Business Internaţional

Zeci de morţi printre fiare contorsionate în cel mai grav accident feroviar din Spania din ultimii 40 de ani

Mariano Rajoy a decretat trei zile de doliu naţional după ce a vizitat locul accidentului

Mariano Rajoy a decretat trei zile de doliu naţional după ce a vizitat locul accidentului

Autor: Bogdan Cojocaru

25.07.2013, 19:57 544

„Suntem oameni! Suntem oameni! Sper că nu a murit nimeni pentru că o să-i am pe conştiinţă“, ar fi spus supraveghetorilor de trafic, din cabina contorsionată, unul dintre mecanicii trenului care a sărit de pe şine în Spania omorând cel puţin 78 de persoane şi rănind peste 170 în cel mai grav accident de acest fel din ultimii 40 de ani.

Primele indicii arată că trenul cu 218 pasageri la bord a deraiat deoarece a întrat cu 220 de kilometri la oră într-o curbă în care limita de viteză este de doar 80 de kilometri pe oră, scrie presa spaniolă. Viteza ar fi fost indicată de chiar unul dintre mecanici. Rezultatul este că toate cele opt vagoane au ieşit de pe linie, s-au răsturnat, s-au ciocnit, unul a fost spintecat complet, iar altul a luat foc. Trenul implicat în accident poate atinge viteze de până la 250 km/h.

Atât de mulţi localnici – accidentul s-a produs în apropierea gării oraşului Santiago de Compostela – au venit pentru a dona sânge încât oficialii au fost forţaţi să deschidă noi centre de donare. Primul-ministru spaniol Mariano Rajoy a decretat trei zile de doliu naţional după ce a vizitat locul accidentului.

„Scena este şocantă, este desprinsă parcă din Dante“, a spus guvernatorul provinciei Galiţia Alberto Nunez Feijoo, citat de Reuters.

Spania a lansat prima linie ferată de mare viteză în 1992, iar în prezent are a treia reţea feroviară de mare viteză ca mărime din lume, cu 2.515 km de cale ferată. Cea mai mare parte a oraşelor mari spaniole sunt legate de Madrid cu linii de mare viteză. Galiţia este una dintre regiunile care nu au astfel de legături cu capitala.

Ultimul accident din Spania de o asemenea amploare s-a produs în 1972, când o coliziune a dus la moartea a 86 de persoane. Atentatele cu bombă de la Barcelona din 2004 au ucis 191 de călători şi alte persoane.

Incidentul s-a produs la mai puţin de două săptămâni după ce un intercity francez a deraiat în apropierea Parisului ucigând şase oameni. Cauza accidentului, spune operatorul feroviar francez, a fost o piesă de metal care lega două linii.

În Polonia anul trecut ciocnirea a două trenuri expres a luat 16 vieţi. În noiembrie 2000, 155 de persoane au murit când un tren-funicular cu schiori a fost cuprins de flăcări într-un tunel montan din Austria. 

În Muntenegru 46 de persoane şi-au pierdut viaţa şi încă 200 rănite în 2006 când un tren aglomerat a deraiat şi s-a prăbuşit într-o prăpastie în apropierea capitalei Podgoriţa. Chiar în Spania în acelaşi an 41 de oameni au murit după ce un tren subteran a deraiat şi s-a răsturnat în Valencia.

Ambii mecanici ai trenului spaniol deraiat miercuri-seară au scăpat teferi. Martorii spun că unul dintre ei mergea ameţit printre cadavre strigând „Am deraiat, ce-o să mă fac, ce-o să mă fac?”.

Compania naţională de căi ferate Renfe a recunoscut că trenul avea o întârziere de cinci minute, ceea ce întăreşte ipoteza excesului de viteză pentru recuperarea timpului pierdut.

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 26.07.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO