Companii

Alfa Romeo 156 GTA, inima sportiva in design italian

11.07.2001, 00:00 25



Pentru pasionatii curselor cu motor dar nu numai, sigla GTA are un rasunet deosebit, mai ales atunci cand este alaturat celui de Alfa Romeo. Lansat acum aproximativ doua luni pe piata mondiala, modelul Alfa 156 GTA va fi in curand prezent si in Romania, o inima sportiva imbracata in stil italian.

Numele GTA a scris pagini de istorie in cursele auto, fiind incununat cu laurii victoriei pe marile circuite europene de curse. Primul GTA (prescurtarea de la Gran Turismo Alleggerita) a aparut in peisajul auto in 1965, cand Autodelta a modificat esential motorul si caracteristicile mecanice ale modelului Giulia Sprint.

Acesta a fost doar inceputul unui lung sir de victorii pentru legendara Giulia Sprint GTA, obtinute in cursa de 4 ore de la Sebring, cursa de 6 ore de la Nurburgring, precum si multe alte curse in Germania, Marea Britanie, Olanda si Franta.

Aceste succese au fost incununate de castigarea premiului European Makes Challenge for Touring Cars, pentru trei ani consecutivi, in 1966, 1967 si 1968.

In prezent, 36 de ani mai tarziu, Alfa Romeo ofera pasionatilor o noua masina la al carui nume de model i-a fost alaturat faimosul GTA. De fapt, noua masina sunt doua, deoarece pe langa 156 GTA exista si 156 Sportwagon GTA.

In intreaga lume, modelele produse de compania italiana Alfa Romeo sunt recunoscute ca masini cu estetica deosebita si inima sportiva, ce adopta ultimele cuceriri tehnologice.

Alfa 156 GTA nu face nici ea exceptie, beneficiind de aceste atribute pe fondul unei platforme tehnice performante.

Asa cum declara Alfa Romeo, in proiectarea acestor versiuni sportive - ce vor fi produse din pacate numai in serii de cateva sute de exemplare - designerii italieni au avut un obiectiv precis: realizarea unei masini destinate utilizarii de zi cu zi, dar care sa poata oferi fericitilor proprietari performante, comportament si senzatii specifice unei masini preparate pentru curse.

Pentru atingerea acestui obiectiv, inginerilor italieni nu li s-a impus nici un fel de limita, acestia reusind sa sublinieze aspectele functionale ale masinii, realizand schimbari radicale in ceea ce priveste performantele.

Astfel, spre deosebire de GTV si 166 (ce dispun de propulsoare de 3 litri V6) noul GTA utilizeaza un motor de 3,2 l, cu 6 cilindri in V si 24 supape care asigura o putere maxima de 250 de cai-putere.

In plus, lui GTA i-a fost dedicata o geometrie complet noua a suspensiilor, un mult mai puternic sistem de franare, un sistem de directie mai precis, un nou sistem de transmisie (o cutie mecanica si o cutie semi-automatica Selespeed, realizata cu tehnologie provenita din Formula 1) precum si un nou sistem de rulare.

In ceea ce priveste schimbarile estetice, acestea reflecta modificarile tehnice efectuate la sasiu si motor si constau in mici modificari ce accentueaza caracterul sportiv al noului 156 GTA, fara insa a se indeparta de linia de succes a versiunii de baza.

De aceea, masina nu a pierdut nimic din design-ul cu care s-a impus, arata doar ca o Alfa 156 mai "agresiva", mai lata, cu o garda la sol mai joasa si mai solid asezata pe sosea.

In partea frontala acest efect este subliniat de aripile mai largi (pentru a putea cuprinde noile roti de 17 toli), de decizia de a muta proiectoarele de ceata spre partile laterale ale caroseriei, care a avut ca efect eliberarea zonei in care este amplasat radiatorul, astfel incat puternicul motor sa poata "respira" mai usor, strategie ce din punct de vedere stilistic largeste masina.

In comparatie cu modelul de baza, spatele GTA-ului este si el sensibil diferit. Aceasta este rezultatul faptului ca bara de protectie include un element nou denumit "extractor", a carui principala functie aerodinamica este directionarea fluxului de aer dinspre partea frontala catre spate, la viteze mari.

Noua Alfa 156 GTA se va distinge si printr-un pachet notabil de accesorii in dotarea de baza: airbag pasager si sofer, airbag lateral, anterior si posterior, windowbag, airbag genunchi pasager si sofer, EHB (cuprinde ABS, TC, ASR, VDC, Brake Assistant) sistem de directie dual mode si cu raport variabil, pedale din aluminium, frana de mana electrica, discuri de frana din material compozit, sistem de suspensii active de tip GTA, sensori de presiune pentru anvelope si radio.

Pentru GTA, competitia este acerba, principalele rivale fiind insa modelul S4 de la Audi si cu nerabdare asteptatul Ford Mondeo ST220.

In Romania, modelul standard Alfa 156 poate fi achizitionat, in varianta cash, rate sau leasing, de la importatorul oficial al marcilor Alfa Romeo si Fiat, compania Auto Italia.

Deocamdata, preturile pentru variantele sport 156 GTA si 156 Sportwagon GTA nu au fost anuntate, insa pentru referinta va prezentam intervalul in care variaza modelele de baza 156.

Preturile sunt in marci germane si includ costul transportului pana in Bucuresti, toate taxele aferente importului, insa nu includ TVA. Astfel, modelul 156 (patru portiere) cu motorizare pe benzina, cilindree de 1,8 litri si putere de 140 CP costa 34.550 marci germane, in timp ce varful gamei are o capacitate de 2,5 litri, 192 CP si costa 46.280 DM.

Este disponibila si echiparea cu o cutie de viteza Selespeed. Modelul 156 Sportwagon (5 usi) variaza intre pretul de 40.820 DM (motor de doi litri benzina, 150 CP) si 49.890 DM, cu propulsor de 2,5 litri pe benzina si 192 cai-putere.



Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO