Companii

Benzină, diesel sau electric pentru achiziţia de flote?

Noua dilemă a companiilor pentru achiziţia de flote: benzină, diesel sau electric?

Autor: Bogdan Alecu

30.04.2011, 13:17 604

Per ansamblu, motorizările diesel sunt maieficiente datorită consumului mai scăzut de combustibil, dar seamortizează în raport cu o maşină pe ben zină numai în cazul încare rulajul anual depăşeşte 15.000 km. Modelele pe benzină auavantajul costurilor mai mici de achiziţie, în medie cu 1.000-1.500de euro mai puţin decât un diesel echivalent, dar au un consum mairidicat.

Guvernul a adoptat la mijlocul săptămâniitrecute prin ordonanţă de urgenţă acordarea de facilităţi per soanelor fizice, unităţilor administrativ-teritoriale şi instituţiilorpublice care doresc să achiziţioneze autove hi cule electrice sauhibride.Acestea vor primi o subvenţie de până la 20% din preţul maşinii,dar nu mai mult de 3.700 de euro pentru automobilele electrice,respectiv o reducere de până la 10%, dar nu mai mult de 1.800 deeuro pentru cele hibride. Persoanele fizice, unităţile administrativ-teritoriale şi instituţiile publice care participă la programul "Rabla" vor primi atunci când se casează o ma şină patrutichete valorice pentru achiziţionarea unui auto vehicul electric,respectiv două tichete valorice pentru achiziţionarea unuia hibrid.Programul va fi susţinut din bugetul Administraţiei Fondului pentruMediu.

Proiectul propus anterior deLaszlo Borbely presupunea şase vouchere pentru maşinile electrice,adică o primă de casare cumulată de 5.400 de euro sau un "discount"de până la 25% din preţul maşinii, dar nu mai mult de 5.000 deeuro. În condiţiile în care pe piaţă sunt deja două maşinielectrice, acest program pentru sus ţinerea achiziţionăriimaşinilor electrice poate fi pus în aplicare imediat.

Maşina electrică, de trei ori maiscumpă

Viitoarele norme de poluare cumar fi Euro 6 sau chiar Euro 7 îi forţează tot mai mult peproducători să se reorienteze către producţia de motoare pebenzină, dar supraalimentate - pentru a se creşte eficienţa, întimp ce şi dieselul va deveni tot mai costisitor în ceea cepriveşte tehnologiile de reducere a consumului de motorină. Maimult, toate statele europene taxează maşinile poluante tot maiaspru, fie că este cazul unui impozit anual, fie o taxă de poluareplătită în momentul înmatriculării maşinii.

În acest context intră în scenăautomobilele electrice, care dispun de motoare mult mai eficienteşi al căror cost per kilometru este mult redus chiar şi în raportcu motorizările diesel. Pe de altă parte, ca şi în cazul treceriide la benzină la diesel, saltul tehnologic implică şi costurisuplimentare de achiziţie, în acest caz, costuri foarte mari deachiziţie. Din acest motiv, în prezent un automobil electric costăchiar şi de trei ori mai mult decât unul "normal" de dimensiunisimilare.

Spre exemplu, un Mitsubishi iMiEVare un preţ de aproape 36.640 de euro cu TVA inclusă, sau de puţinpeste 32.940 de euro în cazul în care se va lua în calcul subvenţiade la stat.UnMitsubishi Colt de dimensiuni similare costă 10.600 de euro, adicăde aproape trei ori mai puţin luând în calcul preţulsubvenţionat.

În condiţiile în care preţul bateriei uneimaşini electrice reprezintă între 10.000 şi 20.000 de euro, pentrua-şi promova maşinile electrice Renault propune un sistem deînchiriere pentru baterie, de 79 de euro pe lună timp de patruani.

După acest interval contractul va fireînnoit, serviciul fiind similar cu un abonament de tele foniemobilă spre exemplu. Pe de altă parte, sistemul Renault impune şirestricţii - pentru tariful de 79 de euro pe lună proprietarul estelimitat la un rulaj anual de 10.000 km, sau 833 km pe lună, ceeapoate acoperi o distanţă de 40 de kilometri pe zi, fără a lua încalcul weeken durile, ci doar zilele lucrătoare.

Astfel, pro prie tarul unui astfel deautomobil este limitat la un traseu de mers zilnic la serviciu saucel mult şi la cumpărături. În cazul în care se va depăşi rulajulindicat, clientul va fi nevoit să-şi schimbe "abonamentul" şiimplicit să plătească în plus. Mai mult, potrivit oficialilorRenault, "investiţia" în maşina electrică se poate amortiza încazul în care se rulează peste 12.000 km anual - dar având învedere limita impusă tot de compania franceză, investiţia într-unFluence ZE nu se va putea amortiza decât în cazul în care guvernulva taxa suplimentar maşinile cu motorizări "clasice".

"Plin" mai ieftin

Costul per 100 km rulaţi în cazul lui iMiEVeste de 1,2 euro sau 7,9 lei (1,8 euro) per "plin", care acoperă odistanţă de 150 km. Spre comparaţie, parcurgerea unei distanţesimilare cu un autoturism pe benzină necesită în medie 10 litri decombustibil, care costă 52 de lei (13 euro).

În total, costul anual pentru unrulaj de 10.000 km este de 120 de euro. Spre comparaţie, unMitsubishi Colt pe benzină pentru aceeaşi distanţă presupunecosturi de aproape 890 de euro, fără a lua în calcul reviziiletehnice sau asigurările obligatorii.

În cazul lui Fluence ZE,costurile de exploatare se ridică la aproape 1.100 de euro pe an,datorită chiriei bateriei. Mai mult, un Fluence cu motor diesel 1,5litri dCi 110 CP presupune costuri anuale cu combustibilul de puţinpeste 700 de euro, adică se face o economie de 400 de euro,incluzând aici şi avantajul autonomiei, timpului infim dealimentare sau lipsa "limitării" numărului de kilometri cum seîntâmplă în cazul modelului electric.

Mai mult, cel care cumpără unautomobil electric va trebui să "investească" şi într-o prizăspecială care creşte amperajul şi implicit reduce timpul deîncărcare de la 10 ore (la o priză normală) la aproximativ 6-8 oreprin priza specială ce poate fi instalată pe perete. Dar, aceastapoate fi instalată cu acordul companiei de electricitate şi numaidacă reţeaua poate susţine această încărcare.

Spre deosebire de Toyota,Chevrolet sau BMW, care au anunţat deja în portofoliu automobilehibride de tip "plug-in", care pe lângă motorul electric dispun şide unul pe benzină pentru creşterea autonomiei şi evitareasituaţiei în care proprietarul trebuie să aştepte cel puţin o orăpentru a pleca înapoi la drum, Renault a pariat direct peelectrice. Motivul invocat în acest caz a fost costul - un motortermic cu transmisie duce la creşterea preţului de achiziţie. Dar,în cazul hibridelor care se pot încărca şi la priză bateriile suntmai mici - spre exemplu un Chevrolet Volt poate rula aproximativ 60km numai în modul electric, ceea ce reduce mult costurile - maiales că o baterie care să asigure o autonomie de peste 150 km costăîntre 10.000 şi 20.000 de euro, adică de câteva ori mai mult decâtun motor "normal" pe benzină de 1,4 sau 1,6 litri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO