Business Internaţional

Soarta proiectului maşinii electrice poloneze Izera, ce ar fi trebuit să fie un brand naţional şi să dea un puternic impuls economiei, este învăluită în nesiguranţă. Turcii s-au descurcat mult mai bine

Soarta proiectului maşinii electrice poloneze Izera, ce...

Autor: Catalina Apostoiu

21.03.2024, 22:31 153

Consiliul de supraveghere al ElectroMobility Poland, o companie înfiinţată în 2016 care urma să fie res­ponsabilă de producţia maşinii elec­trice autohtone poloneze Izera, a fost demis recent, scrie Rzeczpospolita.

La începutul acestei luni, supra­ve­gherea asupra acesteia a fost pre­luată de Ministerul Activelor Statu­lui, fiind numit un nou consiliu de supraveghere.

Noii membri ai acestuia sunt nume cunoscute. Cel mai faimos este Maciej Mazur, managing director al PSPA (Polish Alternative Fuels Asso­ciation) şi vicepreşedinte al AVERE, cea mai mare organizaţie industrială europeană care se ocupă cu crearea pieţei de electromo­bilitate.

În prezent, nimeni nu ştie ce se va întâmpla în continuare cu Izera şi dacă va mai fi creată o maşină elec­trică poloneză. Toată lumea specu­lea­ză, fiecare oferă o versiune dife­rită. Semn bun este numirea lui Maciej Mazur, care probabil nu ar apărea în legătură cu un proiect care nu va avea nicio perspectivă de a fi implementat.

La mijlocul lunii martie, Mirbud, o companie poloneză de construcţii, a semnat o scrisoare de intenţie cu ElectroMobility Poland privind con­strucţia fabricii de producţie de ma­şini electrice Izera. În decembrie anul trecut, ElectroMobility Poland anun­ţase că este în desfăşurare o licitaţie pentru selectarea antreprenorului general pentru fabrică pe un teren de 117 hectare în Zona Economică Jaworzniki.

Oferta Mirbud s-a dovedit a fi cea mai bună în ceea ce priveşte o­biectivele şi bugetul proiectului. Piotr Zaremba, preşedintele ElectroMobility Poland, a anunţat cu ocazia semnării scrisorii de intenţie că fabrica va putea fi pusă în funcţiune la 23 de luni de la începerea lucrărilor. Din punct de vedere formal, compania este pregătită să demareze investiţia.

Cu toate acestea, semnarea con­tractului va fi posibilă numai după obţinerea aprobărilor necesare din partea consiliului de supraveghere şi adunării generale a acţionarilor.

Ministerul Fondurilor şi Politicii Regionale din Polonia a declarat însă că „decizia strategică“ a guvernului privind construcţia şi producţia Izera nu a fost luată încă.

Decizia finală cu privire la viito­rul producţiei Izera este de aşteptat să fie luată până în aprilie. Noul gu­vern polonez şi-a exprimat însă îndo­ieli cu privire la validitatea investiţiei, atrăgând atenţia asupra ponderii mari a tehnologiei chinezeşti în ma­şina electrică poloneză.

În ceea ce priveşte maşina în sine, în noiembrie 2023 a fost finalizată a doua fază de proiectare realizată în cooperare cu Geely din China şi Pininfarina din Italia, legată de prima maşină din gama de modele Izera. După cum a fost anunţat anterior, va fi un SUV. ElectroMobility Poland speră să lanseze producţia în 2026.

În timp ce Polonia şi-a amânat de mai multe ori producţia Izera, Turcia a început producţia maşinii sale electrice autohtone la finalul anului 2022, după fondarea în 2018 a companiei de stat Togg.

Turcii vor să iasă cu Togg la export în doi ani după lansarea oficială pe piaţa locală. Ministrul turc al industriei şi tehnologiei Mustafa Varank a anunţat că se lucrează la obţinerea autorizaţiilor necesare pentru maşinile Togg în mai multe ţări, dar în principal în Europa.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO