Companii

Automobilul multimedia si telefonul celular ameninta securitatea pe sosele

08.08.2000, 00:00 11



Dupa ani de cercetari si miliarde de dolari dedicati transformarii automobilelor in adevarate birouri pe roti, marile companii din sectorul industriei auto s-ar putea vedea nevoite sa limiteze gama dotarilor hi-tech aflate la bordul modelelor pe care le comercializeaza. Expertii Directiei pentru Securitatea Autostrazilor Nationale din Statele Unite au atras recent atentia asupra pericolului pe care telefonul celular si noile sisteme informatice le ridica asupra sigurantei traficului rutier.

Mai mult, reprezentantii institutiei amintite sustin ca, in viitorul apropiat, majoritatea accidentelor produse pe soselele americane vor avea drept cauza lipsa de atentie a persoanelor aflate la volan. In prezent, un sfert din cele 6,3 milioane de evenimente rutiere care au loc anual in Statele Unite sunt atribuite neatentiei soferilor. Aceeasi situatie se intalneste si in Europa, unde majoritatea conducatorilor auto folosesc frecvent telefonul celular - si aceasta chiar si atunci cand circula cu viteza sau cand se afla intr-o zona cu trafic intens.

Lucrurile se vor complica si mai mult in momentul in care, alaturi de "celularul" integrat la bord si de sistemul de navigatie, un automobil va gazdui si un intreg "kit multimedia", cu televizor, e-mail si acces la Internet.

Unele marci, cum ar fi Citroen sau Jaguar, au anuntat deja ca vor comercializa, incepand din toamna, automobile echipate cu sisteme de navigare in retea. Intr-o prima etapa, numarul vehiculelor dotate cu asemenea kit-uri va fi destul de redus, avand in vedere costul ridicat al echipamentelor. (Citroen prevede comercializarea unui numar de numai cateva mii de automobile Xsara Windows anual). In cativa ani insa dotarile respective ar putea deveni un standard adoptat si de alte marci. In fond, acest lucru s-a intamplat pana acum cu aproape toate inovatiile tehnice aduse de un constructor sau altul.

Pentru a evita distragerea atentiei soferului, aceste dispozitive ar urma sa utilizeze, cel mai probabil, tehnologia recunoasterii vocale. Din pacate, eficienta acestei tehnici ramane deocamdata destul de limitata. Exista insa si alte modalitati care permit soferului sa actioneze comenzile unor sisteme atat de complexe fara ca acesta sa fie nevoit sa-si indeparteze privirea de la sosea.

Cea mai frecvent utilizata este aceea de a grupa pe volan toate comenzile importante, de la controlul instalatiei audio pana la cel al telefonului sau ordinatorului de bord. Exemplul cel mai bun este furnizat de Mercedes, care a aplicat aceasta solutie pe intreaga sa gama de limuzine. Volvo, Renault si Citroen (cel care in anii '70 a inaugurat sistemul "comenzii satelit" pe modelul Visa) utilizeaza si ele acelasi dispozitiv.

In acest scenariu in care aplicatiile tehnologice devin din ce in ce mai numeroase (iar manualele de instructiuni incep sa semene tot mai mult cu un volum de enciclopedie tehnica), singura solutie ramasa la dispozitia constructorilor de automobile este sa aduca noi inovatii pentru a creea modele tot mai sigure.

Solutiile propuse sunt din cele mai diverse. Astfel, Saab a inaugurat sistemul numit "black pannel". Acesta permite, la simpla actionare a unui buton, ocultarea pe timp de noapte a tuturor informatiilor afisate de tabloul de bord, exceptand cadranul vitezometrului. In acest fel, persoana aflata la volan poate conduce fara a fi deranjata de luminile bordului.

Inginerii grupului General Motors propun un sistem la fel de interesant. Este vorba despre un dispozitiv imprumutat" de la castile pilotilor de curse si care consta in proiectarea pe parbriz, in campul vizual al soferului, a informatiilor cu privire la viteza, nivelul rezervorului de combustibil sau temperatura motorului.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels