♦ De regulă, piaţa de electro-IT este cea care dă tonul în economie, fiind prima sau printre primele care reacţionează la crize ♦ În 2009-2011, vânzările de televizoare, frigidere, aragaze sau telefoane mobile au scăzut cumulat cu 50% faţă de nivelul din 2008, ultimul an de boom economic ♦ Acum, după mai mulţi ani de creşteri susţinute, mai ales în pandemie, dar nu numai, apare un nou declin în volum ♦ În valoare, piaţa a rămas pe plus, dar doar din creşteri de preţuri.
Românii au cheltuit anul trecut aproape 5 mld. euro pe electronice, electrocasnice, telefoane mobile şi produse IT, un nivel record pentru piaţa din România care în 2010 era la doar un sfert din valoarea actuală, arată calculele ZF pe baza informaţiilor din sector. Acela a fost punctul de jos al acestei industrii, care de atunci a fost întotdeauna pe trend ascendent.
Şi anul trecut, în valoare, vânzările au crescut cu circa 8,6%, dar asta în condiţiile în care inflaţia a fost de aproape două ori mai mare, spun sursele ZF din piaţa de electro-IT. Deci, în realitate, avansul a fost susţinut doar de creşterile de preţ, în volum piaţa fiind pe minus.
Mai exact, românii au cumpărat mai puţine televizoare, aspiratoare, frigidere sau calculatoare şi nu doar atât, au cumpărat şi produse mai ieftine. Orientarea către preţuri mai mici şi către oferte nu e ceva specific aceste industrii, acesta fiind un comportament întâlnit în 2022 de la alimente la cosmetice sau mobilă.