Business Internaţional

Teama de boala muta expozitia in camera de hotel

08.04.2003, 00:00 16

Bulgari SpA si-a cladit un stand decorat cu 35 de tone de marmura si 16 maslini cu ocazia expozitiei de ceasuri si bijuterii BaselWorld din Elvetia, tara de origine a celor mai mari producatori de ceasuri din lume.
Totusi, decoratiunile si produsele expuse de la inceputul lunii aprilie nu vor reusi sa atraga mai multi vizitatori, comenteaza agentiile internationale de presa. Ca urmare a declinului ratei cheltuielilor consumatorilor, organizatorii spun ca numarul de oaspeti ar putea scadea cu 20%.
Expozitia, deschisa la Basel, este organizata dupa scaderea de 6,2% a exporturilor de ceasuri in lunile ianuarie si februarie. Elvetia produce 60% dintr-o piata pe care Goldman Sachs Inc. o evalueaza la 15 miliarde de franci elvetieni (11 miliarde de dolari). Bulgari, al treilea mare producatori de bijuterii de lux din lume, si companiile rivale ale acestuia, cum ar fi Swatch Group AG, cred ca 40% din comenzile anuale vor fi generate ca urmare a organizarii acestui targ.
"De aceasta data, situatia ar putea fi diferita," a declarat Christoph Bhli, analist in cadrul Bank Sarasin & Cie din Zurich. "Producatorii de ceasuri nu vor primi probabil la fel de multe comenzi ca in trecut".
Increderea consumatorilor din Statele Unite si din cele 12 tari ce utilizeaza moneda unica europeana a inregistrat cel mai scazut nivel din ultimii peste noua ani in luna martie. Analistii se asteapta ca razboiul din Irak sa determine mentinerea acestei tendinte descendente. Cie Financiere Richemont AG, producatorul elvetian al ceasurilor Cartier, a anuntat luna trecuta ca profitul pe anul ce se incheie in luna martie a scazut cu 40%.
In anul 2002 au existat aproximativ 2.195 de expozanti. Anul acesta, cand se organizeaza a 31-a editie a targului ce dureaza o saptamana, 32 de expozanti au decis sa se retraga, ca urmare a interdictiei impuse expozantilor asiatici, iar un numar de alte 394 de firme nu vor mai fi prezente.
Producatorii de ceasuri din Hong Kong, care au fost prezenti la acest targ timp de 18 ani, reprezinta 15% din numarul expozantilor. Restul producatorilor asiatici reprezinta 24%.
"Ne este permis sa intram in tara, sa ne deplasam in apropierea targului, sa vorbim cu clientii, dar nu ne este permis sa ne expunem produsele," a precizat Stanley Lau, presedinte al Asociatiei Producatorilor de Ceasuri din Hong Kong.
Totusi, majoritatea marilor companii producatoare de articole de lux participa la targ. LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton SA, detinatoare a marcilor TAG Heuer si Ebel, va fi prezenta. Bulgari si compania elvetiana Swatch, cea mai mare producatoare de ceasuri din lume, au refuzat sa dezvaluie costurile expunerii produselor proprii.
Companiile ofera produse cum ar fi ceasuri marca Ebel, ce costa 19.900 de franci la Les Ambassadeurs din Zurich, si un model al marci Longines a Swatch ce costa 6.300 de franci la magazinul Jelmoli.
Numarul vizitatorilor acestui targ ce este organizat in orasul sediu al Bank for International Settlements si producatorilor de medicamente Novartis AG si Roche Holding AG, va scadea de la 82.500 in 2002 ca urmare a scaderii numarului de oaspeti din strainatate, au apreciat organizatorii.
"Americanii in special se tem de eventuale atacuri teroriste atunci cand sunt nevoiti sa calatoreasca cu avionul," a declarat Herbert Siegert, purtator de cuvant al targului". "Am inregistrat anulari de rezervari si din partea Orientului Mijlociu si Asiei".
In 2001, exporturile de ceasuri elvetiene au crescut pana la o valoare record de 10,65 miliarde de franci, iar in 2002 aceasta valoare nu a inregistrat modificari semnificative. Retailerii, ce distribuie aproximativ 90% din ceasuri, se asteapta la o cerere redusa in acest an, confom unui studiu efectuat de Goldmann Sachs in randul unui numar de magazine.
"In cazul in care razboiul va continua, increderea consumatorilor va fi afectata," a declarat Scilla Huang Sun, din cadrul Clariden Bank.
Saptamana trecuta, Bulgari a raportat totusI o crestere de 12% a profitului in 2002, crestere determinata de reducerile de costuri efectuate si de cresterea vanzarilor de ceasuri cu preturi mai mici, cum ar fi modelul B.zero, ce are un pret de numai 1.200 de dolari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO