Business Internaţional

Schimbarea General Motors trebuie sa vina din interior

07.04.2006, 00:00 11

Imediat dupa momentul numirii sale, cel mai nou director al General Motors, Jerome York, a analizat declaratiile financiare ale companiei impreuna cu directorul financiar, scrie Wall Street Journal. Timp de cateva ore, York s-a uitat la noile motoare si sisteme de transmisii dintr-o fabrica din Michigan. Apoi a avut o intalnire cu directorii ce se ocupa de relatiile cu salariatii pentru a face o evaluare a negocierilor tensionate cu United Auto Workers.

In cadrul unei intruniri GM, York a venit cu o idee radicala: "De ce sa lasam comunicarea cu proprii salariati pe seama sindicatelor?" Acesta i-a indemnat pe directori sa le trimita angajatilor acasa noutatile despre GM si despre stadiul negocierilor. In trecut, GM a evitat in permanenta agitarea liderilor sindicali in timpul negocierilor cu salariatii.

York este insa pro-agitatie. In contextul in care GM se clatina sub povara costurilor ridicate de productie si a declinului vanzarilor, York incearca sa restructureze producatorul auto din interior. York, in varsta de 67 de ani, fost director in cadrul industriei auto, care a contribuit la redresarea Chrysler si International Business Machines (IBM), dispune de sprijinul miliardarului Kirk Kerkorian, care detine aproape 10% din actiunile GM.

York a reusit deja sa convinga GM sa accepte remedii dure, cum ar fi injumatatirea dividendului si reducerea platilor acordate directorilor de top cu 30%. La fel de important, York a devenit rapid o forta cheie in cadrul consiliului de directori. Directorii din afara asteapta ca el sa dea tonul si sa stabileasca agenda de lucru.

GM a declarat ca-si va revizui declaratiile legate de castiguri pe perioada cuprinsa intre anul 2000 si primul trimestru al anului 2005, revizuindu-si valoarea pierderilor pe 2005 de la 8,6 miliarde la 10,6 miliarde de dolari. Modificarile au ridicat inca o data semne de intrebare privitoare la viitorul directorului executiv Rick Wagoner.

York a inregistrat un succes important pentru Kerkorian si el insusi cu aproape un deceniu in urma, cand Chrysler a fost vanduta cu 37 de miliarde de dolari companiei germane Daimler-Benz. Lui York ii place sa inregistreze astfel de performante. Totusi, poate fi oare York agentul salvator al producatorului auto aflat in impas? Este York dispus sa fie doar un simplu director sau urmareste sa conduca el insusi compania?

York are o motivatie puternica pentru a incerca sa redreseze gigantul auto si actiunile acestuia. Conform contractului incheiat cu compania lui Kerkorian, acesta are dreptul la 4% din orice castiguri legate de investitiile realizate de Kerkorian in GM. Raportat la pachetul de actiuni detinut de Kerkorian in prezent, York ar trebui sa primeasca 2,2 milioane de dolari pentru fiecare crestere cu 1 dolar a pretului actiunilor, cu conditia ca investitiile lui Kerkorian sa fie profitabile.

In acest moment, insa, acest lucru nu se intampla. Din aprilie 2005, Kerkorian a investit 1,7 miliarde de dolari in actiunile GM, insa pachetul sau de actiuni este evaluat la numai 1,2 miliarde de dolari. Actiunile GM au scazut cu 9% din momentul in care York a fost numit director in cadrul GM.

Dupa parerea directorilor producatorului auto, York aduce cu sine experienta in sectorul auto, cat si in redresarea companiilor din acest sector.

York nu a facut presiuni pentru o reorganizare a managementului companiei, insa acesta a declarat recent analistilor ca "timpul este vital" si GM are nevoie de "un urias plan de restructurare".

Originar din Memphis, Tennessee, fiu al unui colonel de armata, York a absolvit Academia Militara a Statelor Unite de la West Point, insa nu a putut urma o cariera militara din cauza unui accident. Acesta a obtinut masteratul la Massachusetts Institute of Technology si a sosit in Detroit in 1963 pentru a se angaja in cadrul GM pe o pozitie de inginer.

Isi dorea mai mult. York si-a dezvaluit rapid intentia de a deveni "presedinte si CEO", conform primului sau sef, Craig Marks.

York s-a angajat in cadrul Ford Motor Co. si in cele din urma in cadrul Chrysler. In 1979, cand Chrysler era in pragul falimentului, York a stat treaz o noapte intreaga, fumand si band cafea pentru a redacta o declaratie financiara. Dupa trei minute de prezentare a acesteia, York a lesinat.

York a parasit industria auto in 1993, devenind director financiar al IBM. Aici si-a castigat reputatia de cost-cutter. El obisnuia sa-i indemne pe directorii IBM sa trateze cheltuielile companiei ca pe "o afacere personala".

In 1995, Kerkorian, miliardarul care controleaza MGM Mirage, operatorul de statiuni si cazinouri, il convinsese deja pe York sa se intoarca in industria auto. Dupa ce a cumparat 14% din actiunile Chrysler, acesta l-a angajat pe York pentru a determina producatorul auto sa ia masuri in scopul majorarii valorii actiunilor sale. Chrysler a fuzionat cu Daimler-Benz in 1998, iar York a primit peste 50 de milioane de dolari, punand in aplicare o formula bazata pe cresterea actiunilor.

In urmatorii ani, York a lucrat pentru companii cu probleme, inclusiv Apple Computer Inc. Cu doi ani in urma, York s-a mutat in Detroit pentru a fi aproape de rude. Cateva luni mai tarziu, situatia GM s-a inrautatit brusc. Cota de piata a companiei a scazut pana la cel mai mic nivel, de 25%, costurile legate de beneficiile acordate salariatilor cantarind mult. Pretul actiunilor a scazut constant. Kerkorian a luat primul o decizie importanta. Acesta i-a telefonat lui York in martie 2005, intrebandu-l daca vede ce se intampla cu GM. Cei doi au cazut rapid de acord ca York sa "plonjeze adanc in GM". York a parcurs toate sursele publice de informatii, a vizitat 20 de dealeri ai GM pentru a testa automobilele si i-a "descusut" pe fostii colegi de companie.

O luna mai tarziu, York i-a trimis lui Kerkorian un raport de 14 pagini. Concluzia acestuia: "GM dispune de suficiente lichiditati pentru a se redresa". Totusi, arata York, mai exista o mare problema: era GM in stare sa ia decizii dure?

In cateva zile, Kerkorian a inceput sa cumpere actiuni GM prin intermediul Tracinda Corp., o companie de investitii detinuta de acesta. Kerkorian a fost de acord sa-i acorde lui York 4% din castigurile legate de actiunile detinute in cadrul GM, castiguri ce ar urma sa fie calculate in 2009 sau mai devreme daca Kerkorian s-ar decide sa-si vanda actiunile GM. In acelasi timp, York primeste un comision anual de 600.000 de dolari si 4.200 de dolari pe ora pentru cheltuieli inregistrate atunci cand calatoreste in avionul sau personal Gulfstream.

Curand, York a cerut un loc in board-ul GM. GM s-a opus, cerand ca Kerkorian sa incheie un acord prin care nu va mai achizitiona sau vinde actiuni GM.

Pe 10 ianuarie, York si-a facut opiniile publice. Acesta i-a acuzat pe directorii GM de incapacitate de a lua masuri urgente, a facut propuneri drastice cum ar fi reducerea dividendului si vanzarea marcilor Hummer si Saab pentru obtinerea de fonduri. "Este timpul sa declansam starea de criza si sa actionam corespunzator", declara York.

La putin timp dupa aceea, Kerkorian i-a asigurat pe directorii GM ca York nu-i va dezvalui nici un fel de informatie confidentiala in cazul in care ar fi ales membru al board-ului. Pe 6 februarie, directorii au redus dividendul de la 2 dolari la 1 dolar pe actiune pe an si l-au numit pe York in pozitia de membru al board-ului.

Fara sa piarda timpul, York s-a pus imediat la curent cu problemele GM, printre care scaderea ratingurilor companiei de catre agentii si amenintarea unei greve a salariatilor furnizorului de componente auto, Delphi Corp. Acesta a inceput o analiza drastica a situatiei contabile a GM impreuna cu directorul financiar al companiei. La prima intrunire a board-ului la care participa, York era deja pregatit. "A invatat in trei saptamani mai mult decat am invatat noi intr-un an", spune un director GM. Odata ce Wagoner a prezentat directiile pe care dorea sa le urmeze in continuare, York l-a intrebat care va fi impactul acestora din punct de vedere al lichiditatilor. Unii directori, constienti de reputatia lui York de a spune totul verde in fata, spun ca acesta era "foarte politicos" chiar si cand punea intrebari stanjenitoare.

In cadrul intrunirii respective, directorii au decis sa solicite directorului executiv un plan care sa indice volumul lichiditatilor ce urmeaza a fi adaugat sau utilizat in urmatorii trei ani, o prezentare a produselor prin care GM si-ar putea mentine cota de piata de 25% in America de Nord, cat si un plan de masuri urgente in cazul in care cota de piata ar scadea pana la 21%.

Cu cateva saptamani in urma, York a organizat o intrunire cu departamentul de resurse umane. Un subiect discutat: cum sunt evaluate performantele directorilor? O intrebare importanta este daca York va face presiuni pentru demiterea unor directori importanti, putandu-si realiza astfel visul de a fi presedinte si director executiv al GM. "Jerry are o gandire strategica si analitica. Ar putea fi presedinte al GM si scoate compania din criza", spune Thomas Stallkamp, un fost presedinte al Chrysler ce a lucrat cu York mai multi ani.

"Totusi, nu este persoana potrivita pentru pozitia de CEO", concluzioneaza Stallkamp.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO