Business Internaţional

Şoferii de tir din Ungaria, Slovacia şi Polonia au blocat camioanele ucrainene la graniţa cu Ucraina. Este un semn al disperării? Abuzează de importanţa lor în economie? Ucraina a început să-şi treacă tirurile peste frontieră cu trenul

Cum Europa are mare nevoie de şoferi de tir, importul de personal din afara UE este o practică frecventă la companiile de transport, care ajung în cautare de oameni până departe în Asia. Danemarca aduce filipinezi şi srilankezi. Companiile maghiare au ajuns până în India. Budapesta a şi relaxat regulile de imigrare pentru camionagii indieni, care văd traficul redus din Europa ca pe un bonus, pe lângă salariile mai mari.

Cum Europa are mare nevoie de şoferi de tir, importul de personal din afara UE este o practică frecventă la companiile de transport, care ajung în cautare de oameni până departe în Asia. Danemarca aduce filipinezi şi srilankezi. Companiile maghiare au ajuns până în India. Budapesta a şi relaxat regulile de imigrare pentru camionagii indieni, care văd traficul redus din Europa ca pe un bonus, pe lângă salariile mai mari.

Autor: Bogdan Cojocaru

16.12.2023, 17:06 5607

Şoferii de tir din Ungaria, Polonia şi Slovacia au blocat ieri într-o acţiune coordonată camioanele ucrainene la câteva puncte de trecere a frontierei importante dintre ţările lor şi Ucraina. Este punctul culminant al unei serii de proteste contra concurenţei pe care le-o fac în Uniunea Europeană companiile de transport din ţara vecină, care beneficiază de un statut comercial special de la UE pentru a supravieţui economic cât timp este atacată de Rusia.

Blocada a început să afecteze economic Ucraina, dar atrage atenţia asupra unei indus­trii care se simte în pericol şi nu doar în Europa de Est, ci în întreaga lume vestică. Este vorba de un deficit de şoferi de tir cu efect de frână asupra creşterii economice. Unele ţări caută să rezolve problema prin măsuri care din anumite puncte de vedere pot fi considerate disperate.

În Ungaria, spre exem­plu, şoferii de tir din India au căpătat o reputaţie foarte bună. Pe de altă parte, reacţia Ucrainei la blocadă arată că există alternative, limitate, la transportul cu tirul: şi-a majorat livrările de mărfuri cu trenul. De asemenea, îşi trece tirurile peste frontiera cu Polonia tot cu trenul.

Şoferii polonezi, ale căror companii de transport domină sectorul de profil european, blochează punctele de trecere ale frontierei cu Ucraina din 6 noiembrie. Ei se plâng că afa­cerile le sunt ameninţate de firmele ucrainene, scrie Reuters. Protestatarii cer UE să reintro­ducă permisele comerciale pentru companiile ucrainene care operază în Uniune şi suspen­darea permiselor de funcţionare ale firmelor de transport de marfă înfiinţate cu capital ucrainean în Polonia după începerea conflictului.

Publicul polonez este informat că aceste firme cumpără camioane vechi din UE, le repară ieftin în Ucraina, angajează şoferi ucrai­neni care cer salarii mai mici şi perturbă piaţa poloneză cu preţurile lor mici. Şoferii maghiari şi slovaci cer, în general, ceea ce cer şi colegii polonezi, adică retragerea acordului UE cu Ucraina care permite de la 1 iulie companiilor ucrainene să transporte marfă prin blocul comunitar fără viză.

Înainte de această dată, firmele ucrainene aveau voie să tranziteze prin statele UE numai în baza unui permis acordat de autorităţile euro­pene. În Ungaria, o asociaţie a trans­porta­torilor de marfă a informat prin intermediul agenţiei de presă de stat MTI că unul din efectele mişcării libere a transportatorilor de marfă din Ucraina este că numărul de tiruri ucrainene de pe drumurile maghiare a crescut cu 30%, în timp ce numărul de camioane locale a scăzut cu 4%.

Şeful asociaţei a avertizat că din cauza companiilor de transport ucrainene, mai multe sute de antreprenori maghiari riscă falimentul, potrivit Daily News Hungary. Sectorul de profil din Ungaria avea probleme cu mult înainte de „invazia“ şoferilor din ţara vecină. Zsolt Barna, CEO-ul grupului maghiar Waberer’s Interna­tio­nal, a apreciat anul trecut că deficitul de şoferi al sectorului de profil este atât de acut încât companiile pot angaja imediat 8.000 de persoane, în contextul în care Ungaria are 20.000 de şoferi de tir.

Totuşi, precizează el, nu lipsa oamenilor este principalul motiv al crizei din transport, şi nici măcar problemele de pe lanţurile de apro­vizionare, ci faptul că cererea, şi astfel nevoia de transport, creşte în medie cu 10% pe an, iar piaţa transporturilor nu poate ţine ritmul. De aceea, criza din transport, care are dimensiuni globale, nu va putea fi rezolvată prea curând. Parlamentul European semnalează problema deficitului de şoferi din transportul de marfă din UE încă din 2009.

UE are o problemă cu lipsa de şoferi profesionişti în general. Deficitul de şoferi pentru transportul de persoane şi mărfuri la nivelul Uniunii este estimat la 400.000 – 600.000. Unul dintre cele mai mari ar fi în Polonia, de 150.000, dar cifrele diferă în funcţie de cine face calculele.

De aceea, în unele oraşe poloneze companiile de transport public au angajat şoferi ucraineni. De asemenea, autorităţile poloneze au emis în 2022 peste 96.000 de certificate de transport rutier internaţional pentru şoferi din afara UE, număr suficient pentru a acoperi deficitul de şoferi de tir din, spre exemplu, Marea Britanie, după cum a remarcat trans.info, care citează date din statistica oficială poloneză. Grosul certificatelor revine şoferilor din Ucraina şi Belarus.

Certificate au primit şi persoane din Moldova, Kazahstan şi Rusia. Cum Europa are mare nevoie de şoferi de tir, importul de personal din afara UE este o practică frecventă la companiile de transport, care ajung în cautare de oameni până departe în Asia. Danemarca aduce filipinezi şi srilankezi. Companiile ungare, dar şi cele poloneze, au ajuns până în India.

Budapesta a şi relaxat regulile de imigrare pentru camionagii indieni, care văd în traficul redus din Europa un bonus, pe lângă salariile mai mari. Ungaria, cu un guvern cu mesaje antimigranţi, a devenit astfel „pământul făgăduinţei“ pentru şoferii profesionişti din India, scrie Le Monde. CEO-ul de la Waberer’s spune că cei mai de încredere şoferi din Ungaria sunt… din India. Între timp, blocadele de la punctele de trecere a frontierelor cu Ucraina au creat haos în transportul către şi din această ţară.

Din cauza camioanelor şi tirurilor blocate, soldaţii ucraineni nu mai primesc la timp piese pentru drone, dispozitive de vedere nocturnă şi altele necesare în lupta cu Rusia. Retailerii ucraineni spun că vor ajunge să se confrunte cu penurii de produse. În aceste condiţii, guvernul ucrainean a aranjat ca o parte din camioanele ucrainene să fie transportate peste graniţa cu Polonia cu trenul.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO