimii ani, piata cosmeticelor si a produselor de ingrijire personala a crescut semnificativ, ajungand anul acesta la o valoare dubla fata de acum cinci ani, date ce ne plaseaza pe locul patru in topul tarilor situate in Europa de Est, dupa Rusia, Polonia si Ucraina.

Cu toate ca piata este in crestere de la an la an, cheltuielile anuale pe cap de locuitor pentru produsele de ingrijire personala nu vor depasi 45 de euro. Anul trecut, un roman a scos din buzunar pentru cosmetice si produse de toaleta aproximativ 137 de lei (41 de euro), adica 3,4 euro lunar, in timp ce ungurul de exemplu a alocat 62 de euro. Cei mai multi bani, de pana la 76 de euro, sunt cheltuiti de cumparatorul ceh, bugetul acestuia cu destinatia produse de ingrijire personala fiind de aproape doua ori mai mare decat al unui roman. Daca extindem comparatia, ajungand sa ne raportam la Franta, decalajul este si mai mare, un francez cheltuind de sapte ori mai mult.

In Europa de Est, doar Bulgaria si Ucraina au un consum mai mic pe cap de locuitor, bulgarii cheltuind anual 26,6 euro pentru cosmetice si alte articole de toaleta, iar ucrainienii 31,4 euro.

Printre companiile care detin cele mai mari cote de piata in ceea ce priveste cosmeticele si produsele de ingrijire personala se numara Beiersdorf, Procter&Gamble, Unilever, L'Oreal, Colgate-Palmolive sau Helkel.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO