Companii

Brau Union ramane lider, in ciuda scaderii cotei de piata

24.02.2005, 00:00 30



Brau Union Romania, filiala numarului trei mondial Heineken din Olanda, si-a pastrat anul trecut fotoliul de lider, in ciuda pierderii a patru procente din cota de piata de la 32% la 28%.



"Scaderea vanzarilor de la 4,1 milioane de hectolitri la 3,6 milioane de hectolitri a fost cauzata de vara ploioasa, de intrarea unor competitori locali care au avut success pe retail, dar si de o batalie a preturilor in sectorul in crestere al competitiei internationale", a anuntat Brau Union Austria.



Portofoliul companiei include marci in toate categoriile, Heineken si Gosse in segmentul premium international, Silva in cel national, Golden Brau si Ciuc in cel mediu, Bucegi si alte trei marci locale in cel popular si Schlossgold in cel al berilor fara alcool.



Brau Union a fost anul trecut un jucator al contrastelor: pe de o parte a inchis sau a luat in calcul inchiderea unor facilitati de productie, iar pe de alta parte a introdus cu success pe piata marca Heineken, ale carei tinte de vanzari anuale au fost atinse in doar patru luni de la lansare, motiv pentru care oficialii companiei au anuntat ca vor demara productia in Romania.



"Segmentul international premium continua sa creasca. Vanzarile marcii Heineken pe care am introdus-o la mijlocul anului trecut au fost peste previziunile pentru 2004. Relansarea brandului Ciuc in partea superioara a segmentului mediu a inceput sa arate unele rezultate in a doua parte a anului", se arata in comunicatul companiei. Oficialii companiei de la nivel local nu au comentat datele furnizate de la Viena. Brau Union a inchis in ultimii doi ani fabricile de la Hateg si Arad si este pe cale sa inchida cea de-a treia fabrica: Grivita Bucuresti, urmand sa ramana, la sfarsitul acestui an, cu facilitatile de la Miercurea-Ciuc, Craiova si Constanta. Dupa preluarea sa la nivel international de catre Heineken, Brau Union Austria a inchis nu mai putin de 11 facilitati de productie, iar din declaratiile oficialilor companiei nu reiese in nici un fel ca "apetitul" pentru alte inchideri ar fi in scadere.



Brau Union Romania a avut in 2003 o cifra de afaceri de 150 de milioane de euro. Prin inchiderea celor trei fabrici, Brau Union a renuntat la o capacitate totala de productie de 1,2 milioane de hectolitri/an, dupa ce in 2002 a produs 5 milioane de hectolitri.



Piata berii a atins anul trecut 600 de milioane de euro (14 milioane de hectolitri) in crestere usoara fata de anul precedent cand s-a oprit la 550 de milioane de euro (12,8 milioane de euro). Aprecierile celor de la Brau Union Austria merg catre o crestere usoara a pietei anul trecut cu aproximativ 1%, bazata, in principal, pe cresterea segmentului de bere la PET. Locurile urmatoare in piata dupa Brau Union sunt ocupate de Compania de Bere Romania (CBR) din grupul SAB Miller si Interbrew Romania, filiala liderului mondial InBev. Pe locul patru a urcat vertiginos European Drinks.



Locul cinci este ocupat de Tuborg Romania care face parte din grupul danez Carlsberg - locul cinci mondial.



Dupa Bere Mures si Bermas Suceva, afaceri dezvoltate de antreprenori autohtoni sau detinute de investitori locali, pe locul urmator se afla Martens Galati, filiala numarului patru de pe piata belgiana a berii Martens Breweries. Anul trecut piata s-a schimbat radical in segmentul berii populare si in special al berii la PET, dar a suferit modificari si in segmentul premium si superpremium, dupa intrarea unor noi marci.
stelian.negrea@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO