Companii

Berarii dubleaza miza pe publicitatea de la inceput de an

09.02.2006, 20:27 25

Consumul de publicitate pentru marcile de bere s-a dublat in prima luna a acestui an fata de aceeasi perioada din 2005.

Intr-o perioada atipica pentru vanzarile de bere, principalii jucatori din industrie au investit aproape 7,3 milioane de euro in publicitate la rate-card (sumele nete pot ajunge la circa 20-30% din rate-card), fata de numai 3,7 milioane de euro in ianuarie 2005. Potrivit monitorizarilor Alfa Cont, producatorii de bere au beneficiat in ianuarie de 4.039 de insertii publicitare, fata de 3.212 in aceeasi perioada a anului trecut.

"Piata berii este cea mai competitiva din Romania, iar jucatorii investesc si se bat pe mintea consumatorului si pe alegerea pe care acesta o face. Cred ca acest lucru va continua sa se intample si in 2006", spune Ghyka. El a explicat ca in 2005, investitiile in publicitate au crescut cu 38% fata de 2004, in conditiile in care piata nu a crescut cu mai mult de 5%. "Per sticla vanduta, este o crestere neta a cheltuielilor publicitare de 33%", explica Ghyka.

La inceputul acestui an, berarii au iesit pe piata cu noi provocari adresate consumatorilor. Acestea tin fie de ambalaj, fie de canalul de distributie caruia i se adreseaza un produs, fie chiar de vizibilitatea marcilor.

Astfel, Interbrew a lansat Bergenbier la cutie intr-un ambalaj de colectie cu imagini din meciurile echipei nationale.

URBB a introdus o noua sticla de Carlsberg destinata doar locatiilor din sistemul HoReCa. Ursus Breweries a demarat procesul de promovare al unui nou brand, Stejar Strong Beer, iar Brau Union "se lauda" cu cel mai mare semn luminos dinamic din Romania, amplasat in centrul Bucurestiului. Reclama are 45 de metri lungime, 7 metri inaltime si o greutate totala de 3 tone.

Potrivit datelor Alfa Cont, companiile din industria berii au investit anul trecut peste 164 de milioane de euro in publicitate, fata de 130 de milioane in 2004. Sumele cele mai mari pentru promovare au fost alocate de Ursus Breweries, Brau Union si Interbrew.

"Investitia producatorilor de bere in publicitate va inregistra si anul acesta cresteri semnificative. Piata berii este recunoscuta ca fiind una din cele mai dinamice, iar competitia s-a intensificat de la an la an", spune Ignat. Potrivit informatiilor companiei, cheltuielile cu publicitatea facute de URBB in 2005 au fost cu 50% mai mari decat in 2004, suma calculata la rate card fiind de peste 32 de milioane de euro.

Pe o piata extrem de competitiva, unde fiecare jucator urmareste sa-si pastreze cotele de piata, investitiile in publicitate sunt extrem de importante, fapt sesizat si de companiile locale, nu doar de cele multinationale.

"Anul acesta berea va fi unul dintre principalii consumatori de publicitate", spune Ioan Micula, presedintele European Drinks, singura companie romaneasca aflata in topul primilor cinci jucatori de pe piata berii. El a explicat ca fiecare competitor va cauta sa fie cat mai vizibil, sa isi promoveze cat mai bine produsele si va investi sume destul de consistente in publicitate.

Producatorii locali se asteapta si la o crestere a consumului de bere, pana la media europeana.

"Ca o consecinta a aderarii la UE, in urmatorii ani estimam o crestere a consumului de bere in Romania de la 64 l/cap de locuitor, cat este in prezent pana la 80 l/cap de locuitor, cat reprezinta media la nivel european", este de parere Catalin Ignat. Piata berii este estimata la peste 600 de milioane de euro, patru dintre primii cinci jucatori fiind companii multinationale: Brau Union, Ursus Breweries, Interbrew si URBB. Lor li se adauga European Drinks, cel mai mare grup autohton din industria alimentara, care a anuntat investitii de peste 100 de milioane de euro in perioada urmatoare pentru cresterea capacitatilor de productie la bere.

Potrivit Interbrew, care citeaza studiile de retail ale companiei de cercetare MEMRB, piata berii a inregistrat anul trecut o crestere volumica de 4,5%, fata de 12% cat crescuse in 2004.



Piata competitiva

* piata berii este estimata la peste 600 de milioane de euro

* volumul vanzarilor de bere a crescut cu 4,5% in 2005, potrivit MEMRB

* volumul investitiilor in publicitate a crescut cu 38% in 2005, ceea ce inseamna o crestere de 33% per sticla de bere vanduta

* investitiile in publicitate au ajuns anul trecut la 164 de milioane de euro, potrivit Alfa Cont

* consumul de bere in Romania este de 64 l/cap de locuitor si este estimat sa ajunga la 80 l/cap de locuitor, dupa integrarea in UE

dana.ciriperu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO