Business Internaţional

Unde dai si unde crapa: intergarea celor zece in UE si efectele acesteia in unele zone economice

16.02.2004, 00:00 23





Noul val de integrare al tarilor foste-comuniste care, mai harnice decat Romania, au incheiat capitolele de negocieri cu Uniunea Europeana vesteste si o serie de efecte adverse deloc placute. De la dublarea pretului zaharului din Polonia, pentru a se sincroniza cu cel din Uniune, la necesitatea unor activitati puternice de lobby, si la reactia Rusiei de a respinge relatii comerciale cu aceste state, implicatiile aderarii sunt mai complicate decat se credea la inceput.





Ciocolata, un lux. La fel ca inainte de '89



Producatorii polonezi vor fi nevoiti sa reduca la sange costurile operative pentru a absorbi dublarea pretului la zahar: "Nu spun ca preturile noastre nu vor creste deloc, dar vrem sa pasam cat mai putin din cresterea de pret la consumatori", spune Marek Moczulski, directorul executiv de la Mieszko, intr-un interviu acordat Warsaw Business Journal. "Majoritatea concurentilor nostri, pe de alta parte, cresc deja preturile".



Problema cresterii preturilor la zahar va fi agravata de faptul ca preturile de consum se estimeaza ca vor creste in general mai repede decat salariile polonezilor, cu ocazia integrarii in Uniunea Europeana. "Micile placeri, precum ciocolata, vor fi printre primele produse la care vor renunta consumatorii o data ce bugetele se vor restrange", este de parere analistul independent Bogna Sikorska.





Strategie de supravietuire



Deoarece acordurile comerciale cu UE sunt deja functionale, si marii jucatori precum Cadbury, Nestle, Kraft Foods si Master Foods sunt prezenti deja pe piata poloneza, nu se estimeaza un influx important de noi concurenti, interesati sa intre pe aceasta piata. Totusi, starea competitiei pe piata se poate intensifica, in conditiile limitarii bugetelor de consum. Anticipand aceasta posibilitate, Moczulski concentreaza eforturile companiei pe productia de dulciuri pentru cadouri si ocazii speciale, cum sunt pralinele sau bomboanele din caramel, care, probabil, vor supravietui mai bine restristei de dupa 1 mai decat produsele din ciocolata pentru consum zilnic.



In ciuda tentativelor de restructurare, companiile similare cu Mieszko, care vand cea mai mare parte din productie pe piata interna, au cea mai mica flexibilitate de a se adapta. "Observam insa un potential important de dezvoltare pentru Zozole (un brand pentru copii) pe piata germana", spune Moczulski. Acesta indica ca una dintre variantele pe care le ia in considerare compania sa este de a-si extinde vanzarile in Europa de Vest, unde iubitorii de dulciuri detin o mai mare putere de cumparare, si un apetit pe masura.





Dulciuri de nisa, cu parfum estic



Desi Mieszko este un producator de mici dimensiuni, ce controleaza in prezent doar 5-7% din piata interna, sansele sale de succes in UE nu sunt deloc neglijabile. "In cadrul uniunii exista o cerere considerabila pentru produse de nisa, si aici sunt avantajati producatorii mici, locali", spune Marek Przezdiziak, de la Asociatia producatorilor de ciocolata si dulciuri din Polonia. "Pentru companii de acest tip, un contract semnat cu un hypermarket este de multe ori o modalitate eficienta de intrare pe o piata". Totusi, forta imensa de care se bucura aceste hypermarketuri, care uneori le permite sa dicteze termenii incheierii unei afaceri de acest gen, ar putea submina atractivitatea unui asemenea traseu de vanzari.



In vreme ce rivalul Wawel investeste in constructia unei noi fabrici, Miszko mizeaza pe succesul programului sau de restructurare, planificand deja achizitia unor producatori de dimensiuni similare, pana la sfarsitul anului. Acesta este si unul dinmotivele pentru care compania a anuntat, la sfarsitul anului trecut, o noua emisiune de actiuni pentru luna februarie. Brokerii si investitorii nu par prea interesatI sa investeasca in companie, si asta nu numai din cauza perspectivelor de dublare a pretului la zahar. "Intai, au fost conflicte de management, apoi s-a schimbat echipa de management, iar in al treilea rand, primele rezultate trimestriale raportate dupa aceea au fost si mai proaste ca inainte", observa Robert Kurowski, analist la DM Amerbrokers.





Necesarul de lobby



In contextul in care Ungaria va deveni foarte curand parte integranta a unei piete multi-miliardare in euro, companiile locale ar putea avea nevoie de activitati profesioniste de lobby pentru a-si proteja interesele, spun analisti maghiari citati de Budapest Business Journal. "Desi multa lume in Ungaria intelege in mod gresit ca lobby-ul reprezinta o tentativa de coruptie, aceasta este o activitate benefica si vitala pentru companiile medii si mari in procesul de comunicare cu societatea civila si cu administratia publica", spune Beata Lukacs, purtator de cuvant al companiei petroliere Mol. "Ar fi imposibil ca o firma sa functioneze eficient fara aceste activitati".



Si specialistii in lobby sunt de aceeasi parere: "in contextul integrarii Ungariei in UE, rolurile si statusurile companiilor locale se vor schimba, iar acestea vor fi nevoite sa gaseasca modalitati pentru a li se reprezenta interesele, la o scara mult mai mare", spune Viktor Polgar, director al companiei internationale de relatii publice Hill & Knowlton Ungaria.





Se inchid fabrici...



La sfarsitul lunii ianuarie s-au retras din Ungaria doi producatori importanti: Reemtsma Debrecen Tobacco Factory si Kraft Foods Ungaria. Analistii industriei cred ca exemplul lor ar putea fi urmat si de alte companii, in vreme ce managerii cred ca reorganizarea capaitatilor de productie in acest sector trebuie pusa pe seama accederii Ungariei la UE in luna mai, deoarece libera circulatie a marfurilor desfiinteaza necesitatea unor unitati locale de productie. "Ma astept la mai multe decizii in acest sens si cred ca integrarea Ungariei in UE va fi un catalizator direct pentru adoptarea unor asemenea decizii", spune Zoltan Forian, directorul centrului pentru cercetare al industriei alimentare. "Aceste decizii sunt rationale", explica acesta: " o data cu intrarea Ungariei in UE, barierele administrative nu vor mai denatura principiile eficientei in afaceri". Potrivit lui Forian, retragerile fac parte dintr-un plan pe termen lung al companiilor, care a demarat cu cativa ani in urma, cand marii producatori au achizitionat facilitati locale de productie, fara a intentiona sa le transforme in unitati permanente, dar care le-au asigurat cote bune din piata locala.



Reemtsma face parte din grupul britanic Imperial Tobacco Group, care a anuntat restructurarea operatiunilor sale europene, necesara pentru a-si mentine avantajul competitiv. Totodata, directorul de productie al Imperial Tobacco, David Cresswell, a mentionat ca "restructurarea va tine cont si de modificarea climatului economic in tarile invitate sa adere la Uniunea Europeana". Astfel, grupul britanic a hotarat ca va inchide fabricile de tigarete din ungaria, Slovenia si Slovacia, precum si fabrica de filtre din Ungaria, pana in mai 2004, dar va mentine activitatile de vanzari si marketing.



De asemenea, producatorul de dulciuri Kraft Foods Ungaria a anuntat, conform Budapest Business Journal, ca va inchide fabrica de cafea si dulciuri din Ungaria, transferand activitatile de productie catre fabricile din Austria si Slovacia, pentru a-si mentine competivitatea. Evident, Kraft nu va renunta si la piata maghiara, in care "am investit mult in marci local esi internationale care au devenit foarte puternice", spune Ramon Weidinger, directorul Kraft Foods Ungaria.



Cele doua fabrici care se vor inchie vor arunca in somaj, cumulat, 720 de angajati.





Rusia refuza comertul cu statele ce vor intra in UE



Saptamana aceasta rusia a anuntat ca respinge ideea unor relatii politice si comerciale noi cu cele opt state care vor fi primite in Uniunea Europeana in luna mai. Declaratia completeaza o lista de revendicari inaintata de oficiali rusi Comisiei Europene de la Bruxelles, concesii pe care Moscova spera sa le obtina inainte de primul val de extindere al UE. Concomitent, Comisia Europeana si statele membre ale uniunii isi vor reafirma relatia cu Rusia, desi este evident ca aceasta s-a deteriorat considerabil. In ciuda unui comert bilateral de 78 miliarde euro anual, autoritatile de la Bruxelles nu se bucura de suficienta influenta in fata presedintelui Putin pentru a-l convinge sa opreasca incalcarea drepturilor omului si a libertatii presei in Rusia, si pentru a-i demonta rezervele exprimate la adresa largirii Uniunii.





Eliminarea zonelor scutite de taxe



Importatorii maghiari si operatorii din zonele de schimb liber vor fi extrem de ocupati pana la 1 mai, spun expertii in domeniu, deoarece o data cu accederea in UE acestea vor fi eliminate. "Avem in prezent 140 de zone scutite de taxe in Ungaria, insa doar 10 vor putea fi mentinute si dupa integrare", spune Robert Heinczinger, tax partner la firma de consultanta Ernst & Young Ungaria.



Aceste zone reprezinta areale bine delimitate de teritorii straineunde opt fi amplasate unitati de productie si depozite. "De obicei este vorba de procesarea materiilor prime provenite din Orientul Indepartat, produsele finite fiind apoi vandute in UE", explica Regina Simon, tax manager la KPMG Advisory. "Din punct de vedere al taxelor, nici echipamentul de productie nici materiile prime nu intra in tara", adauga Simon.



Pe scurt, asta inseamna ca acele companii care detin operatiuni in zonele scutite de taxe nu vor mai fi, de la 1 mai, scutite de plata obligatiilor vamale si a TVA. Echipamentele sau operatiunile ramase in aceste zone vor fi considerate produse de import, carora li se vor asocia taxe vamale importante.
andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO