Business Internaţional

Seful Hyundai Asan s-a sinucis. Incepand problemele economice

05.08.2003, 00:00 33



Chung Mong Hun, presedintele grupului Hyundai Asan din Coreea de Sud, s-a sinucis ieri dimineata, aruncand compania in mijlocul controverselor. Chung Mong Hun era acuzat ca a realizat transferuri ilegale de fonduri spre Coreea de Nord, pentru a o convinge sa participe la summitul istoric din 2000 dintre cele doua state rivale.



Chung Mong Hun si doi oameni de incredere ai fostului presedinte al Coreei de Sud, Kim Dae Jung, au fost acuzati in iunie ca au transferat ilegal 100 milioane de dolari catre guvernul de la Phenian inainte de summitul din iunie 2000. Investigatiile au aratat ca banii aveau o legatura cu summitul, desi termenul "mita" nu a fost folosit.



Organizarea acestui summit i-a adus lui Kim Dae Jung, in acelasi an, premiul Nobel pentru pace. Kim a evitat sa se implice in investigatie, dar se speculeaza ca acesta ar putea fi interogat de procurori.



Grupul Hyundai a fost mijlocul prin care s-au facut aceste transferuri, fiind una din putinele companii care activeaza in ambele state coreene. Chung a fost acuzat ca a manipulat inregistrarile contabile ale grupului pe care il conducea pentru a ascunde operatiunile ilegale. Oficialii Hyundai au declarat ca banii reprezentau de fapt plata pentru drepturile de monopol ale companiei legate de activitatile acesteia din turism si alte proiecte desfasurate in Coreea de Nord.



Investigatiile au luat amploare in ultima vreme, Chung fiind interogat de trei ori in ultimele doua saptamani.



"Sinuciderea conducatorului unei companii atat de importante, aflata in mijlocul investigatiilor, arata ca se petrece ceva necurat", a declarat Cho Ik Jae, strategist la Meritz Securities din Seul.





Sinucidere curata



Incoltit de atatea acuzatii, Chung s-a aruncat de la etajul 12 al sediului grupului din Seul. Mostenitorul a ceea ce fusese cea mai mare afacere de familie din Coreea de Sud a lasat un testament de patru pagini, prima parte fiindu-i adresata lui Kim Yoon Kyu, presedintele Asan. Chung si-a cerut scuze si i-a cerut lui Kim sa nu renunte la afacerile din Coreea de Nord.



Conform purtatorului de cuvant al Hyundai Elevator, Chung "a regretat efectele transferurilor catre Coreea de Nord si s-a simtit responsabil".





Inceputul sfarsitului



Grupul Hyundai, infiintat de tatal lui Chung, a fost pentru mult timp cea mai mare companie sud-coreeana, pana cand a inceput sa se destrame in urma crizei financiare din 1997. Din 1999, datoriile companiilor au crescut foarte mult, iar proiectele din Coreea de Nord le-au diminuat profiturile. Hyundai Motor a fost prima care s-a desprins de marele conglomerat, fiind urmata de Hynix si de Hyundai Heavy Industries. Astfel, fratii lui Chung au preluat controlul asupra producatorului de automobile si a santierelor navale, iar lui Chung i-au ramas companiile cele mai indatorate si ineficiente, inclusiv Hyundai Asan, care isi desfasoara o parte din activitati in Coreea de Nord.



Multe din aceste companii si-au pastrat pachete de actiuni ale grupului Hyundai Asan. Astfel, Hyundai Merchant este actionarul majoritar, cu 40% din actiuni, urmata de Hyundai Engineering (19,8%), Hyundai Heavy (14,9%) si Hyundai Securities, cu 4,5%.



Moartea lui Chung "a lasat grupul Asan intr-o situatie neclara", a declarat Tony Michell, presedinte al firmei de consultanta Asia Business Consultancy.



Dupa ce moartea lui Chung a fost facuta publica, actiunile companiilor au scazut, aratand ingrijorarea investitorilor ca Hyundai are mari probleme financiare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO