Business Internaţional

Securitatea Americii, sub amenintarea Coca-Cola

13.07.2004, 00:00 17

O noua amenintare planeaza asupra bazelor militare americane. In mod straniu, ea are forma neobisnuita a unei cutii de Coca-Cola.....ba chiar este o cutie de Coca-Cola!
Noile ambalaje special create pentru  promotia de vara 2004 din Statele Unite contin celule fonice si cipuri de pozitionare globala. Acest fapt a alarmat unele autoritati ingrijorate de posibilitatea ca aceste cutii sa fie folosite pentru actiuni de spionaj. Urmarea imediata a fost instituirea unor masuri protectioniste.
Coca-Cola a declarat ca aceste temeri nu au nici un temei. Mart Martin, unul dintre purtatorii de cuvant ai companiei, spune ca este imposibil sa confunzi cutiile castigatoare ale noii campanii de promovare a produsului, intitulata "Vara neasteptata".
"Ambalajul este fundamental diferit", a afirmat el. Cutiile in cauza au o portiune scobita si un buton de culoare rosie de dimensiuni mari. "Este evident ca acolo se afla celulele de telefonie".
Castigatorii campaniei activeaza dispozitivul prin apasarea butonului. Astfel se apeleaza sediul companiei, a explicat Martin. Datele furnizate prin GPS (Sistemul de Pozitionare Globala) pot ajunge numai la departamentul responsabil cu organizarea promotiei. Castigurile constau in bani gheata, sisteme home entertainment si un automobil din clasa SUV (Sports Utility Vehicle).
"Nu poate fi folosit ca dispozitiv de ascultare", conclude reprezentantul companiei.



Alte pareri
Cu toate acestea, unele baze militare printre care si centrul trupelor blindate de tancuri de la Fort Knox, Kentucky recomanda soldatilor sai sa isi examineze cutiile de Coca - Cola inainte de intalnirile secrete la care participa.
"Le cerem oamenilor nostri sa le deschida mai intai, iar daca sunt castigatoare si au in interiorul lor sistemul GPS le impunem sa nu le introduca in perimetrul de siguranta al bazei", a declarat comandantul Jerry Meredith, un purtator de cuvant al bazei de la Fort Knox. "Este exclusa examinarea cutiilor din magazine. Este pur si simplu o chestiune de bun-simt".
 "In ipoteza in care se va gasi o cutie intr-o zona de securitate, mai intai ne vom asigura ca nu a fost activata, iar apoi vom identifica proprietarul si il vom ruga sa isi revendice premiul de acasa. Este o masura suplimentara pentru a apara siguranta si securitatea tuturor", a afirmat Sue Murphy, purtatoarea de cuvant a bazei fortelor aeriene Wright- Patterson din Dayton, Ohio.
Si trupele de marina au fost sfatuite sa evite aducere produselor din noua campanie Coca-Cola in vecinatatea zonelor interzise.
Paul Saffo, director la The Institute for the Future (Institutul pentru viitor), o firma de cercetare tehnologica, a comparat ingrijorarea referitoare la cutiile de Cola cu episodul in care CIA (serviciul de spionaj al Statelor Unite) a interzis produsele Furbies, niste jucarii capabile sa reproduca unele fraze.
"Exista destule alte lucruri mult mai importante care ar trebui sa ii preocupe pe generalii nostri. O Coca-Cola vorbitoare nu este unul dintre acestea".



Si totusi...
Dar Bruce Dorn, senior analist la Rand Corp, o institutie non-profit de studiu asupra sectorului privat si a celui public, sustine ca prudenta oficialilor militari este pe deplin justificata.
"Exista destule motive ca sa ne ingrijoreze modul in care tehnologia poate deveni un avantaj pentru o a treia parte fara cunostinta celor de la Coca-Cola", spune el.
"Nu ma tem pentru situatia in care cutiile se afla in frigiderele personale, dar daca ele sunt plasate in apropierea unor discutii sau a unor locatii secrete, nu este deloc imposibil ca dispozitivele sa fie folosite in alte scopuri decat cele pentru care au fost create".
Mart Martin a declarat despre Coca-Cola, cel mai mare producator mondial de bauturi non-alcolice, ca a primit telefoane de la bazele militare din Ogden, Utah si Anchorage, Alaska, care doreau sa se informeze in detaliu despre aceasta campanie de vara. Cu toate acestea, oficialitatile nu si-au exprimat oficial nici o temere.
Intrebat daca Coca- Cola va intrerupe campania promotionala din motive de securitate nationala, Martin a raspuns ferm: "Cu siguranta ca nu. Nu avem nici un motiv sa luam o astfel de decizie".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO