Business Internaţional

Thierry Breton cauta cu orice pret titulatura de protector al consumatorilor

26.09.2005, 18:45 17

Dupa crearea proiectului de reformare a impozitului pe venit, ministrul economiei din Franta, Thierry Breton, vine cu o alta solutie salvatoare a consumatorilor francezi. El a somat intreprinderile franceze din domeniul industriei petroliere sa conceapa un plan destinat scaderii preturilor la pompa ale carburantilor. In cazul unor masuri insuficiente in acest sens, Thierry Breton le-a "promis" companiilor de pe piata petroliera ca le va impune plata unei taxe suplimentare pe profit, scrie cotidianul francez Le Figaro.

Ministrul economiei a gasit astfel solutia pentru a depasi criza preturilor carburantilor, care a starnit o intreaga polemica asupra puterii de cumparare a locuitorilor Hexagonului si ambele parti implicate au avut de castigat.

Pe de o parte, guvernul a obtinut angajamentul industriei petroliere in ceea ce priveste investitiile si transparenta. Pe de alta parte, companiile petroliere au scapat de taxa pe profit care le fusese promisa de ministrul economiei.

Un astfel de compromis intre autoritatile franceze si repre-zentantii industriei petroliere era previzibil. Insa timpul va demonstra daca solutia la care s-a ajuns este si in folosul consumatorilor.

Inca de la inceputul crizei carburantilor, Bercy a cerut companiilor petroliere o scadere a preturilor. Acestea din urma au refuzat categoric sa faca acest demers. Toate cu exceptia Total, care s-a angajat, in cele din urma, sa reduca preturile, cu repercusiune asupra preturilor carburantilor la pompa in maxim trei zile.

In caz contrar, al unei cresteri rapide a preturilor, efectele asupra preturilor carburantilor la pompa ar fi aparut cu o intarziere de trei saptamani. Va fi creat chiar un departament care sa verifice daca Total isi respecta angajamentul.

Insa, Thierry Breton si Dominique de Villepin vor sa obtina, in egala masura, promisiunea unor investitii importante in domeniul rafinarii.

Guvernul a anuntat vinerea trecuta un program de investitii in valoare de 3,5 miliarde de euro in domeniul rafinarii petroliere, pe langa cele 800 de milioane de euro consacrate acestui domeniu, in perioada 2003-2005. Doar compania Total si-a asumat cheltuieli de 3 miliarde de euro in urmatorii cinci ani, ceea ce reprezinta un buget de trei ori mai mare decat cel din ultimii cinci ani.

Autoritatile publice mizeaza si pe accelerarea investitiilor in domeniul reciclarii energiei. 600 de milioane de euro vor fi alocate acestui domeniu, dintre care 500 de milioane de euro din partea Total si 100 de milioane de euro puse in joc de Shell.



Franta nu produce suficient

Franta produce doar o treime din rezerva de benzina de care are nevoie. Nu se poate spune, in nici un caz, ca rafinariile franceze sunt folosite la capacitate maxima de productie.

Capacitatea maxima de productie a acestora este de 100 de milioane de tone pe an, pentru o cerere globala de numai 85 de milioane de tone. Insa, Franta exporta mai bine de 25% din productia de benzina, ceea ce face ca francezilor sa nu le revina cantitatea de combustibil de care au nevoie.

Situatia rafinariilor este, in realitate, paradoxala. In timp ce numarul de masini diesel creste in fiecare an, productia nationala a carburantului specific acestora creste si ea, insa deloc in aceeasi masura. Mai mult, pe parcursul ultimilor opt ani, productia de motorina a urcat cu 5 procente, in timp ce cererea a crescut cu 25%, conform studiului Directiei Generale a Energiei si Materiilor Prime.

Pentru companiile petroliere franceze, principala preocupare, in momentul de fata, o reprezinta aplanarea dezechilibrului intre productia de benzina si cea de motorina, prin reconfigurarea rafinariilor. Iar acest lucru nu este deloc usor. Din cauza amenajarii teritoriului, constructia din temelii a unei rafinarii este practic imposibila si dureaza trei sau patru ani minim.

Cel mai important demers in acest sens a fost facut de Total, care a investit 500 de milioane de euro in constructia unei unitati suplimentare, pentru productia de motorina, in cadrul rafinariei sale de la Gonfreville.

Aceasta unitate va produce in plus 1,4 milioane de tone de motorina, o cantitate semnificativa comparativ cu productia totala de 20,8 milioane de tone, din Franta, in anul 2004. Si Esso France a alocat 250 de milioane de euro pentru transformarea fabricii sale din Port Jerome.

Cele doua investitii sunt foarte importante, nu atat pentru suma investita, cat pentru faptul ca astfel de investitii nu mai fusesera facute de mult timp in Franta din motive economice. Surplusul de oferta de pe piata franceza, cat si de pe cea europeana, nu a incurajat deloc alocarea de bani catre domeniul rafinarii.

In 2000 si 2001, investitiile in acest domeniu nu depaseau 200 de milioane de euro. Anul acesta, in schimb, ele se apropie de 900 de milioane de euro.

Insa nu numai Franta se confrunta cu astfel de probleme. "Rafinariile nu reprezinta o activitate nationala a Frantei. Ele poseda o dimensiune cel putin europeana, daca nu mondiala", explica Jean-Louis Schilansky, delegatul general al Uniunii Franceze a Industriei Petroliere (UFIP).



O ocazie unica pentru marile magazine de distributie

Totusi, aceasta criza a preturilor carburantilor este benefica domeniului de distributie.

Cresterea preturilor la carburanti este avantajoasa pentru magazinele de distributie construite in colaborare cu companiile petroliere. Iar distribuitorii cunosc foarte bine acest lucru. Leclerc si Carrefour tocmai au deschis o serie de statii de alimentare pe autostrazi, in colaborare cu Total.

"Pe termen scurt, cresterea preturilor are un efect pozitiv. Este o ocazie unica pentru marile magazine sa isi arate entuziasmul in lupta cu preturile", explica Jean Piquet, consultant in cadrul societatii de consiliere Mercer.

Este foarte impresionant pentru o persoana, al carei buget este puternic afectat de cresterea preturilor la carburanti, sa descopere, tocmai in cadrul unei benzinarii, preturile mici practicate de compania de distributie.

Cu mai bine de o treime dintre cele 13.835 de benzinarii deschise in Franta, marile companii de distributie reprezinta cel mai important distribuitor de carburanti, cu o cota de piata de 56%, in 2004, conform informatiilor oferite de UFIP. Carrefour si Leclerc figureaza in trioul ce ocupa primul loc in randul benzinariilor construite in colaborare cu Total.

"Benzina reprezinta abia 10% din cifra de afaceri a unui astfel de supermarket. Insa o benzinarie creste vanzarile unui supermarket cu 20-25%", subliniaza Piquet. Si aceasta deoarece carburantii sunt o vitrina excelenta a politicii de pret a unui mare magazin.



O piata mai competitiva

Din perspectiva cresterii preturilor carburantilor, aceasta piata devine din ce in ce mai competitiva. Trei surse de energie atrag atentia: motorina, gazul si electricitatea.

Federatia Franceza a Combustibilului, a Carburantilor si a Sofatului (FF3C) subliniaza faptul ca motorina reprezinta, incepand de acum 20 de ani, o solutie economica pentru alimentarea autovehiculelor si a ramas economica chiar si dupa recentele cresteri de pret.

"Suntem inca departe de pretul gazului, ceea ce e si normal, chiar daca aceste doua surse de energie reactioneaza la aceleasi mecanisme de piata", a explicat Frederic Plan, delegatul general al FF3C.

Conform calculelor econometrice ale FF3C, ar trebui ca pretul barilului de petrol sa ajunga la 140 de dolari pe baril, adica dublu fata de nivelul actual, pentru ca motorina sa isi piarda competivitatea.

Insa, nici gazul si electricitatea nu sunt posibile solutii economice. Conform calculelor EDF, consumul anual al unei masini pe electricitate este de 1.350 de euro, 1.400 pentru motoarele electrice si 1.950 pentru motoarele diesel.

Si Gaz de France a incercat sa demonstreze ca gazul reprezinta cea mai ieftina forma de energie. Totusi, un calcul brut al costului fiecarei surse energie este foarte dificil de realizat, aproape imposibil. Si aceasta deoarece trebuie luati in considerare unii factori precum investitia initiala si costul instalarii, cheltuielile de intretinere.



Total il pune pe Breton intr-un con de umbra

Thierry Desmarest, presedintele companiei petroliere Total, a declarat, intr-un interviu acordat cotidianului francez Le Figaro, ca dezbaterea cu privire la instaurarea unei taxe exceptionale pe profitul companiilor petroliere nu ar fi trebuit sa aiba loc din motive fiscale.

Grupul petrolier, ale carui profituri sunt realizate in proportie de 95% in afara granitelor Frantei, plateste deja impozit in tarile in care realizeaza profit.

"Nu ni se poate impune o a doua taxa", explica Thierry Desmarest. Insa el pare mult mai deranjat de aspectul politic al problemei. "In Franta, profitul nu reprezinta un concept admis cu usurinta", spune presedintele Total.

Desmarest a insistat asupra dimensiunii mondiale a industriei petroliere. Pentru a continua activitatea pe piata, alaturi de greii acestei industrii, Total are nevoie de un profit semnificativ, asemanator cu cel al concurentilor sai. "Acest profit ne garanteaza perenitatea", explica presedintele companiei.

Thierry Desmarest a tinut sa sublinieze faptul ca Total nu a asteptat ofensiva din partea ministrului economiei pentru a modifica politica sa tarifara. Mai mult, investitiile din domeniul rafinarii anuntate recent de guvernul francez fusesera programate cu mult timp inainte de catre oficialii companiei petroliere.

Intre timp, conflictul intre jucatorii de pe piata petroliera si guvernul francez va lua o mica pauza. Cele doua parti vor relua discutiile in privinta investitiilor abia in luna ianuarie a anului viitor.

Pana la acea data, "observatorul" creat de Bercy va avea misiunea de a verifica daca scaderea pretului petrolului se va repercuta mai repede asupra pretului la pompa al carburantilor.

Insa nu se stie cu siguranta daca petrolul va inregistra, intr-adevar, o cotatie mai slaba.

Conform estimarilor specialistilor, cererea mondiala de petrol isi va spune si ea cuvantul in viitorul apropiat.

La inceputul saptamanii trecute, pretul unui baril de petrol a "castigat", la bursa din New York, mai bine de 4 dolari, ajungand la 67,39 de dolari.

El ar putea creste si mai mult in cazul in care instalatiile petroliere din zona Golfului Mexic vor fi din nou zdruncinate de uraganul Rita.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO