Business Internaţional

Zborurile low-cost, intre lux accesibil si economisire extrema

Zborurile low-cost, intre lux accesibil si economisire extrema

Virgin American, ale carei rute se concentreaza pe zona California - New York, ofera servicii high-end: scaune de piele si cabine clasa intai la preturi mai mici decat cele practicate de rivalii de la United Airlines sau American Airlines

29.10.2007, 19:49 41

O companie aeriana noua ofera calatorilor videoclipuri, iluminatie pastel, in functie de starea pasagerului si insotitori de zbor imbracati la patru ace.
O alta a inlocuit puntile moderne prin care se trece din terminal in interiorul avionului cu scari traditionale pe care pasagerii sunt nevoiti sa le urce sau coboare, comercializeaza apa in loc sa o ofere gratuit, iar insotitorii de bord poarta tricouri cu destinatia imprimata pe ele, scrie cotidianul The Wall Street Journal.
Indiferent de abordarea pe care au ales-o, atat sofisticata Virgin America, cat si nepretentioasa Skybus Airlines sunt de acord ca piata zborurilor low-cost din Statele Unite s-a maturizat mult in ultimul timp.
Pe vremuri, cand o companie aeriana low-cost dorea sa intre pe piata, tot ce avea de facut era sa copieze modelul stabilit de Southwest Airlines Company. Acestia ofereau zboruri dese, pe distante mici, locuri mereu disponibile, personal prietenos si preturi accesibile.
Acum insa, sa fie o simpla "clona" a Southwest Airlines nu mai este de ajuns. Ca si in cazul retailerilor, piata zborurilor low-cost a devenit un loc aglomerat, iar nou venitii sunt nevoiti sa abordeze publicul tinta de pe anumite nise. Companiile generaliste nu se mai pot integra intr-o piata plina de oferte, cum este cea a zborurilor low-cost.
Pe scurt, ofera clientilor posibilitatea alegerii intre o companie sau alta, in functie de nevoi si oferte.
"Ofertele low-cost sau business pot veni in ziua de azi sub multe forme. Cred ca exista multe alte optiuni pentru serviciile locale sau internationale. Mai avem multe de vazut", a declarat consultantul Patrick Murphy, fost angajat la Departamentul de Transport al Statelor Unite. Companiile aeriene low-cost transporta mai mult de 30% dintre pasagerii care prefera transportul aerian in interiorul Statelor Unite, iar Murphy noteaza ca rata de crestere a acestei valori s-a majorat rapid din 2000 pana in prezent. Si mai important, companiile low-cost impreuna cu marile companii aeriene de traditie transporta in total 70% din pasagerii pe zboruri interne din Statele Unite.
Avand in vedere competitia acerba, noiuvenitii pe piata trebuie sa gaseasca solutii sa iasa in evidenta. Variantele disponibile managerilor sunt servicii de calitate la preturi relativ mici, fie produse ieftine, de calitate indoielnica.
"Ai de ales intre calitate sporita sau preturi crescute. Nu poti avea parte de amandoua", este de parere Ben Baldanza, CEO al Spirit Airlines, o companie aeriana low-cost care s-a autointitulat de curand "ultra low-cost". La Spirit Airlines orice serviciu se plateste, inclusiv apa comandata in timpul zborului.
Virgin America, ale carei rute se concentreaza in general pe zona California - New York, a ales sa ofere servicii high-end, adica scaune de piele si cabine clasa intai la preturi mai mici decat cele practicate de rivalii de la United Airlines sau American Airlines. Virgin America ofera mese contracost pentru pasagerii clasei economic, dar comenzile acestora sunt date de pe computerele touch-screen atasate scaunelor.
De asemenea, oferta vasta de divertisment pe durata zborului este una dintre solutiile aplicate de Virgin pentru sporirea profitului. Oferta include peste 45 de filme care pot fi vizionate de pe ecranele individuale atasate scaunelor pasagerilor la pretul de 8 dolari (6 euro) bucata. Cele 20 de videoclipuri, cateva showuri de televiziune si posturi muzicale disponibile sunt gratuite, dar emisiunile premium costa 1,99 dolari (1,4 euro).
Oferta Skybus nu contine programe de divertisment individuale, nici macar suporturi de depozitare pe spatele scaunelor, ceea ce permite un numar mai mare de scaune plasate in avion.
Lipsa buzunarelor sau ecranelor face posibila micsorarea spatiului dintre scaune, destinat in mod normal unei pozitii confortabile a genunchilor. Insotitorii de zbor de la Skybus vand, alaturi de mancare si bauturi, parfumuri, ciocolata, chiar si ceasuri.
Aceste mici artificii aducatoare de venituri suplimentare permit companiei sa reduca pretul biletelor la 10 dolari (7 euro), pentru un numar limitat de zece locuri pe fiecare cursa.
Evolutia companiei Spirit este un bun exemplu al dezvoltarii pietei low-cost. Spirit a inregistrat o serie de succese odata cu transformarea dintr-o companie aeriana low-cost obisnuita, intr-una din cele mai ieftine si cautate cinci companii din Statele Unite.
Strategia a fost simpla, bilete extrem de ieftine si vanzarea de pachete de servicii suplimentare in cadrul zborurilor.
Decizia de a deveni compania aeriana cu cele mai mici preturi pe rute ca Statele Unite - America Latina sau Caraibe, o piata dominata pana atunci de American Airlines. In numai doi ani, Spirit a ajuns sa transporte pasageri inclusiv spre Lima, Peru.
Castigurile au fost atat de consistente incat vechea flota compusa din avioane MD-80 a fost complet inlocuita cu o serie noua Airbus.
Dupa preluarea de anul trecut, Spirit si-a modificat si strategia fata de clienti, pozitionandu-se pe segmentul "mai ieftin decat ofertele ieftine".
Modelul Airbus A319 dispune acum de 144 de locuri, spre deosebire de cele 124 de locuri oferite de rivalii de la US Airways sau cele 132 oferite de Frontier Airlines. Spirit taxeaza orice imbunatatire, de la scaunele mai mari din fata avionului la apa de baut.
Incepand cu 1 octombrie anul acesta, Spirit a intrerupt distribuirea de apa rece gratuita pasagerilor.
Apa imbuteliata, cafeaua, bauturile racoritoare, prajiturile, fursecurile sau batoanele energizante pot fi acum cumparate la pretul de 2 dolari (1,4 euro).
Berea, vinul si alte bauturi alcoolice sunt disponibile la pretul de 5 dolari (3,5 euro) sticla. Pretul unui scaun mai confortabil, pozitionat in partea din fata a avioanelor este de aproximativ 45 de dolari (31 de euro).
Pretul mediu al unei curse unidirectionate se ridica la 100 de dolari (70 de euro), iar incasarile din vanzarea de servicii si produse aditionale aduce companiei inca 15 dolari (10 euro) pentru fiecare pasager, conform declaratiilor lui Baldanza.
Compania va incerca pe viitor sa taxeze in plus pentru o imbarcare mai rapida sau sa mareasca gama de produse vandute in avion.
In acest moment Spirit testeaza reactiile calatorilor sai la comercializarea de aspirina, ziare, reviste, rebusuri si carti de joc.
"Clientii sunt dispusi sa-si schimbe alegerea pentru 5 sau 10 dolari, cand cumpara un bilet, dar odata cumparat, vor sa cheltuiasca cat mai mult la bord", a afirmat directorul executiv de la Spirit Airlines. "Suntem perceputi fie ca trendsetteri, fie drept niste nenorociti, totul depinde de modul cum privesti lucrurile", a mai adaugat Ben Baldanza.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO