Business Internaţional

Rusii au prins gustul pentru obligatiuni

Rusii au prins gustul pentru obligatiuni
06.11.2002, 00:00 9

Pe masura ce piata de capital a Rusiei se extinde si devine tot mai lichida, obligatiunile sunt din ce in ce mai atractive ca si modalitatate de atragere de resurse financiare, iar companiile le emit intr-un ritm accelerat, relateaza The Moscow Times.
Valoarea obligatiunilor negociabile a crescut pe primele zece luni ale anului curent cu 44%, de la 1,31 miliarde de dolari in ianuarie 2002 la 1,89 miliarde de dolari la finele lunii septembrie. Pana la sfarsitul acestui an mai sunt planificate emisiuni de 700 de milioane de dolari.
Numarul companiilor emitente a facut un salt mare, printre ele numarandu-se firme producatoare de aluminiu, diamante, petrol pana la cele din domenii precum cosmeticele, zaharul sau incaltamintea.
In pofida acestor influxuri mari, ratele de rentabilitate, care masoara raportul dintre castigurile asteptate si gradul de risc implicat, continua sa scada.
Marile emisiuni din acesata toamna facute de Russian Aluminium, Alrosa si de Sistemul Unificat de Energie (Unified Energy Systems), care au plasat pe piata obligatiuni  de 3 miliarde de ruble ( 94,3 milioane de dolari) fiecare, nu au inregistrat o crestere a rentabilitatii.
Marii jucatori asteapta ca piata sa se stabilizeze. "Cu cat exista mai multe oportunitati pentru finantarea sectorului corporativ cu atat este mai bine. De aceea este atat de importanta disciplinarea pietei", a declarat Pavel Mamai, analist la Renaissance Capital.
Investitorii au devenit mai atenti, mizand pe titlurile companiilor mari si transparente si mai putin pe cele ale firmelor de dimensiuni mici.
In Rusia dinante de criza, rentabilitatea exorbitanta a obligatiunilor guvernamentale facea imposibila gasirea de cumparatori pentru emisiunile corporative la preturi rezonabile. Sectorul bancar slab dezvoltat a fost o lunga perioada de timp neinteresat sau speriat sa imprumute companiile. Astfel, profiturile au devenit principala sursa de finantare pentru companii. Insa, aprecierea rublei si accentuarea competitiei au diminuat profiturile firmelor care au inceput sa caute alte surse de finantare. In acelasi timp si bancile care sufereau de o lichiditate prea mare au inceput sa caute noi plasamente pentru banii lor.
"Exista foarte mult cash care trebuie investit. Sistemul bancar nu joaca rolul unui intermediar intre aceste fonduri si companiile care au nevoie de ele. Asa ca aceasta piata deschide o oportunitate foarte importanta pentru finantarea economiei", a adaugat Mamai.
Emisiunile de obligatiuni implica costuri suplimentare comparativ cu creditele bancare: realizarea prospectului de emisiune, plata unor comisioane, precum si taxa de timbru de 0,8% datorata guvernului.
Pentru companiile de dimensiuni medii este mult mai costisitor sa faca o emisiune de obligatiuni. Insa, deputatii din Duma de stat au inceput deja sa schiteze un proiect de lege pentru reducerea taxei de timbru. In plus, guvernul a pregatit o serie de amendamente la legile care reglementeaza emisiunile si contabilizarea obligatiunilor corporative care au rolul de a simplifica intregul proces. Pe masura ce piata devine mai activa, si alte costuri vor scadea, ceea ce va facilita intrarea pe piata si a companiilor medii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO