Business Internaţional

Turistii iau cu asalt Parisul, sperand sa descifreze Codul lui da Vinci

29.07.2005, 18:55 30

Succesul romanului Codul lui Da Vinci al autorului britanic David Brown se propaga si in industria turistica pariziana, unde tot mai multi vizitatori vin special pentru a strabate traseele mentionate in pasajele cartii, relateaza Bloomberg.

Grupurile de turisti isi pornesc, de regula, itinerariul din Place Vendome, din Paris. La cateva sute de metri spre nord, rue Saint Georges a fost blocat timp de o saptamana pentru a se filma o secventa din pelicula bazata pe acest roman, best-sellerul lui Brown.

Pentru ghizii turistici precum David Mebane, proprietarul firmei Trasee Turistice Pariziene, popularitatea cartii lui Brown a generat o adevarata industrie a tururilor "Da Vinci".

Romanul a fost vandut in peste 25 de milioane de exemplare din martie 2003, data aparitiei, pana in prezent. In mai 2006, cand va fi lansat pe ecrane filmul in regia lui Ron Howard, companiile turistice se asteapta ca numarul turistilor "Da Vinci" sa creasca exponential.

"Tururile Da Vinci se bucura de o popularitate enorma si cred ca filmul va atrage valuri si valuri de turisti", spune Mebane, un texan in varsta de 29 de ani care s-a mutat la Paris in 1999 pentru a infiinta o companie turistica care are acum in oferta tururi pe bicicleta, in calesti sau pe jos care urmeaza trasee specificate in carte. "Totusi, aceasta depinde si de calitatea peliculei regizate de Howard, dar am incredere in el", a continuat texanul.

Howard, al carul film din 2001, A Beautiful Mind, a castigat premiul Academiei pentru cea mai buna imagine si cea mai buna regie, a cooptat in distributie actori celebri precum Tom Hanks, Audrey Tautou si Jean Reno.

Columbia Pictures, divizie a grupului Sony care a cumparat drepturile romanului in iunie 2003, a anuntat ca filmul va fi lansat in 69 de tari in zilele de 17 si 19 mai ale anului viitor. Cartea a fost publicata de o unitate a editurii Bertelsmann si ocupa in prezent pozitia a treia pe lista celor mai bine vandute romane intocmita de The New York Times.

"Dupa ce filmul va iesi pe marile ecrane, cred ca vor urma cel putin doi ani in care oferta de trasee Da Vinci va fi la mare cautare", spune Michel Madec, directorul de marketing la o companie turistica pariziana care vinde pachete turistice Da Vinci pornind de la un pret de 155 de euro pe zi de persoana.

Notorietatea pe care a capatat-o romanul a venit ca o mana cereasca pentru mai multi operatori feroviari. Astfel, Eurostar, companie mixta detinuta de compania franceza SNCF, cea belgiana SNCB si Eurostar UK, a anuntat anul trecut o majorare cu 15% a numarului de pasageri transportati pe ruta Londra - Paris - Bruxeles, pana la 7,27 milioane.

"Cu siguranta ca am beneficiat de efectul Codului lui Da Vinci, tot mai multi cititori ai romanului fiind atrasi sa apeleze la serviciile noastre pentru a calatori la Paris", a declarat un purtator de cuvant al Eurostar. Cota de piata a companiei pe ruta Londra-Paris a fost de 68% anul trecut, in contextul scaderii numarului de pasageri care au ales calea aerului.

Criticii spun ca succesul Codului lui Da Vinci se datoreaza intr-o mare masura abordarii literare "neortodoxe", incitante si riscante prin care autorul reuseste sa isi tina in priza cititorii de la prima pana la ultima pagina.

In Romania, cartea lui Dan Brown a fost scoasa pe piata de editura Rao, un exemplar comercializandu-se la un pret de 34,9 lei noi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO