Business Internaţional

Suferinta gigantilor auto inseamna bucuria micilor producatori

28.06.2009, 15:17 12

Pe langa recesiune si falimentul Chrysler si GM, o noua amenintare se contureaza pe piata auto americana. Multi producatori auto mai mici castiga o cota de piata in crestere, in special Hyundai si Kia, scrie The New York Times.

Impreuna, cele doua marci coreene detinute de Hyundai au 7,3% din piata americana, asemeni Nissan, situata pe pozitia a sasea din punctul de vedere al vanzarilor de pe piata americana, dupa GM, Toyota, Ford, Honda si Chrysler. Anul trecut, Hyundai si Kia detineau 5% din piata.
Situatia pare a fi o repetare a ceea ce s-a intamplat cu patru decenii in urma, cand producatori aflati la inceput de drum din Japonia au inceput sa vanda automobile in Statele Unite. La acea vreme, producatorii auto americani i-au devansat, insa astazi acestia controleaza aproape 40% din piata americana.
Analistii intrevad doua motive pentru care companiile mai mici profita de pe urma declinului industriei auto. Unul este ca declinul pietei generale, actuala rata a vanzarilor este de aproximativ 10 milioane de automobile pe an, in scadere cu 40% comparativ cu doi ani in urma, a creat oportunitati pentru producatorii auto care nu au nevoie sa vanda milioane de automobile pentru a face profit. „Poti fi profitabil la o dimensiune mult mai redusa a pietei si vanzand unui numar mult mai redus de persoane", a declarat Ron Pinelli, presedinte al Autodata.
In al doilea rand, a declarat el, cumparatorii sunt mult mai putin concentrati pe marci si mai mult pe calitatea automobilelor.
„Exista atat de multe automobile bune din care sa alegi. Toata lumea construieste automobile", declara Pinelli.
Hyundai, in special, a castigat un avantaj cu planul sau Hyundai Assurance, care permite cumparatorilor care-si finanteaza automobilele sa le returneze daca-si pierd locurile de munca. Alte companii auto au adoptat variatii ale acestui plan. Hyundai si-a adaugat de asemenea un plus de imagine prin modelul sau de lux Genesis, care a fost numit automobilul nord-american al anului la Salonul auto din Detroit din acest an.
„Producatorii mai mici de automobile au inregistrat un succes considerabil in ultimii ani in a crea loialitate, venind cu produse competitive si profitand de problemele producatorilor auto mai mari", a declarat Jesse Toprak, analist in cadrul Edmunds.com, un website care ofera consultanta cumparatorilor de automobile.
Hyundai si Kia isi devanseaza rivalii japonezi si americani la capitolul stimulente, care au atins o medie de circa 3.200 $ pe automobil in acest an, comparativ cu 2.000 de dolari anul trecut, conform lui Toprak. Producatorii auto germani VW, BMW si Mercedes-Benz au castigat la randul lor cota de piata in acest an, in parte pentru ca declinul vanzarilor lor este mai redus decat cel al pietei in ansamblu, de 36,6%.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO