Companii

Afaceri de peste 600.000 de euro pe care antreprenorii le joaca pe piste de bowling si mese de biliard

15.02.2008, 21:25 92

Ideea de a oferi solutii complete pentru operatorii de bowling le-a venit celor doi asociati ai firmei RomBowling, Adrian Stoica si Catalin Armanu, dupa ce in 1997 au deschis un centru de bowling, in momentul in care in Romania existau doar doua astfel de centre.
"Rezultatul a fost surprinzator, atat privind incasarile, cat si functionarea in sine, bowlingul fiind factor de atractie si aducand rezultate foarte bune", explica Catalin Armanu, administratorul RomBowling Romania.
Astfel, 2004 a devenit momentul in care cei doi asociati au hotarat desprinderea activitatii de operare piste bowling de cea de instalare. "A fost o perioada destul de grea, pentru ca instalam piste de bowling fara a fi distribuitorii cuiva anume. Ne-am deplasat apoi in diverse tari pentru a studia piata si producatorii. Am decis inceperea colaborarii cu cei mai buni in domeniu, QubicaAMF, sigura companie ce ofera "solutii" pentru fiecare investitor in parte, cu experienta in producerea de echipamente de bowling din 1946", declara Catalin Armanu.
RomBowling ofera prin urmare afaceri la cheie, ocupandu-se, dupa caz, de construirea si echiparea cu instalatii, piste sintetice, sisteme automate electronice de marketing si management, inclusiv accesorii necesare desfasurarii activitatii de operator de bowling.
La 25 de ani pe care ii avea cand a intrat in afaceri, Catalin Armanu spune ca nu avea deloc experienta in domeniu, astfel ca impreuna cu asociatul sau au urmat o perioada de training si studii aprofundate. Dupa angajarea a doi ingineri care lucrau de peste zece ani la QubicaAMF, personalul RomBowling a fost trimis la specializare in Statele Unite si Londra, de unde s-au intors cu atestate in domeniu. "Afacerea de operator de bowling are 30 de angajati, acelasi numar ca la inceput. Pentru instalari, la inceput am avut sase angajati, iar acum sunt zece. Pentru a instala zece piste, patru ingineri au nevoie de aproximativ 10-15 zile", a adaugat el.
Investitia initiala a fost de aproximativ 140.000 de euro, suma fiind obtinuta sub forma de imprumut de la banca. Din aceasta suma s-au cumparat echipamentele necesare demararii afacerii, s-au construit facilitati si s-a asigurat plata studiilor in strainatate a angajatilor.
Primii investitori au fost clientii centrului de bowling deschis in 1997. Dupa instalarea primelor piste s-au efectuat campanii de publicitate in media si rezultatele au inceput sa apara.
Conform declaratiilor administratorului RomBowling, romanii sunt foarte receptivi si mai ales curiosi. Cum de la curiozitate la o poveste de succes nu e o cale atat de lunga, timpul de finalizare a unei astfel de investitii din momentul solicitarii ofertei sau a unui catalog de produse si servicii este in medie de opt-zece luni. Decizia de a incepe o astfel de afacere a avut la baza analiza pietei internationale de business si pasiunea romanilor pentru distractie. Conform declaratiilor directorului RomBowling, romanii aloca anual sume mult mai mari pentru distractie si relaxare decat europenii din vest.
Administratorul RomBowling spune ca desi pe piata exista distribuitori ai produselor de bowling, putini dintre ei au puterea sa sustina financiar afacerea. "Piata din Romania este destul de mare pentru a permite mai multor distribuitori sau importatori sa-si desfasoare activitatea, insa in cativa ani, lucrurile se vor schimba, pentru ca nu exista decat doi mari producatori mondiali importanti, si, ca si in celelalte tari din Europa, acestia vor domina acest business", adauga el.
Pe anul 2006, RomBowling a inregistrat o cifra de afaceri de 673.000 de euro, de trei ori mai mare decat in 2005, cu un profit net de 175.000 de euro, ceea ce reprezinta circa 20% din cifra de afaceri. In 2007, Catalin Armanu mentioneaza ca cifra de afaceri a crescut la 692.600 de euro, datorita contractelor finalizate sau in curs de finalizare. RomBowling are instalate in total in tara peste 48 de piste de bowling si inca 27 de piste in proces de finalizare.
Ca planuri de viitor, RomBowling se va axa pe research & development, marketing si management, participarea la expozitii de gen, totul pentru perfectionarea produselor si serviciilor oferite. Un alt obiectiv ar fi construirea primului centru de bowling si amuzament pentru intreaga familie din Romania.
Spre deosebire de Catalin Armanu, care nu avea experienta in momentul in care a pornit afacerea, Marius Rosu, directorul general al Pro-Biliard, lucrase timp de opt ani intr-o firma cunoscuta in domeniul importurilor de mese de biliard. "Desi ocupam o pozitie destul de buna in companie, doream sa fiu propriul meu stapan. Prin urmare, am demarat proiectul numit Pro-Biliard in 2005. Inceputul a fost greu, am pornit chiar de la zero, pentru ca nu aveam spatiu unde sa lucrez. Am apelat la prieteni,
i-am rugat sa ma lase sa muncesc in spatiul lor. Timp de cateva luni am fost nevoit sa imprumut materii prime, lemn, flexuri pentru sculptat, vopsea", isi aminteste el.
Firma sa se ocupa cu producerea, distributia, importul si service-ul meselor de biliard, snooker, carambol. De asemenea, firma mai construieste la comanda mobilier special echipat pentru salile de biliard si ofera o gama larga de accesorii, cum ar fi tacuri, bile, creta, varfuri sau triunghiuri.
Dupa cateva luni, antreprenorul a inceput sa caute spatii de inchiriat, ajutat de un prieten bun, cu care lucrase la cealalta firma, pentru care au devenit concurenti. Au gasit o hala pe care au reconditionat-o, echipat-o si adaptat-o nevoilor unui atelier de profil. "Pana sa gasim clientii, am zugravit, am amenajat hala. Nu avea nici usa la intrare. Incet, incet, am cumparat materialele necesare pentru a incepe productia. Am facut credite, din care am cumparat un circular mic, nu foarte performant, dar care inca isi face treaba si o dubita", spune directorul. Suma investita initial a fost de 1.400 lei (aproximativ 500 de euro).
La inceputul lui 2007, hala a devenit neincapatoare pentru nevoile firmei, de acea Marius Rosu a trebuit sa gaseasca una mai mare, in alta parte. "Spatiul disponibil in hala
s-a dovedit mic, fiind vorba de 100 mp. Am gasit un spatiu nou care are 200 de mp, dar care in curand va fi si el prea mic pentru capacitatea noastra de productie", afirma Rosu.
Cifra de afaceri pe 2006 a fost de circa 90.000 de lei, adica 25.000 euro, in crestere fata de primul an de activitate. Cei mai importanti factori care au influentat aceasta crestere au fost cresterea vanzarilor si eficientizarea procesului de productie. "Cu cat ne dezvoltam, cu atat investim in utilaje si echipamente mai bune, ca sa muncim mai repede si mai bine", spune Marius Rosu. De fapt, lipsa fortei de munca in domeniu a fost una dintre cele mai mari probleme intampinate de cei doi intreprinzatori. "Angajatii se gasesc foarte greu. La inceput am fost doar trei. Acum o luna am mai reusit sa angajam doi baieti", spune directorul, care are acum patru angajati la firma sa.
In ceea ce priveste cererea, firma lui Marius Rosu nu a avut probleme, deoarece fostii clienti de la firma unde el si prietenul lui lucrasera ii cunosteau deja si i-au urmat. "Anul trecut, cat si primavara anului acesta am fost nevoiti sa refuzam comenzi, deoarece nu faceam fata unei cereri atat de mari. Recunosc ca am avut un mic avantaj, deoarece clientii de la firma unde am lucrat au venit dupa mine", mentioneaza el.
Desi pe 2006 Pro-Biliard a inregistrat un profit de 3.400 de lei (940 de euro), intreaga suma a fost reinvestita in echipamente. "In principiu, fiind o firma relativ noua pe piata, profitul este reinvestit in totalitate", declara Rosu.
Ca planuri de viitor, Marius Rosu doreste sa extinda firma in principalele orase din tara si sa inceapa sa produca mobilier pentru pistele de bowling.

Afacerea Pro-Biliard
Producerea, distributia, importul si service-ul meselor de biliard, snooker, carambol
Suma investita initial a fost de 500 de euro
A fost necesara gasirea unui spatiu de inchiriat pentru atelier
Cifra de afaceri dupa primul an de activitate a fost de 25.000 de euro
O suma importanta de bani a fost investita in aparatura si utilaje
Profitul de 940 de euro a fost reinvestit in utilaje

Afacerea RomBowling:
Servicii oferite: solutii complete pentru operatorii de bowling
Investitia initiala a fost de aproximativ 140.000 de euro
Angajatii au fost trimisi la specializare in Statele Unite si Londra
Afacerea de operator de bowling are 30 de angajati
Pentru a instala zece piste, patru ingineri au nevoie de aproximativ 10-15 zile
Primii investitori au fost clientii centrului de bowling deschis in 1997
Cifra de afaceri in 2007 a fost de 692.600 euro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO