Visele de expansiune economică ale Chinei s-au frânt în Polonia

Autor: Bogdan Cojocaru 15.06.2011

Pentru a câştiga primul contract de infrastructură pe piaţa europeană, chinezii au licitat jumătate din preţul estimat, dar strategia s-a dovedit un eşec.



Încercarea Chinei de a intra pe piaţa proiectelor de infrastructură de transport din Europa a sfârşit printr-un eşec după ce Polonia a reziliat un contract controversat prin care a angajat compania China Over­seas Engineering Group (COVEC) să construiască 50 de kilometri dintr-o autostradă care face legătură cu Germania, scrie Financial Times.

COVEC, subsidiară a China Railway Group -, unul dintre cele mai mari grupuri de construcţii din Asia -, este prima com­panie chineză care a câştigat un proiect important de infrastructură în Europa, învingând în septembrie 2009 mai multe companii europene de renume la licitaţia pentru o porţiune a autostrăzii A2 cu o ofertă cu 50% mai redusă decât preţul de 2,8 miliarde de zloţi (700 mil. euro) pe care guvernul era dispus să-l plătească.

Preţul cerut a fost atât de mic încât concurenţii au acuzat compania de dumping în faţa autorităţilor europene şi poloneze, considerând că nu se poate construi atât de ieftin, ceea ce până la urmă s-a dovedit a fi adevărat. COVEC spera ca prin dezvoltarea proiectului să atragă interesul altor clienţi din regiune. La puţin timp după începerea construcţiilor, compania a întâmpinat dificultăţi financiare, a amânat plăţile către subcontractori şi a fost nevoită să sisteze lucrările în luna mai. COVEC nu a reuşit să respecte un ultimatum dat de Varşovia pentru reluarea lucrului şi a acuzat ministerul de transporturi de întârzierea plăţilor, acuzaţii care au fost respinse de autorităţi. În această săptămână, ministerul a reziliat contractul.

"Am luat decizia să punem capăt acordului. În două săptămâni vom reporni procesul ce căutare a investitorilor pentru autostradă, iar în iulie vor reîncepe lucră­rile", a declarat Andrzej Maciejewski, di­rec­torul adjunct al Directoratului General pentru Drumuri şi Autostrăzi Naţionale, citat de agenţia de presă Thomson Reuters.

Eşecul afacerii reprezintă o problemă pentru premierul Donald Tusk, care a promis că autostrada va fi finalizată înainte de începerea Campionatului European de fotbal ce va avea loc vara viitoare, organizat de Polonia împreună cu Ucraina. Partidele de opoziţie s-au folosit de această oportunitate pentru a-l ataca pe premier cu critici, sperând că astfel îi vor reduce popularitatea înainte de alegerile parla­mentare din toamna aceasta.

Consiliul german pentru relaţii economice cu Europa de Est a avertizat anul trecut că firmele chineze de stat câştigă contracte în regiune prin "preţuri de dumping, finanţare agresivă şi garanţii de risc generoase". Varşovia şi Bruxelles-ul au respins plângerile celorlalţi participanţi la licitaţia pentru autostradă.

COVEC a încercat să renegocieze contractul cerând mai mulţi bani de la statul polonez, acuzând faptul că materiile prime sunt neaşteptat de scumpe şi că a fost tratată nedrept. Guvernul a respins cererea pentru a evita crearea unui precedent de care să profite companiile care participă la extin­derea infrastructurii rutiere din Po­lonia.

La începutul săptămânii, compania chineză a anunţat că este pregătită să repornească lucrările, dar la un preţ mai mare. Ca răspuns, Maciejewski a declarat că, potrivit legii poloneze, "părţile trebuie să finalizeze contractul la preţul convenit şi în condiţiile stabilite".

Agenţia solicită despăgubiri de 741 mil. zloţi (181 mil. euro) de la COVEC şi va interzice acestei companii să participe la licitaţiile statului în următorii trei ani. De ase­menea, autoritatea discută cu 16 companii reluarea lucrărilor până la finele lunii iulie. Actualul obiectiv al guvernului polonez este ca drumul să fie "circulabil", şi nu complet finalizat, atunci când va începe Campionatul European de fotbal, în iunie 2012.