Business Internaţional

Toamna la New York. Inseamna ca revine moda balurilor de caritate. Si miliardele se aduna

20.10.2003, 00:00 33



Richard Grasso nu a aparut in public timp de 5 zile dupa ce a demisionat din functia de presedinte al New York Stock Exchange (NYSE) in urma scandalului celor 140 de milioane de dolari acordate acestuia drept compansatie. In a sasea zi insa, Grasso a participat la o petrecere.



Pe 23 septembrie, Grasso a participat la Top Dog Gala, un bal de caritate care a avut loc la hotelul Waldorf Astoria al Animal Medical Center din New York. El a fost invitat de Kenneth Langone, unul dintre fondatorii companiei Home Depot si seful comitetului pentru compensatii al NYSE care i-a aprobat lui Grasso controversatul pachet salarial.



si Grasso fusese gazda unui bal de caritate organizat in numele National Italian American Foundation, iar unul dintre invitati fusese Langone.



Cat timp Grasso s-a aflat la conducerea NYSE, nivelul contributiilor caritabile acordate de bursa organizatiilor afiliate membrilor comitetului pentru compensatii a crescut de 63 de ori dupa 1995, moment in care Grasso devenea presedinte, iar salariul sau incepea sa urce. Anul trecut, fondurile acordate se situau la un nivel de 1,3 milioane de dolari, fata de 21.500 dolari in 1995. Au fost donati 500.000 dolari NYU Downtown Hospital si 218.000 dolari Fundatiei New York City Police.



Este toamna, si in lumea actelor de caritate asta inseamna un nou sir de petreceri pentru bogatii si puternicii New York-ului. Din septembrie si pana la sfarsitul anului, ei participa la baluri care au drept scop strangerea de fonduri pentru caritate de la prieteni, sustinatori politici si aliati din lumea afacerilor.



"Este la fel de important pentru progresul economiei ca si sedintele consiliilor de administratie ale companiilor", este de parere James Kristie, redactor la Directors & Boards, o revista trimestriala dedicata liderilor companiilor.




Profituri mai mici, donatii mai putine



"Nu-mi aduc aminte de vreun alt an in care sa ne confruntam cu un declin concomitent al tuturor surselor de finantare", a declarat pentru Bloomberg Gary Steuer, presedinte si director executiv al Arts & Business Council, o organizatie non-profit din New York.



Cei trei ani de declin al burselor de valori, diminuarea profiturilor companiilor, deficitele bugetelor central si locale si desfiintarile de locuri de munca de pe Wall Street au subminat suportul financiar oferit de companii, personalitati, fundatii de caritate si guverne. Steuer si alti reprezentanti ai organizatiilor de caritate spun ca relansarea pietelor actiunilor din acest an nu a impulsionat donatiile, desi nu exista cifre exacte privind donatiile facute in 2003 care sa sustina acest punct de vedere.



Cele mai importante douazeci de fundatii de caritate spera sa stranga in acest sfarsit de an in jur de 25 milioane de dolari - cam la fel ca anul trecut. Fondurile sunt destinate Filarmonicii din New York, Alzheimer's Association, Canergie Hall sau Gradinii Botanice din marele oras american.




Cine vine la petrecere. Si de ce...



Printre cele mai rasunatoare nume de donatori si membri ai consiliilor de aministratie care sustin aceste fundatii se numara George Soros, in numele Soros Fund Management, Sanford I. Weill, presedintele Citigroup, Leonard Lauder, presedintele Estee Lauder, Peter Jennings, unul dintre reporterii postului de televiziune ABC News, sau Larry Silverstein, seful cornsortiului care a dat in leasing World Trade Center.



Pe 17 septembrie, cu ocazia primei dintr-o serie de petreceri pentru strangerea de fonduri destinate Filarmonicii din New York, Walter Fischer, presedintele Rolex USA, declara: "Daca as avea timp, as merge de 3-4 ori pe saptamana".



Fischer a "scanat" marea de oameni care platisera intre 1.000 si 3.000 de dolari pentru un singur bilet, si chiar 30.000 de dolari pentru a rezerva o masa. "Daca te uiti in aceasta sala, aceste persoane sunt clienti ai Rolex", afirma el. "Unii dintre ei cunosc brand-ul, desigur, insa trebuie sa le reamintesti cat mai des de existenta acestuia".



Un director executiv al unei companii de asigurari din Houston a platit 25.000 de dolari pentru o masa la petrecerea organizata de Arts & Business Council in 1998. "Spera sa stabileasca o relatie de afaceri cu Sandy, iar evenimentul i-a oferit o mare ocazie in acest sens", spune Steuer. "Sunt sigur ca respectivul om de afaceri a avut sentimentul ca sustine o cauza nobila. Dar, sincer, sunt sigur ca a venit in primul rand pentru afaceri", adauga el.



"As vrea sa pot spune ca misiumea Fundatiei Princess Grace este motivatia principala pentru ce care vin aici, dar nu cred ca cineva care spune asa ceva poate fi sigur", spune Toby Boshak, directorul executiv al fundatiei. "Este vorba de oportunitatea de a ajunge in preajma familiei regale".



Pentru unii donatori, aceasta este si o sansa sa apara in paginile cu stiri mondene ale publicatiilor. "Daca te uiti in sectiunea Sunday Styles a ziarului The New York Times, poti vedea cine a participat, si te intrebi: "Eu de ce n-am fost invitat?"", spune George Ruotolo, un membru al consiliului Asociatiei Americane pentru Caritate.



Jeremy Wiesen, profesor de drept comercial si antreprenoriat la Stern School, este de parere ca sistemul balurilor de caritate ajuta unele persoane sa devina "membri" ai acestui club al filantropilor. "Daca cineva vrea sa devina cunoscut in oras si daca vine cu 250.000 de dolari, poate cumpara de 25 de ori o masa de 10.000 de dolari, si astfel ei pot deveni foarte cunoscuti si apreciati, si inca foarte repede", spune Wiesen.



"Nu numai ca vor participa la 25 de petreceri, dar vor merge apoi la alte 25, 50 sau chiar mai multe baluri organizate de oameni care vor sa le multumeasca", a adaugat el.




Cat obtin fundatiile?



Filantropii au donat anul trecut 241 miliarde de dolari, cu 1 miliard mai putin decat in 2001, conform raportului publicat de consiliul Asociatiei Americane pentru Caritate, un grup de companii de consultanta care ajuta fundatiile non-profit sa-si stabileasca obiectivele.



"O parte infima din acesti bani provine din astfel de petreceri", a afirmat Ruotolo. "Nu este o modalitate foarte eficienta sa strangi sume importante de bani", din cauza costurilor si a timpului necesar. "Dar este o modalitate foarte distractiva", adauga el.



Fondurile obtinute la aceste petreceri pot reprezenta un procent mai mare sau mai mic din sumele obtinute de organizatii. Luna trecuta, Filarmonica a strans 1,88 milioane de dolari la petrecerea de deschidere din prima seara, ceea ce inseamna 11% din cele 16 milioane pe care le obtine in fiecare an, conform declaratiei lui Zarin Mehta, directorul executiv al Filarmonicii.



Top Dog Gala a colectat un milion de dolari, un sfert din donatiile oferite anual pentru Animal Medical Center. De asemenea, Princess Grace Foundation USA, care acorda burse artistilor debutanti in domeniul teatrului, dansului si filmului, spera ca va obtine 40% din totalul fondurilor cu ocazia balului de caritate care va avea loc in octombrie, la Waldorf-Astoria. In jur de 600 de persoane vor participa la acest eveniment pe 28 octombrie, platind cel putin 700 de dolari pentru un loc. La petrecere va fi prezent si printul Albert de Monaco.




Cheia succesului



Pentru a organiza o petrecere in New York sunt necesare chiar noua luni, iar cheltuielile realizate se ridica pana la 500.000 de dolari. Profiturile brute ale celor mai rentabile 20 de evenimente se incadreaza intre 250.000 si 4 milioane de dolari fiecare.



In opinia lui Steuer, fondurile obtinute prin aceste petreceri sunt cruciale, deoarece suportul financiar este neconditionat de destinatia sumelor. Banii obtinuti pot fi utilizati in orice scop doreste organizatia non-profit respectiva.



Organizatorii balurilor de caritate spun ca trebuie facuti doi pasi pentru ca evenimentul sa aiba succes. Primul este gasirea unui presedinte foarte cunoscut in lumea bogatasilor - poate fi sotia unui membru eminent al mediului de afaceri, ca de exemplu Elaine Langone.



Daisy Soros, sotia lui Paul Soros de la Soros Fund Management - fratele cunoscutului om de afaceri George Soros, este de 14 ani una din gazdele petrecerii care ajuta Filarmonica din New York. Ea face parte din 8 consilii de administratie ale organizatiilor non-profit si primeste zilnic intre 6 si 8 invitatii la astfel de evenimente.



"Avem un sistem de tip retea: eu merg la petrecerea ta, iar tu vii la cea organizata de mine", spune ea.



Astfel, filantropii nu prea aleg la ce petrecere sa mearga. Mai degraba organizatorii acestora aleg participantii, este de parere Alan Greenberg, presedintele consiliului executiv al Bear Stearns. "De obicei ei te aleg pe tine. De multe ori, chiar prietenii organizatorilor, ai gazdelor petrecerii respective, sunt cei care primesc omagii", spune el.



Cateodata, si soarta mai face astfel de alegeri. Paris Review tocmai se pregatea pentru a 50-a Petrecere de Aniversare, ocazie pentru a strange fonduri, cand unul dintre redactorii sai, George Plimptin, a murit. Astfel, cel care a ajutat la infiintarea publicatiei va folosi evenimentul pentru a aduce omagii autorului actorului Plimpton. Cu o saptamana inainte de eveniment, toate mesele erau vandute, desi costasera cate 50.000 de dolari fiecare.



Al doilea pas, spun organizatorii, este sa alegi o persoana careia sa i se aduca omagii. In 1998, de exemplu, Arts & Business Council l-a felicitat pe Weill pentru ca a sustinut cultura.



Dupa ce oamenii devin interesati, este usor sa strangi bani, prin licitatii, tombole, loterii sau doar... solicitand anumite sume de bani.



De exemplu, la Top Dog Gala, prezentatoarea postului de televiziune ABC News Barbara Walters a obtinut inca 25.000 dolari de la un necunoscut. Ea s-a adresat tuturor invitatilor, spunand ca pana in acel moment se stransesera 975.000 de dolari si ca ar fi bine sa se ajunga la o cifra rotunda. Cererea ei a fost repede aprobata.




Gramezi de invitatii



Bogatii New York-ului au primit in ultimul an din ce in ce mai multe invitatii la astfel de evenimente, spune Agnes Gund, mostenitoare a unei averi din sectorul bancar.



Intr-una din zilele trecute, Gund a cercetat gramada de corespondenta primita la sediul fundatiei sale, in Manhattan. 90% erau invitatii la baluri de caritate.



Gund, una din persoanele care doneaza sume importante fundatiilor culturale, spune ca da in fiecare an cam jumatate din veniturile sale, o suma pe care a refuzat sa o dezvaluie. Ea a adaugat ca in ultima vreme organizatiie au inceput sa ceara mai multi bani, organizand mai multe evenimente. anca.stoicescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO