Business Internaţional

Un nou segment premium in industria transporturilor aeriene: exclusiv de business

30.07.2007, 14:48 33

Acestea ofera bilete de calatorie mai ieftine decat biletele obisnuite la clasa de business sau clasa I, ofera zboruri private si asigura cazare in hotel pentru calatori, plus un culoar separat de iesire din aeroport, departe de cozile obisnuite de la vama.
In prezent, cele patru companii - Eos si MaxJet, care au avut primele zboruri la sfarsitul anului 2005, Silverjet si L'Avion, care si-au inceput activitatea la inceputul acestui an - efectueaza deocamdata doar zboruri transatlantice. Alegerea acestei rute pentru inceput are la baza motive de ordin financiar (in prezent, este ruta cea mai profitabila). In plus, efectuarea cu succes a acestor zboruri dovedeste ca sunt capabili sa concureze cu marii jucatori de pe piata transporturilor aeriene.
Cererea a depasit toate estimarile noastre si acesta este motivul pentru care marile companii devin din ce in ce mai interesate de aceasta piata, au declarat reprezentantii celor patru companii.
"Exista in mod clar un segment pe piata care cere astfel de servicii exclusiv de business", a declarat Richard Branson, presedintele fondator al Virgin Atlantic Airways, a carui oferta pentru clasa de business de nivel inalt este considerata printre cele mai bune din industrie.
In conditiile in care acordul Open Skies International, menit sa aduca mai putine reglementari pe piata transportului aerian transatlantic, va produce efecte abia din luna martie anul viitor, reprezentantii Virgin au anuntat luna trecuta ca au in vedere ca in urmatoarele 18 luni sa efectueze zboruri pe rute internationale folosind avioane exclusiv de business.
Potrivit celor declarate de Branson, cercetarile intreprinse de catre cei de la Virgin au aratat "o schimbare de stare in ultimii cinci ani" mai ales printre cei care calatoresc in interes de afaceri, care "isi doresc ca in avion sa aiba alaturi oameni care muncesc la fel ca si ei".
"Este o chestiune de statut", a mai spus Branson, "si de asemenea o chestiune psihologica", a mai adaugat el.
Cei de la British Airways au studiat si ei rutele si structurile de preturi pentru zborurile exclusiv de business, dar nu au luat inca nicio decizie, conform celor declarate de Willie Walsh, presedintele executiv British Airways.
Ca si Virgin, British Air s-a gandit sa foloseasca serviciul pentru clasa de business in cazul avioanelor de dimensiuni mici, insa intr-o versiune modificata, pentru rute noi intre Statele Unite si alte mari orase europene exceptand Londra.
"Este in mod clar o oportunitate reala compania noastra", a mai spus Walsh.
Crearea unui serviciu aerian de la care sunt excluse masele nu este un gest de snobism, ci mai degraba este un serviciu practic pentru oamenii de afaceri care calatoresc, a declarat Henry Harteveldt, senior analist la Forrester Research.
"Daca ii garantezi unei persoane care calatoreste in interes de afaceri ca poate sa ajunga la aeroport cu 35-45 de minute inainte de decolarea avionului, atunci cu siguranta serviciul valoreaza mult mai mult decat unul obisnuit", a mai spus acesta.
Din ce in ce mai multi manageri de top prefera sa plateasca mai multi bani pentru un bilet de calatorie, in schimbul unei productivitati mai mari a angajatilor care calatoresc, a mai adaugat Harteveldt.
Pretul unui bilet dus-intors la clasa de business exclusiv cu cazarea inclusa poate ajunge pana la 10.000 de dolari (7.200 de euro). Desi multi pasageri platesc integral acest pret, cei mai multi insa nu o fac. Marile corporatii care pot asigura un numar mare de pasageri companiilor aeriene negociaza discount-uri de pana la 40% sau mai mult.
Insa din punctul de vedere al celor patru companii, costurile deocamdata reduse legate de cazarea pasagerilor sunt mult mai atragatoare pentru cei din companiile de dimensiuni reduse sau pentru alti oameni de afaceri care nu au atat de multa influenta pentru a negocia discount-uri asa cum au companiile de dimensiuni mari.
Pretul practicat de Eos pentru un bilet dus-intors cu cazarea inclusa pana la Londra este de 5.400 de dolari (3.900 de euro).
Celelalte trei companii, care ofera produse mai putin luxoase pentru clasa de business exclusiv, dar la fel de competitive, au preturi mai reduse. Cu Silverjet, pentru aceeasi destinatie platesti 3.254 dolari (2.367 de euro), iar cu MaxJet doar 2.600 (1.890 de euro). In cazul celor de la L 'Avion, pentru o cursa intre Newark, New Jersey si aeroportul Orly din Paris, pretul unei calatorii ajunge pana la 1.650 dolari (1.200 de euro).
Chiar si fara discount-urile practicate pentru marile companii, pretul unui bilet rezervat in avans la Silverjet ajunge la 1.600 de dolari (1.160 de euro) in timp ce un bilet la Eos costa 2.549 de dolari (1.850 de euro).
Intrarea celor de la Virgin sau British Air pe piata zborurilor exclusiv de business reprezinta o provocare pentru celelalte mari companii americane de transport aerian precum American, United sau Delta, a mai spus Harteveldt.
In timp ce unele companii aeriene din Statele Unite investesc in retehnologizarea cabinei pentru pasageri - United tocmai a anuntat ca va imbunatati starea cabinelor cu scaune extensibile, pentru zborurile peste ocean - alte companii nu au avut nici o reactie semnificativa la aceste schimbari de pe piata.
Toate cele patru companii se extind si cauta avioane noi. Eos va adauga in septembrie 8 zboruri saptamanale, pe langa cele 40 existente deja, pe rute intre Aeroportul Kennedy din New York si Aeroportul Stansted din Londra. MaxJet, care acum zboara catre Stansted din New York, Washington si Las Vegas, va adauga inca un zbor incepand cu sfarsitul lunii viitoare din Los Angeles, iar recent a aplicat pentru obtinerea permisiunii de zbor intre Seattle si Shangai pentru anul 2009.
Cei de la L'Avion planuiesc pentru anul viitor sa adauge un al doilea zbor pe ruta Paris - New York. Printre obiectivele noastre se numara si adaugarea de rute cu destinatia Paris sau alte orase europene importante, dinspre orice alt oras american mai putin New York, au mai spus reprezentantii L 'Avion.
Toate cele patru companii au inregistrat o rata de ocupare a locurilor mult peste asteptari. MaxJet a raportat o rata de ocupare pentru luna iunie de 83,1%.
"Oare vor supravietui toate patru? Nu stiu", a mai spus Hartgeveld.
Virgin Atlantic si British Airways au anuntat ca vor intra treptat pe aceasta piata noua, pentru a nu afecta in niciun fel pozitia lor actuala din industria aeriana.
"Cinci persoane lucreaza acum la structura preturilor", a declarat Paul Charles, purtator de cuvant la Virgin. Va trebui sa investim aproape 700 de mil. $ (509 mil. euro) pentru achizitionarea de avioane mici, care sa fie folosite pentru clasa exclusiv de business, au mai spus reprezentantii companiei.
Cei de la British Airways dispun deja de avioane mici pe care sunt pregatiti sa le adapteze. "Avem avioane de tipul 21.767 si 13.757. Le vom folosi pe acestea.", a declarat Walsh. Ca si cei de la Virgin, British Air se va axa pe rute transatlantice cu alte destinatii in afara de Londra.
Virgin si British Airways vor sa-si alinieze preturile la structurile marilor companii aeriene, insa vor avea probleme incercand sa concureze cu cele patru companii existente deja pe piata, a declarat Rochet, reprezentant L'Avion.
"L'Avion, MaxJet, Eos si Silverjet nu au numai zboruri exclusiv de business, ci sunt si companii aeriene low-cost care nu au o structura stabila de preturi", a mai spus acesta.
Asa cum este si normal, piata va suferi numeroase socuri pe masura ce companiile vor patrunde aici. "In cele din urma, vor exista companii care vor lucra numai pe segmentul acesta de business", a declarat Charles, reprezentant Virgin Airways.
"Aceasta este cea mai mare provocare pentru cele patru companii. Ii putem considera deschizatori de drumuri pentru viitoarea generatie de companii care va desfasura activitati pe aceasta piata", a mai spus acesta."Si totusi, ce se va intampla cu prima generatie?"
Rochet este convins ca cele mai multe companii din prima generatie vor supravietui.
"Din punctul meu de vedere, faptul ca Virgin si British Airways vor intra pe aceasta piata este dovada reala ca exista mari oportunitati aici", a mai adaugat acesta. "Noi suntem deja o parte din piata."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO