Business Internaţional

Visele de expansiune economică ale Chinei s-au frânt în Polonia

Autor: Bogdan Cojocaru

15.06.2011, 23:42 639

Încercarea Chinei de a intra pe piaţa proiectelor deinfrastructură de transport din Europa a sfârşit printr-un eşecdupă ce Polonia a reziliat un contract controversat prin care aangajat compania China Over­seas Engineering Group (COVEC) săconstruiască 50 de kilometri dintr-o autostradă care face legăturăcu Germania, scrie Financial Times.

COVEC, subsidiară a China Railway Group -, unul dintre celemai mari grupuri de construcţii din Asia -, este prima com­paniechineză care a câştigat un proiect important de infrastructură înEuropa, învingând în septembrie 2009 mai multe companii europene derenume la licitaţia pentru o porţiune a autostrăzii A2 cu o ofertăcu 50% mai redusă decât preţul de 2,8 miliarde de zloţi (700 mil.euro) pe care guvernul era dispus să-l plătească.

Preţul cerut a fost atât de mic încât concurenţii au acuzatcompania de dumping în faţa autorităţilor europene şi poloneze,considerând că nu se poate construi atât de ieftin, ceea ce până laurmă s-a dovedit a fi adevărat. COVEC spera ca prin dezvoltareaproiectului să atragă interesul altor clienţi din regiune. La puţintimp după începerea construcţiilor, compania a întâmpinatdificultăţi financiare, a amânat plăţile către subcontractori şi afost nevoită să sisteze lucrările în luna mai. COVEC nu a reuşit sărespecte un ultimatum dat de Varşovia pentru reluarea lucrului şi aacuzat ministerul de transporturi de întârzierea plăţilor, acuzaţiicare au fost respinse de autorităţi. În această săptămână,ministerul a reziliat contractul.

"Am luat decizia să punem capăt acordului. În două săptămâni vomreporni procesul ce căutare a investitorilor pentru autostradă, iarîn iulie vor reîncepe lucră­rile", a declarat Andrzej Maciejewski,di­rec­torul adjunct al Directoratului General pentru Drumuri şiAutostrăzi Naţionale, citat de agenţia de presă ThomsonReuters.

Eşecul afacerii reprezintă o problemă pentru premierul DonaldTusk, care a promis că autostrada va fi finalizată înainte deînceperea Campionatului European de fotbal ce va avea loc varaviitoare, organizat de Polonia împreună cu Ucraina. Partidele deopoziţie s-au folosit de această oportunitate pentru a-l ataca pepremier cu critici, sperând că astfel îi vor reduce popularitateaînainte de alegerile parla­mentare din toamna aceasta.

Consiliul german pentru relaţii economice cu Europa de Est aavertizat anul trecut că firmele chineze de stat câştigă contracteîn regiune prin "preţuri de dumping, finanţare agresivă şi garanţiide risc generoase". Varşovia şi Bruxelles-ul au respins plângerilecelorlalţi participanţi la licitaţia pentru autostradă.

COVEC a încercat să renegocieze contractul cerând mai mulţi banide la statul polonez, acuzând faptul că materiile prime suntneaşteptat de scumpe şi că a fost tratată nedrept. Guvernul arespins cererea pentru a evita crearea unui precedent de care săprofite companiile care participă la extin­derea infrastructuriirutiere din Po­lonia.

La începutul săptămânii, compania chineză a anunţat că estepregătită să repornească lucrările, dar la un preţ mai mare. Carăspuns, Maciejewski a declarat că, potrivit legii poloneze,"părţile trebuie să finalizeze contractul la preţul convenit şi încondiţiile stabilite".

Agenţia solicită despăgubiri de 741 mil. zloţi (181 mil. euro)de la COVEC şi va interzice acestei companii să participe lalicitaţiile statului în următorii trei ani. De ase­menea,autoritatea discută cu 16 companii reluarea lucrărilor până lafinele lunii iulie. Actualul obiectiv al guvernului polonez este cadrumul să fie "circulabil", şi nu complet finalizat, atunci când vaîncepe Campionatul European de fotbal, în iunie 2012.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO