Business Internaţional

Sperante de relansare pentru turismul mondial

15.07.2003, 00:00 13

Dupa un debut care nu promitea prea mult, sezonul turistic estival de anul acesta da semne de redresare. Chiar daca nu s-a desprins definitiv de efectele crizei recente, o serie de de destinatii, precum Caraibele, coasta Mediteranei si Franta ar putea inversa tendinta.
La aceasta relansare a contribuit semnificativ ultimul val de oferte promotionale, scrie cotidianul francez Le Figaro. Insa operatorii din industria turistica isi pun sperantele mai mult ca niciodata in vanzarile de ultim moment, care sunt singura lor sansa de a se apropia de volumul rezervarilor de anul trecut.
Un pariu riscant, tinand cont de faptul ca industria globala de turism nu a fost niciodata lovita atat de grav ca in ultimii ani. Potrivit unui ultim studiu de piata realizat de Snav (Sindicatul National al Agentiilor de Turism), cifra de afaceri a agentiilor de voiaj a scazut in mai 2003 cu 9,1%, fata de mai 2002.
Deja foarte fragil din cauza atentatului terorist din 11 septembrie 2001 din SUA si a altor atentate similare (Bali, Casablanca), sectorul de turism a trebuit sa faca fata recent si epidemiei de pneumonie atipica (Sars). Un sir negru de evenimente, care a comprimis planurile de vacacanta ale turistilor.
Multumita francezilor - 75% vor ramane in Franta in vara aceasta - si europenilor, Franta, prima destinatie mondiala cu 75 de milioane de turisti atrasi in 2002, ar tebui sa inregistreze anul acesta o crestere aveniturilor din turism de circa 2%.
Astfel, cifra de afaceri totala a sectorului in Franta ar putea ajunge in jurul valorii de 100 de miliarde de euro, adica 6% din produsul intern brut (PIB), estimeaza Gilles de Robien, ministrul francez echipamentelor si transportului, care este responsabil in aceeasi masura si de turism.



Antile si Caraibe, cele mai cautate
Potrivit asociatiei tour-operatorilor (Ceto), destinatiile precum Antile si Caraibe isi pastreaza pozitiile dominante. In alte zone, atentatele teroriste din Casablanca sau Maroc, care nu au fost percepute ca fiind adresate turistilor, vor afecta mai putin decat se estima initial aceasta parte a bazinului mediteranean.
Turcia ramane inca in partea inferioara a clasamentului.  Pentru America de Nord, asociatia prezinta o situatie "foarte nefavorabila". "Vrem sa recastigam traficul din anul 2000, dar inca din ianuarie pierdem constrant din ritm", explica Rene-Marc Chikli, presedinte al Ceto. Dupa care adauga: "In ceea ce priveste sezonul de vara, anumiti operatori spera sa raporteze aceleasi date ca in 2002, insa va fi destul de dificil. Totul va depinde de vanzarile de ultim moment".



Rezervarile de ultim moment
Liderul european in turism, grupul german TUI, care confirma o relansare a rezervarilor, impartaseste acelasi punct de vedere.
Chiar daca se bucura de o extindere a activitatii - compania are momentan o scadere de10,7%, fata de 12,6% la sfarsitul lunii mai - "saptamanile viitoare vor aduce o mai mare certitudine", a spus Michael Frenezel, presedintele executiv al TUI.
In Franta, principalii operatori sunt de aceeasi parere. "30% din rezervari se fac de obicei exact in luna plecarii", observa Nouvelles Frontieres, filiala franceza a operatorului TUI.
In aceasta perioada caracterizata inca de o oarecare acalmie, cel mai bine este sa "fii puternic acasa", cum ii place sa spuna patronului Club Med, Henri Giscard D'Estaing. Dupa ce a reluat vanzarile indirecte prin agentiile de voiaj din provincie, Club Med spera sa castige noi cote de piata.
O strategie similara a adoptat si grupul hotelier Accor, care intentioneaza sa-si concentreze investitiile pe continentul european, pe segmentele economic si mediu. "Cele mai cautate sunt locatiile franco-europene din apropierea Mediteranei la care se poate ajunge si cu masina", explica Benjamin Cohen, vicepresedinte executiv al grupului Accor.



Perioada propice achizitiilor
Aceasa perioada de incertitudine pe carte o traverseaza industria de turism ar trebui sa fie propice miscarilor de concentare.
Banca germana WestLB, care detine un pachet de 32% din TUI, nu exclude varianta de a-si ceda participatia, timp in care si operatorul german de turism isi pune intrebari in legatura cu participatia sa de 10% in capitalul NHT. Holdingul NHT este controlat de Alpitour, care este detinut in proportie de 90% de familia italiana Agnelli.
O alta afacere controlata de celebra familie italiana, Club Med, genereaza alte scenarii, mai ales dupa ce familia si-a reafirmat recent interesul pentru afacerile cu automobile.
georgiana.stavarache@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO