Companii

Bulgarii de la Prista Oil au ajuns la 10% din piata de lubrifianti

12.04.2005, 20:06 286

Producatorul si distribuitorul bulgar de lubrifianti Prista Oil a castigat teren pe piata romaneasca de profil, unde a ajuns sa detina o cota intre 8% si 10%, conform propriilor estimari.

"Producatorul si distribuitorul de lubrifianti Prista Oil si-a crescut cota de piata in Romania undeva intre 8% si 10%", afirma agentia bulgara de presa Novinite, care citeaza un oficial al companiei.

Compania bulgara, detinuta in proportie de 25% de catre gigantul petrolier american Chevron Texaco, a reusit sa-si faca loc pe o piata foarte competitiva a uleiurilor auto, alaturi de marci foarte puternice care apartin gigantilor petrolieri ExxonMobil (marcile Esso, Mobil), BP (Aral, Castrol), Total (Elf) sau Mol (care transfera in portofoliul propriu afacerea cu lubrifianti a Shell din Romania). Dintre jucatorii locali, Lubrifin Brasov estimeaza ca detine circa 13% - 15% din piata lubrifiantilor, estimata la 90 - 100 milioane euro pe an.

Prista Oil activeaza in Romania prin intermediul filialei sale - Prista Oil Romania, care a raportat o cifra de afaceri de 6,3 milioane euro in 2003.

Potrivit lui Milen Boitcev, vicepresedinte al boardului companiei, Prista Oil a avut, de asemenea "performante foarte bune in Turcia, Ucraina si Ungaria". In Ungaria, Prista Oil are o cota de circa 2%, estimeaza Boitcev.

Prista Oil este o companie fondata in 1993, care s-a dezvoltat ca producator si distribuitor de uleiuri industriale si auto, avand o fabrica la Ruse - Bulgaria (in apropierea granitei cu Romania), cu o capacitate de productie de 80.000 tone pe an.

Compania are o pondere de doua treimi din piata bulgara si a inceput din 1999 sa faca exporturi in Romania, Ucraina, Ungaria, Moldova, Turcia, Grecia sau fosta Iugoslavie, devenind un jucator regional.

In 2000, americanii de la Chevron Texaco au achizitionat un pachet de 25% din actiunile Prista Oil.

Pe piata de lubrifianti din Romania au avut loc in ultima vreme repozitionari ale unor jucatori importanti.

Astfel, gigantul francez Total, al patrulea gigant petrolier al lumii, a incheiat un acord cu firma brasoveana Lubrifin pentru infiintarea unei societati mixte din actiunile careia va detine 51%.

Noua companie, ce se va numi Total Lubrifin, va comercializa, sub marcile ambilor parteneri, o gama larga de uleiuri si unsori, destinate atat sectorului auto, cat si celui industrial. Total Lubrifin va contribui la cresterea vanzarilor de uleiuri si unsori ale Total in Europa Centrala si de Est, francezii considerand Brasovul zona strategica de dezvoltare.

Pana acum, lubrifiantii Total erau comercializati pe piata romaneasca prin intermediul a trei distribuitori.

O alta tranzactie care are impact asupra pietei de lubrifianti s-a semnat la finele anului trecut, cand grupul ungar MOL a achizitionat compania Shell Romania SRL, care avea in portofoliu reteaua de statii Shell si afacerea cu lubrifianti.

In acest fel, practic Shell a iesit de pe piata romaneasca, iar MOL si-a intarit pozitia pe zona carburantilor si a comercializarii uleiurilor auto.

Pe de alta parte, achizitia Petrom de catre grupul austriac OMV este de asteptat sa produca efecte in toate ariile pietei petroliere, inclusiv pe segmentul lubrifiantilor.

O alta caracteristica foarte importanta a pietei locale de lubrifianti este aceea ca liderii lumii petroliere precum ExxonMobil, BP, Total, Chevron Texaco sunt jucatori foarte activi, in timp ce pe piata benzinariilor acestia lipsesc cu desavarsire.

adrian.mirsanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO