Companii

Autoutilitarele au batut pasul pe loc

23.02.2004, 00:00 7



Vehiculele comerciale au ramas in prima luna a anului in urma autoturismelor ca si performante. Daca In luna ianuarie a acestui an s-au vandut pe piata romaneasca, potrivit statisticilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) cu 20% mai multe autoturisme decat in luna corespunzatoare a anului 2003, adica peste 6.200 de unitati, in privinta vehiculelor comerciale lucrurile au stat diferit.



Putin peste 1.600 de vehicule comerciale au fost vandute in ianuarie 2004, valoarea fiind cu aproape 5% mai mica decat cea inregistrata in aceeasi perioada a anului trecut.



In interiorul acestei valori, se remarca evolutii opuse in functie de provenienta vehiculelor. Astfel, vehiculele comerciale romanesti au depasit in prima luna a anului 1.000 de unitati vandute, in scadere cu peste 15% fata de valoarea inregistrata in urma cu un an. Dintre vehiculele comerciale romanesti cel mai bine pozitionat este modelul Dacia pick-up. De altfel, s-ar putea spune ca modelul Dacia pick-up este aproape singurul model de vehicul comercial romanesc care conteaza, avand in vedere ca in prima luna a acestui an au fost vandute 997 de unitati Dacia, 16 Daewoo si doar 2 (doua) Aro.



La polul celalalt se afla vehiculele comerciale din import, care au reusit sa continue trendul de crestere din ultimii ani si au plusat in prima luna a acestui an cu mai bine de 18%, depasind 600 de unitati vandute. La fel ca si in cazul autoturismelor, importurile tind sa isi faca tot mai mult loc si pe piata romaneasca a vehiculelor comerciale. Daca in cazul vehiculelor comerciale cu o greutate de pana la 3,5 tone, asa numitele vehicule comerciale usoare, importurile au de facut fata concurentei venite din parte modelului Dacia Pick-up - produs local si cu un pret de cateva ori mai mic decat al unui model de import - in ceea ce priveste vehiculele comerciale din categoria medie (cu o greutate de pana la 18 tone) sau grele (cu o greutate de peste 18 tone), importurile fac legea.



In ceea ce priveste vehiculele comerciale usoare, cea mai bine pozitionata marca de import este Ford, urmata de Fiat si Peugeot, fiecare cu aproximativ 70 de vehicule comerciale usoare vandute. Pe locurile urmatoare se afla Renault, Iveco si Volkswagen.



Vehiculele comerciale medii si grele sunt aproape in totalitate o afacere importatorilor auto. Din cele aproape 250 de vehicule comerciale din categoria medie si grea vandute in prima luna a acestui an doar 12 sunt produse de Roman Brasov. Restul fiind importate. Cea mai bine pozitionata marca de import in acest segment este Iveco, cu mai mult de jumatate din vanzarile intregului segment, pe locurile urmatoare fiind situate Mercedes, Renault si Volkswagen, toate marcile depasind ca vanzari producatorul de la Brasov.



Vanzarile totale de autovehicule noi s-au apropiat in prima luna a acestui an de 8.000 de unitati, in crestere cu peste 13% fata de perioada corespunzatoare a anului trecut. Crestere s-a datorat in principal importurilor care au crescut cu peste 22%, depasind 3.300 de unitati.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO