♦ Pe o piaţă unde tot mai mulţi oameni îşi cumpără sau adoptă un pet, producţia de mâncare pentru câini ori pisici e aproape inexistentă, vânzările fiind susţinute cu importuri ♦ Aproape jumătate dintre gospodăriile din România au un câine, o pisică sau ambele animale, cea mai mare pondere din Europa.
România a exportat anul trecut mâncare pentru câini şi pisici în valoare de doar 16 milioane de dolari, pe când importurile au sărit de 325 de milioane de dolari, arată o analiză ZF făcută pe baza datelor de la WorldsTopExports.com. Astfel, piaţa locală a avut un deficit comercial de circa 310 milioane de dolari în 2022, cu 10,5% mai mare decât în anul anterior. Această evoluţie vine în contextul în care tot mai mulţi români îşi cumpără sau adoptă un pet, însă producţia de mâncare pentru câini ori pisici e aproape inexistentă, aşa că vânzările sunt susţinute cu importuri.
„La mâncare de animale, avem o problemă pentru că există doar opt producători la nivel naţional, deşi piaţa e mare şi în creştere“, spunea recent Daniel Gross, CEO al retailerului Penny. Executivul a studiat toate categoriile de produse unde România are deficit comercial mare, iar hrana pentru animale de companie e în top.
De altfel, datele de la WorldsTopExports.com arată că România este pe locul patru la nivel mondial după valoarea deficitului comercial la mâncarea pentru câini şi pisici. Piaţa locală este precedată de Marea Britanie, Japonia şi Canada, ţări cu populaţii mai numeroase şi cu economii mult mai dezvoltate. Asta înseamnă că şi puterea de cumpărare e mai mare.