Companii

Americanii de la OmniTRAX contestă procedura de privatizare a CFR Marfă şi cer reluarea procesului

Americanii de la OmniTRAX contestă  procedura de...

Autor: Mirabela Tiron

17.06.2013, 16:42 690

Americanii de la OmniTRAX Inc. constestă procedura de privatizare a CFR Marfă şi solicită  reluarea procesului.

„OmniTRAX Inc., cel mai mare operator feroviar privat din America de Nord,  a depus în data de 14 iunie 2013 o contestaţie la procesul de „oferta de vânzare de acţiuni prin metode combinate cu criterii de precalificare, constând în negociere pe baza de oferte preliminare şi neangajante, urmată de licitaţie cu oferta în plic”, organizată de Ministerul Transporturilor, în vederea vânzării unui pachet de acţiuni reprezentând 51% din capitalul social al companiei CFR Marfă SA”, se arată într-un comunicat al companiei

OmniTRAX contestă procedura de privatizare derulată până la data de 5 iunie, „finalizată cu o înştiinţare emisă de Ministerul Transporturilor, prin care aceasta (OmniTRAX-n.red) a fost decăzută din dreptul de participare la etapele ulterioare ale procesului de privatizare”. Compania a ieşit din cursă pentru că nu a depus o ofertă preliminară şi neangajanată până pe 5 iunie.

„Această înşţiintare  este dovada unui proces netransparent şi a unui calendar de privatizare care nu oferea nici unui investitor de bună credinţă ocazia să depună o ofertă legitimă şi argumentată, deoarece procedura permitea doar o săptămână pentru auditarea a peste 10.000 de documente, cu date în format neprelucrabil”.

Cu doar o săptămână înainte de desemnarea câştigătorului în procesul de privatizare (20 iunie) al companiei de stat CFR Marfă, Ministerul Transporturilor a decis ştergerea datoriile transportatorului către stat printr-o ordonanţă de urgenţă şi, separat, începerea transferului unor active (pe care nu le-a făcut publice) către CFR SA, care administrează infrastructura feroviară şi SAAF (Societatea de Administrare Active Feroviare). Schimbarea regulilor creează suspiciuni de preferenţialism, viciere şi devine contestabilă, declarau în urmă cu câteva zile analiştii. În cursa pentru privatizare a rămas firma GFR (deţinută de Gruia Stoica) şi asocierea formată din Transferoviar Grup  (Călin Mitică) şi fondul Donau Finanz.

Oficialii OmniTRAX au transmis că au solicitat accesul la situaţii contabile precise, „pe care CFR Marfă SA are obligaţia să le întocmească lunar sau anual, cum ar fi: bilanţuri, balanţe sintetice şi analitice, fişe contabile ale unor conturi, semnate de reprezentanţii societatii, situaţii uzuale în procedurile de audit. Deşi aceste informaţii nu sunt confidentiale şi trebuiau puse la dispoziţia participanţilor, OmniTRAX nu a avut acces la ele”.

Reprezentanţii companiei au mai transmis că era imposibil pentru orice investitor de bună credinţă să depună până la data de 5 iunie, conform cerinţelor procedurii de privatizare, atât o ofertă neangajantă reală (adaptată nevoilor de dezvoltare ale CFR Marfă), cât şi comentariile privind contractul de vânzare-cumpărare, alături de un plan de restructurare pe cinci ani, care să transforme o companie de stat plină de datorii şi ineficientă într-o companie feroviara profitabilă care să aducă beneficii economiei şi cetăţenilor României, potrivit oficialilor companiei.

„OmniTRAX are un lung istoric în parteneriatele cu guvernele şi crearea de operaţiuni de succes în beneficiul acestora şi a publicului larg. Pentru a putea repeta acest succes în România,  OmniTRAX  are nevoie de o mai buna înţelegere a situaţiei reale a CFR Marfă astfel încât să găsească metodele prin care să poată oferi cea mai bună propunere de optimizare a companiei. Pe scurt, OmniTRAX are nevoie de mai mult timp pentru a efectua un audit profesionist”.

La solicitarea repetată a OmniTRAX de prelungire a perioadei de audit la 45 de zile pentru analiza informaţiilor şi pentru formularea ofertei, compania având şi confirmarea oficială a Fondului Monetar International că nu poate interveni în modificarea calendarului privatizării şi orice decizie de acest fel  depinde de Ministerul  de resort, Ministerul a refuzat, invocand angajamentul faţă de FMI, potrivit OmniTRAX.

“Astfel, OmniTRAX solicită suspendarea procesului de privatizare până la rezolvarea contestaţiei sale, admiterea contestaţiei prin anularea deciziei de decădere a OmniTRAX din procesul de privatizare şi obligarea autorităţii contractante la reluarea procedurii de privatizare cu participarea companiei OmniTRAX”.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO