Business Internaţional

Rolls-Royce pregateste o "Fantoma" decapotabila

17.11.2004, 00:00 16



Rolls-Royce Motor Cars - producatorul britanic de automobile de lux apartinand concernului BMW - si-a anuntat intentia de a construi o versiune decapotabila a modelului sau de lux Phantom, relateaza BBC News.



Stirea era asteptata dupa ce Rolls-Royce a prezentat la saloanele auto din acest an conceptul decapotabil 100EX pentru a celebra o suta de ani de existenta a marcii.



Insa planul de a lansa un nou model nu este lipsit de riscuri.



Vanzarile la modelul Phantom, primul model Rolls-Royce construit de BMW, nu au avut evolutia asteptata pana acum, iar compania a asistat la plecarea a doi directori generali in numai cinci luni.



Compania Rolls-Royce urmareste sa implementeze un program de reducere a costurilor, astfel diminuand si riscul implicat de aceasta lansare, prin furnizarea de piese de la Phantom pentru noul model decapotabil.



In acest mod, cheltuielile cu proiectarea noului model ar trebui sa fie mult sub cele suportate de companie pentru modelul Phantom.



Modelul RR02, va avea doua usi si patru locuri, va prelua motorul V12 de 6,75 litri de la Phantom si va dispune de aceleasi caracteristici mecanice, cu toate ca designul sau va fi mai asemanator cu cel al conceptului 100EX pe care Rolls l-a dezvoltat cu ocazia sarbatoririi centenarului companiei.



"Va fi putin mai mic, iar din punct de vedere estetic se va putea observa o influenta puternica a modelului 100EX", a precizat Graham Biggs, directorul de comunicare al companiei.



Datorita faptului ca automobilele Rolls-Royce sunt construite manual, viitorul model decapotabil nu va necesita investitii intr-o noua fabrica. Acesta va fi produs de catre cei 500 de angajati de la uzina Rolls-Royce din Goodwood.



Deocamdata nu se cunoaste cu siguranta cat va costa un RR02, dar probabil ca va fi mai scump decat Phantom, care se vinde la 250.000 de lire sterline.



Este foarte putin probabil ca acest pret sa influenteze vanzarile RR02, stiut fiind ca, pentru majoritatea clientilor Rolls-Royce, pretul nu reprezinta un impediment. Dar este prematur sa vorbim despre cifre, dupa cum spune Biggs, de vreme ce nu a fost stabilit inca un obiectiv de vanzari.



Intr-adevar, nici un obiectiv de vanzari nu a fost dat publicitatii nici pentru Phantom, care a fost lansat pe piata acum doi ani. Compania nu a declarat decat ca va vinde in medie 1.000 de automobile in cei 12 ani ai cilului de viata a modelului.



Pana acum, vanzarile s-au situat sub obiectivul propus. In primul an de la lansare, numai 300 de autovehicule au fost vandute. In acest an, totusi, vanzarile "vor fi de peste doua ori mai mari" si vanzarile vor continua sa creasca pe masura ce Phantom va incepe sa fie din ce in ce mai cunoscut pe piata, spune Biggs.



Biggs a evitat sa faca o previziune specifica in legatura cu vanzarile. "Nu cifrele sunt cele care conteaza", a adaugat el, sustinand ca rezultatele operationale ale Rolls Royce Motor Cars sunt pozitive.



Aceasta nu inseamna ca vanzarile nu conteaza. Dat fiind ca numai 556 de autoturisme Phantom au fost vandute in primele zece luni ale acestui an, este evident ca firmei ii va fi extrem de greu, daca nu imposibil, sa isi indeplineasca baremul de 1.000 de autovehicule din acest model comercializate in 2004.



Potrivit unor estimari, scaderea veniturilor totale ar putea inregistra un maxim de 50 mil. lire sterline, daca, spre exemplu, in acest an se vor vinde 750 de unitati Phantom.



Dar, conform acelorasi estimari, aceasta ar mentine, totusi, un nivel al veniturilor apropiat de 150 mil. lire sterline si este foarte probabil ca BMW sa fie multumita si cu aceasta suma, avand in vedere ca initial a investit in aceasta afacere 105 mil. lire sterline.



Din investitia initiala, 40 mil. lire sterline au fost virate diviziei producatoare de motoare aviatice, pentru dreptul de a utiliza numele Rolls-Royce si mascota "Spirit of Ecstasy".



Restul de 65 mil. lire sterline a fost investit in fabrica de la Goodwood. Infuzii noi de capital dinspre "parintele" german par a nu mai fi necesare.



Totusi, aceasta este un subiect spinos, pe care BMW nu doreste sa il clarifice - Biggs insistand ca: "afacerea noastra se afla intr-o forma buna".



In ziua anuntului constructiei unui model decapotabil, directorul general interimar Stefan Krause, membru in consiliul de conducere al BMW insarcinat cu partea financiara, nu a facut nici un comentariu.



Krause a trecut la conducerea Rolls-Royce la sfarsitul lunii trecute, cand fostul director Karl-Heinz Kalbfell a fost cooptat de italienii de la Fiat Group pentru a conduce operatiunile de redresare a marcii Alfa Romeo.



Presedintele BMW, Helmut Panke, se spune ca s-ar fi exprimat regretul despartirii de Kalbfell si chiar ar fi insistat ca el sa ramana la conducerea Rolls-Royce.



Mai putine eforturi au fost facute pentru pastrarea predecesorului lui Kalbfell, Tony Gott, directorul general al Rolls-Royce pana in luna mai a acestui an.



Insa Panke a infirmat zvonurile cu privire la existenta unor tensiuni la plecarea lui Gott.



"Nu au existat neintelegeri. Ne-am intalnit dupa aceea si am discutat, nu gasesc nimic tensionat in asta", a declarat Panke.



Cu toate acestea, Panke recunoaste ca a fost pentru inlocuirea lui Gott.



"Aveam viziuni diferite asupra directiei in care trebuia sa o luam, trebuia sa alegem intre strategia companiei si cea prezentata de Tony Gott", spune el.



Cautarea unui nou director general este pe ordinea de zi, cu toate ca deciziile cu privire la cele doua modele ale companiei, Phantom si RR02, au fost luate si cel care va prelua conducerea Rolls-Royce va avea o influenta limitata asupra viitorului apropiat al companiei.



Este evident ca in aceste zile viitorul societatii Rolls-Royce Motor Cars este dictat dinspre sediul central al BMW din Munchen.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO