Business Internaţional

Shrinkflation, cheapflation, skimpflation, greedflation: cum au reacţionat producătorii la inflaţie şi cum reacţionează guvernele, autorităţile şi consumatorii la acţiunile lor. „Publicul american s-a săturat să fie luat de fraier. Fac apel la companii să înceteze.“

Shrinkflation, cheapflation, skimpflation, greedflation:...

Autor: Catalina Apostoiu

12.02.2024, 22:08 2015

Shrinkflation, cheapflation, greedflation: termenii traduc diverse strategii puse în aplicare de către pro­ducători pentru a-şi maximiza profi­tu­rile fără a fi întotdeauna transpa­renţi în faţa consumatorilor. Aceste practici într-un context inflaţionist sunt la limita legalităţii şi sunt adesea denunţate de către guverne, auto­rităţi şi asociaţiile de protecţie a consumatorilor.

Preşedintele american Joe Biden a făcut apel la producătorii de snacksuri să pună capăt practicii shrinkflaţiei, ace­ea de reducere a dimensiunii pro­duselor în paralel cu menţinerea pre­ţurilor neschimbate, descriind-o drept o „jecmăneală“, scrie Reuters.

„Publicul american s-a săturat să fie luat de fraier. Fac apel la companii să înceteze“, a declarat Biden.

Preşedintele nu a dat numele niciunei companii, însă mai multe branduri au apărut în videoclipul în care preşedintele a făcut declaraţiile respective, incluzând Gatorade, Do­ri­tos, Breyers şi Tostitos. În Fran­ţa, un număr de branduri importante au fost acuzate de cheapflation de o organizaţie de protecţie a consuma­to­rilor, potrivit connexionfrance.com.

Practica implică reducerea sem­ni­ficativă a ingredientelor unui pro­dus, sau înlocuirea acestora cu alternative de calitate inferioară, mai ieftine şi adesea nesănătoase, în timp ce preţul acestuia creşte.

„Am identificat exemple încă din 2016, însă inflaţia pare să-i fi încurajat pe producători să recurgă mai des la aceste practici“, au declarat repre­zentanţii Foodwatch.

Foodwatch va lansa o campanie pentru a pune capăt practicii, punând presiune atât pe branduri, cât şi pe distribuitorii acestora la nivelul Franţei.

În Marea Britanie, un studiu realizat de Which? evidenţiază pro­du­sele ale căror dimensiuni sau con­ţinut de ingrediente scumpe au scăzut, dar nu şi preţul acestora, notează The Guardian.

Which? a făcut publică gama de produse care au fost afectate de shrinkflation, când ambalajele sunt mai mici, dar costul nu este redus, sau skimpflation, când ingredientele scumpe sunt reduse, dar preţul rămâne neschimbat.

În Grecia, guvernul a declarat război greedflaţiei şi a anunţat măsuri împotriva preţurilor mari ale produselor de bază, relatează Euronews.

Măsurile vin în condiţiile în care guvernul ţării acuză companiile că profită de inflaţia ridicată. Printre acestea se numără reduceri de preţ la produse de bază cum ar fi fructele şi legumele, pasta de dinţi, şamponul şi produsele de curăţenie.

Una dintre iniţiativele guvernului vizează impunerea unei limite asupra marjei de profit brut a companiilor care produc lapte praf pentru bebeluşi.

„Lansăm constant noi instrumente de politică până când toată lumea, în special multinaţionalele, va înţelege că Grecia nu este o republică bananieră şi că greedflaţia nu poate fi tolerată“, a declarat premierul grec Kyriakos Mitsotakis.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO