Business Internaţional

Veniturile Nestle sunt tinute pe loc de francezi si germani

26.04.2005, 18:48 25

Nestle, cea mai mare companie de produse alimentare din lume, a raportat o crestere a vanzarilor de mai putin de 1%, ca urmare a renuntarii la cateva dintre activele grupului din Europa, informeaza Bloomberg.

In primul trimestru, veniturile au urcat pana la 20,46 mld. franci elvetieni (13,25 mld. euro), de la 20,41 mld. franci (13,22 mld. euro) inregistrati in aceeasi perioada a anului trecut.

Directorul general al gigantului elvetian, Peter Brabeck, a luat decizia de a ceda cateva active printre care si compania de distributie de bauturi Trinks si divizia de livrare la domiciliu, Eismann. Mutarile au urmarit focalizarea grupului pe activitatile mai profitabile cum ar fi afacerea cu bauturi, cea de pet-food si cea cu produse lactate. Aceste tranzactii au constituit principalii factori care au determinat cresterea de numai un procent a veniturilor trimestriale si au determinat o scadere de 4,8% in vanzarile pe al doilea semestru al anului trecut.

Vanzarile, fara a tine cont de fluctuatiile din cursul de schimb si de achizitii, au castigat 4,6% in primul trimestru, potrivit companiei. Brabeck a confirmat tinta Nestle pentru cresterea organica anuala, de 5% pana la 6%.

"O crestere de 5%, exclusiv fluctuatiile si achizitiile, ar trebui sa fie perceputa drept o performanta, date fiind baza de comparatie si inasprirea mediului comercial", considera Arnaud Langlois, analist la JPMorgan Chase.

Veniturile de pe piata americana, care reprezinta o pondere de aproape o treime din total, au avansat cu 7,3%, tinand seama de aceeasi baza de calcul. Aceasta a fost cea mai mare rata de crestere dintre toate regiunile unde este prezenta compania, potrivit comunicatului Nestle. Vanzarile din Asia, Oceania si Africa s-au majorat cu 5,1%, in timp ce in Europa veniturile au crescut cu doar 0,7%. Actiunile Nestle s-au apreciat in acest an cu 6,6%, peste cresterea de 2,4% inregistrata de indicele Europe Food Index, care cuprinde 38 de societati importante din industria alimentara.

In acelasi interval de timp, cotatia actiunilor Danone a urcat cu 8,1%, iar titlurile Unilever s-au majorat cu 3%.

Cresterea a fost afectata de intarirea de 5,5% a monedei elvetiene in raport cu dolarul, in primul trimestru al anului, care a erodat veniturile Nestle provenite din SUA.

Vanzarile Nestle din Franta si Germania, a doua, respectiv, a treia mare piata de desfacere a companiei, s-au restrans din cauza scaderii cererii de consum. Anul 2005 va fi al patrulea an consecutiv in care sectorul de retail va inregistra un regres in vanzari, in Germania, conform estimarilor HDE (Hauptverband des Deutschen Einzelhandels), asociatia germana a retailerilor. Cheltuielile pentru consum ale populatiei franceze s-au micsorat in mod neasteptat in luna martie, dupa cum arata un raport publicat saptamana trecuta. Vanzarile pe segmentul de bauturi s-au majorat in primele trei luni cu 4,7%, exclusiv efectele de curs valutar si achizitiile, iar divizia de produse lactate si inghetata au adus venituri cu 4,1% mai mari.

"Daca in primul trimestru, dupa cum ne asteptam, s-a simtit o presiune ascendenta asupra pretului materiilor prime, am reusit sa compensam aceasta crestere prin majorarea preturilor", a afirmat Brabeck.

In ultimele 12 luni pana in martie, pretul petrolului, materie prima din care se fabrica plasticul pentru ambalaje, a crescut cu 55% la bursa din New York, iar pretul cafelei in contractele futures s-a majorat cu 71%.

Brabeck, care se afla la conducerea Nestle din 1997, a declarat ca grupul intentioneaza sa aplice un program de reducere a costurilor prin care sa se realizeze economii de 3 mld. franci elvetieni (1,94 mld. euro) pana in 2007, dupa ce Nestle a investit in achizitii peste 17 mld. dolari intre anii 2000 si 2003.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO