Companii

Agip vrea barje de 14 mil. dolari de la santierele Aker

07.09.2004, 00:00 51

Cele doua santiere navale din Romania controlate de grupul norvegian Aker Kvaerner, cel din Tulcea si cel din Galati, sunt pe punctul de a incheia un contract pentru constructia a sapte barje petroliere, contract negociat de grupul norvegian cu italienii de la Agip. Valoarea contractului se ridica aproximativ la 14 milioane de dolari, iar barjele urmeaza sa fie folosite de compania italiana pentru exploatarea unor zacaminte petroliere din Kazahstan, in zona Marii Caspice.
"A fost convenita productia celor sapte barje pentru Agip Kazahstan, iar contractul urmeaza sa fie semnat in urmatoarele zile. Valoarea aproximativa a celor sapte barje este de 14 milioane de dolari," a declarat Dumitru Ivanov directorul general al Aker Tulcea. El a mai adaugat ca patru dintre barje ar urma sa fie construite la Tulcea, iar trei la Braila, dar impartirea comenzii intre cele doua santiere s-ar putea modifica in functie de evolutia celorlalte comenzi ale santierelor.
Santierele navale romanesti au primit incepand de anul trecut tot mai multe comenzi din partea companiilor petroliere care isi innoiesc flotele pentru a corespunde cerintelor internationale. Contractele cu companiile petroliere si cresterea cererii de pe pietele asiatice au acoperit cu comenzi santierele navele din Romania pentru urmatorii doi-trei ani.
Santierul naval Aker Tulcea a livrat recent alte doua barje petroliere tot pentru exploatarile petroliere din Kazakhstan, valoarea celor doua fiind de 1,7 milioane de dolari. Barjele au fost comandate de o firma britanica care actioneaza in calitate de intermediar pentru companiile care exploateaza zacamintele de la Marea Caspica.
Al doilea gigant petrolier al lumii, grupul britanic British Petroleum, va construi in Romania trei tancuri petroliere la Santierul Naval Damen Galati, valoarea comenzii fiind estimata la aproximativ 80 milioane lire sterline (circa 150 milioane dolari). Britanicii isi reinnoiesc flota de petroliere, in contextul in care si normele in vigoare pe plan international referitoare la transportul titeiului si a produselor petroliere s-au inasprit.
Toate cele sapte barje comandate de Agip vor avea lungimea de 95 de metri, 16 metri latime si o inaltime de 5,5 metri. Dupa livrarea acestea vor fi instalate pe piloni in ape de adancime de 4-6 metri. Investitia Agip face parte din prima faza a dezvoltarii exploatatiei de titei din Kazakhstan.  Printre planurile Aker Kvaerner pe termen lung se numara dezvoltarea afacerilor in calitate de contractor in industria de petrol si gaze din zona Marii Caspice.
Aker a devenit proprietarul santierului naval de la Tulcea in 1999, iar santierul de la Braila a intrat in grupul Aker prin preluarea actionarului majoritar al acestuia, compania norvegiana Scandinor la inceputul anului 2003.
Aker Tulcea a incheiat prima jumatate a anului, cu o cifra de afaceri de 1.177 miliarde de lei (35 milioane de dolari), cu 20% peste nivelul din prima jumatate a anului trecut si un profit de aproximativ 3 miliarde de lei fata triplu fata de cel pe care in inregistra cu un an in urma.
Aker Braila a inregistrat in prima jumatate a anului o cifra de afaceri de 360 miliarde de lei (11 milioane de dolari), in crestere cu 42% fata de anul trecut si a reusit sa obtina un profit de 4,8 miliarde de lei fata de o pierdere de 36 miliarde de lei in primul semestru al anului trecut.
vlad.nicolaescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO