În primele patru luni din acest an unii dintre cei mai importanţi antreprenori locali, precum Raul Ciurtin (Albalact), George Copos (Ana Imep) sau Ioan Istrate (Alpin57Lux), au decis să îşi vândă businessurile pe care le-au construit cărămidă cu cărămidă către fonduri de investiţii sau investitori strategici, grupuri locale sau străine cu o poziţie puternică în piaţă. Businessurile construite de aceşti oameni de afaceri români au provenit din domenii diverse, precum servicii medicale, FMCG, producţie industrială sau retail.
„Sunt mai multe cauze care pot sta în spatele deciziei de vânzare a businessului a unui antreprenor local. Este evident că este un moment bun în piaţă, după mai mulţi ani în care criza a îngheţat tot şi aşteptările au fost trase în jos. Totuşi, printre cauzele din spatele vânzării poate fi faptul că antreprenorul a crescut businessul până la maximul la care îl putea duce. Este posibil ca el să vrea să pornească un alt business sau încă de la început să fi pornit la drum cu ideea vânzării. Vorbim şi de antreprenori care nu au succesor“, spune analistul economic Aurelian Dochia.
Decizia de vânzare a antreprenorilor români s-a întâlnit însă la jumătatea drumului cu apetitul investitorilor, care caută ţinte de achiziţii într-o perioadă de supralichiditate şi bani ieftini.
Mai mult, România are avantajul că este o piaţă stabilă macroeconomic şi geopolitic.
„Cred că motivul principal pentru creşterea numărului de tranzacţii este predictibilitatea macroeconomică mai bună. Este normal ca această situaţie să se reflecte şi în numărul de tranzacţii. Mai mult, cred că este doar începutul“, spune Laurenţiu Ispir, managing director al casei de investiţii Oresa Ventures.
România a revenit pe radarele investitorilor anul trecut pentru prima dată după 2008. Piaţa locală rămâne în cărţi şi pentru anii următori pe piaţa de fuziuni şi achiziţii.
În România s-au încheiat anul trecut 119 tranzacţii, cu o valoare totală de 3,1 mld. euro, potrivit unui raport anual al Euromoney.