Business Internaţional

Tiffany vs. eBay pe tema bijuteriilor contrafacute

29.11.2007, 15:57 24

O perioada lunga de timp eBay s-a definit pur si simplu ca o piata electronica care unea comerciantii si cumparatorii.
Insa in cadrul unui proces derulat in cadrul unui tribunal din Manhattan, avocatii celebrei firme de bijuterii Tiffany au argumentat ca site-ul de licitatii online este mai mult decat atat: este o retea de distributie care faciliteaza comertul cu articole Tiffany contrafacute, scrie presa straina.
In cazul in care Tiffany castiga acest proces, nu doar ca s-ar crea un precedent, ci insusi modelul de business al eBay ar putea fi pus in pericol. Si asta deoarece ar fi mult prea dificil si costisitor pentru compania din San Jose sa aplice o serie de masuri drastice de securitate unui site cu 248 de milioane de utilizatori inregistrati in toata lumea si aproximativ 102 milioane de articole de vanzare in orice moment.
Tiffany a cerut instantei o decizie care sa oblige eBay sa-si modifice radical procedura de eliminare a articolelor tranzactionate in cadrul licitatiilor organizate de catre companie. Insa Hani Durzy, purtatorul de cuvant al eBay, spune ca printre atributiile casei de licitatii online nu se numara si aceea de a determina originalitatea produselor licitate.
"Fiind o piata de desfacere, noi nu luam niciodata in posesie produsele, astfel ca ne-ar fi imposibil sa stabilim autenticitatea acestora", a declarat Durzy. "Insa incercam, chiar mai mult decat ne forteaza prevederile legale, sa mentinem articolele contrafacute departe de acest site", a adaugat el.
Dar, in timpul procesului, James Swire, avocatul celor de la Tiffany, i-a declarat judecatorului Richard Sullivan ca eBay face publicitate directa pe siteul sau bijuteriilor Tiffany, si "deoarece compania profita de pe urma vanzarilor generate de aceste licitatii", Tiffany considera aceste actiuni incalcari directe ale drepturilor de autor.
Avocatul partii adverse considera insa ca site-ul de licitatii si-a indeplinit obligatiile menite a preintampina vanzarile de bunuri contrafacute. Mai mult, acesta a adaugat ca legea plaseaza responsabilitatea asigurarii autenticitatii produselor pe umerii detinatorului marcii, din moment ce acesta are expertiza necesara pentru a identifica produsele contrafacute.
"Faptul ca eBay a ales sa activeze pe un segment in care nu poate detine un control foarte bun asupra bunurilor pe care le comercializeaza nu reprezinta un argument in favoarea apararii sale", a declarat Geoffrey Potter de la firma de avocatura Kramer Levin Naftalis & Frankel din New York.
In cazul in care instanta va stabili ca eBay are aceleasi obligatii ca o piata oarecare sau ca orice lant de retail in ceea ce priveste comercializarea produselor false, "compania va trebui fie sa elimine din licitatiile sale bijuteriile care poarta marca unor branduri celebre, fie sa-si modifice radical modelul de business, astfel incat sa poata identifica mai usor articolele contrafacute", considera Potter.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO