Companii

Afacerea "Pet-food": pentru pisici si caini se gasesc intodeauna bani

13.06.2001, 00:00 41



Incet - incet si in Romania proprietarii animalelor de companie au fost convinsi ca au nevoie de mancare speciala. In ultimii ani, importurile de asemenea produse au avut o rata de crestere destul de buna: de la 16,7 milioane de dolari in 1999 la 23,5 milioane de dolari in 2000.

Pe primul trimestru al acestui an, importurile la aceste produse au fost de 5,1 milioane de dolari, in crestere cu 35% fata de aceeasi perioada de anul trecut, conform datelor statistice ale Institului National de Studii Statistice si Economice.

"Nu-mi hranesc pisica doar cu mancare speciala. E obisnuita sa manance ce mancam si noi si apoi produsele de profil ca sunt destul de scumpe. Cam de doi ani, am inceput sa cumpar hrana speciala pentru pisici - la inceput de curiozitate. Acum, ma gandesc ca pisica mea percepe mancarea speciala ca o gustare", spune Elena Mocanu, fosta profesoara de geografie, cu o pensie de circa 2,5 milioane de lei.

Pe de alta parte, cei cu venituri mai mari obisnuiesc sa-si hraneasca animalele cu mancare speciala. "Eu si sotia mea cumparam mancare speciala pentru cainele nostru, pentru ca daca am sta sa-i pregatim, probabil ca nici nu l-am mai tine, din lipsa de timp", declara Marius Condrea, 28 de ani, care isi declara veniturile ca fiind "mari".

Ca ei, alti cateva sute de mii de proprietari de animale. Iubitorii de animale incearca sa coreleze cheltuielile pentru intretinerea animalului cu veniturile obtinute: persoanele cu venituri mari, adica peste 150 de dolari pe membru al familiei, prefera mai mult cainii si mai putin papagalii, restul se orienteaza catre "pet"-uri (animale de casa) mai ieftin de intretinut.

Cel putin unul din doua animale de companie (54,2%) sunt cel mai adesea hranite cu mancare gatita in casa, dar mancarea speciala nu lipseste nici ea din alimentatia "favoritilor", fie ca este preambalata (37%), fie ca este vrac (28,8%), rezulta dintr-un studiu al companiei de cercatri de piata Daedalus Consulting.

In mai putin de un sfert (21,2%) din gospodariile care au animale de companie, acestea sunt hranite (printre altele si) cu mancare obisnuita din casa (negatita).

Mancarea speciala preambalata este corelata puternic cu veniturile, fiind aproape de doua ori mai frecvent folosita - 57,6% - in gospodariile cu venituri mari (peste 150 de dolari fiecare membru al familiei) fata de familiile cu venituri mici (sub 75 de dolari pe membru de familie) - in 31,9% din gospodarii.

Mancarea speciala preambalata este mai populara in orasele mari (peste 200.000 de locuitori), in timp ce bucurestenii prefera mancarea speciala varsata. Locuitorii oraselor medii (50.000 - 200.000 locuitori) obisnuiesc sa-si hraneasca animalele de companie mai degraba cu mancare gatita in casa, se arata in studiul amintit.

Aceeasi sursa arata ca cele mai populare marci de mancare pentru caini sunt Pedigree (43,3% din gospodariile care folosesc mancare speciala preambalata) si Chappi (26,8%). Preferintele in privinta hranei la pisici sunt impartite astfel: doua din trei pisici sunt hranite cu Kitekat (66,8% din piata), iar a treia prefera Whiskas (32,5%).

Una dintre companiile care detin cote de piata importante in Romania in domeniul mancarii speciale pentru animale este Nestle Romania, care comercializeaza marcile Friskies, Darling si Doko.

"Ne adresam tuturor detinatorilor de caini, mai ales celor din mediul urban, celor care prefera sa hraneasca animalele cu alimente corespunzatoare necesitatilor lor", sustine Mircea Turdeanu, brand manager Nestle Romania. Tot el considera ca piata produselor pentru animale de companie din Romania are un mare potential de dezvoltare.

Mancarea speciala pentru animale este achizitionata in special din magazinele specializate (53,9%). La distanta, urmeaza pietele agro-alimentare (24,7%), farmaciile veterinare (21,7%) si supermarket-urile (17,1%).

Intr-una din patru gospodarii (24,8%) din orasele cu peste 50.000 de locuitori, exista un animal de companie. Zonele cu cea mai mare incidenta a animalelor de companie sunt in zona de vest a tarii - Banat, Crisana si Maramures (29,1%), in timp ce in Ardeal numarul animalelor de companie este cel mai scazut (15,6%), conform unui studiu realizat de firma de cercetare de piata Daedalus Consulting.

Tot acest studiu arata ca mai mult de jumatate (57,7%) animalele de companie sunt cainii, pisicile fiind preferate in cel putin una din trei gospodarii (33,8%). Preferintele urmatoare, la o distanta destul de mare, sunt papagalii (12%), pestii (2,5%), broastele testoase (2,1%), hamsterii (1,7%) si canarii (1,7%).In Bucuresti este cea mai mare pondere a familiilor care au papagali, in timp ce in vestul tarii cainii si pisicile sunt cei mai des intalniti.

In concluzie, se poate spune ca animalele de companie nu sunt apanajul oamenilor bogati - incidenta animalelor fiind aproape identica in gospodariile oamenilor cu diverse venituri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO