Într-o perioadă dominată de preocupările privind schimbările climatice, maşinile electrice devin tot mai mult o opţiune atractivă pentru mulţi consumatori. Cu toate acestea, tranziţia către acest tip de vehicule ar trebui să fie mai mult decât o simplă conformare la reglementările impuse de autorităţi, consideră Adrian Sandu, secretar general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
„Piaţa se mişcă. Schimbul între consumatorii de vehicule tradiţionale cu motorină şi benzină către cele full electrice trece prin maşinile hibride. Automat este un pas în electrificare, însă într-o piaţă liberă, schimbul către maşinile electrice trebuie să pornească de la dorinţa consumatorului, nu de la o reglementare impusă de Comisia Europeană“.
Adrian Sandu atrage atenţia că în zona de infrastructură de încărcare pentru maşinile electrice, dacă ar fi să se respecte pragul ca până în 2035 să existe zero emisii, ar înseamna ca în fiecare săptămână, în Europa, să se deschidă 11.000 de puncte de încărcare, de la 3.500-4.000 în prezent, din care peste 60% sunt în Germania şi Olanda.
„Ca industrie, noi ne-am angajat să respectăm pragul 2035, adică să scoatem în piaţă doar maşini cu emisii zero, dar aici trebuie să se implice toţi actorii din piaţă. Avem nevoie de infrastructură de încărcare pentru maşinile electrice, de materii prime şi materiale care să ne permită construcţia, producţia de baterii de maşini electrice la un preţ competitiv. Tendinţa către electrificare trebuie să fie susţinută prin bonusarea achiziţiei. Industria auto investeşte la nivel european peste 60 mld. euro anual în cercetare-dezvoltare, în inovare, atât în ceea ce priveşte maşinile în sine cât şi în ceea ce priveşte bateriile şi motoarele. Ca să fim competitivi trebuie să fim şi sprijiniţi, nu doar să avem reglementări“.