Business Internaţional

Richard Branson, miliardarul britanic care mizeaza pe turismul spatial si pe combustibilii alternativi

21.01.2008, 21:36 31

Limuzina alba din fata sediului Virgin Group de pe Bleecker Street nu ii apartine, in ciuda asteptarilor, lui Richard Branson. Ca orice miliardar care se respecta in ziua de azi, Branson este proprietarul unui autovehicul ecologic, scrie The Wall Street Journal.
Recent numit de catre Natiunile Unite Cetateanul Anului 2007, Branson calca pe urmele unor alte celebritati ca Angelina Jolie, Bill Clinton sau fostul inspector ONU, Hans Blix. "Oamenii asteapta multe lucruri de la mine. Trebuie sa ma asigur ca merit aceasta distinctie", a declarat Branson.
A calca pe urmele cuiva pare neverosimil in cazul lui Richard Branson, unul dintre cei mai cunoscuti directori executivi din lume, atat datorita colectiei de antichitati, a imaginii publice, cat si a imperiului sau aflat in plina ascensiune. Pe scurt, Branson are propria sa insula, practica windsurfing-ul si are in plan vanzarea de calatorii in spatiu.
Stabilirea unor obiective indraznete face parte din stilul de conducere al lui Richard Branson.
Cand a infiintat Virgin Atlantic Airways, Branson era doar un director de studio muzical la treizeci si ceva de ani pe care toata lumea l-a considerat nebun cand le-a spus despre ideea lui. "Intr-o zi l-am sunat pe directorul de la Boeing - aveam doar 33 de ani - si i-am spus: Buna ziua, sunt Richard Branson. Exista vreo sansa sa pot cumpara un 747 secondhand?"
Seful Boeing nu avea habar cine este Branson, dar intr-un final cele doua parti au cazut de acord pentru un contract care este si acum unul din favoritele lui Branson. In cazul in care noua companie aeriana nu avea succes, Branson putea returna aeronava, reducand astfel din costurile si riscurile implicate.
"Pe baza acestei promisiuni, am reusit sa conving board-ul casei de discuri sa-mi permita infiintarea unei companii aeriene. Spre norocul meu, dupa 12 luni de la infiintare, oamenii dadeau semne ca le place sa zboare cu compania mea", a mai declarat Branson.
In cele din urma, Virgin Records, prima sa mare afacere, a fost vanduta pentru a sustine material compania aeriana aflata in plina dezvoltare. "A fost greu la momentul acela", a afirmat Branson. "Mi se oferise un cec de un miliard de dolari, care se afla in buzunarul de sus al jachetei, si fugeam pe strada cu lacrimi in ochi, pentru ca tocmai imi vandusem compania. Am trecut pe langa un anunt pe care scria 'Branson a vandut cu un miliard' si m-am gandit ca probabil arat patetic", a mai spus el.
Vanzarea casei sale de discuri in 1992 a venit in cel mai potrivit moment, chiar inainte de inceputul declinului industriei muzicale care continua si astazi.
Intre timp, Virgin Atlantic Airways s-a facut cunoscuta pe piata datorita sloganelor indraznete bazate pe jocuri de cuvinte de genul "Virgin seeks travel companion(s)" (Virgin cauta parteneri de calatorie) sau "Extra inches where it counts" (Inci in plus acolo unde trebuie) si alte cateva anunturi foarte nepotrivite pentru ziarele de familie. Toate aceste eforturi de a iesi in evidenta nu erau decat incercari de a deveni principalul rival al British Airways.
Anul trecut, Branson a extins reteaua de rute, inaugurand Virgin America. "In sfarsit aveti si voi (americanii - n. red.) o companie aeriana buna", a afirmat Branson pe un ton glumet.
Virgin Galactic, o companie mixta de turism are ca plan pentru anul viitor transportul calatorilor la limita cu spatiul cosmic in aeronave speciale proiectate de legendarul Burt Rutan.
Cea mai noua afacere a lui Richard Branson este si cea mai criticata, fiind considerata foarte riscanta: impreuna cu un consortiu, Branson vrea sa cumpere banca britanica Northern Rock.
"In momentele grele, apar intotdeauna oportunitati", a spus Branson. "Brandul Virgin este cel mai respectat brand din Marea Britanie. Prin aceasta preluare, noi credem ca putem salva banca si readuce succesul pierdut", a mai afirmat el. Cu toate acestea, nu toata lumea este de acord cu miliardarul, iar soarta bancii Northern Rock se va decide cel mai probabil spre sfarsitul acestei luni.
In acelasi timp, in Statele Unite, Virgin Money deschide noi drumuri in sectorul de microfinantare, actionand ca un intermediar in imprumuturile intre prieteni sau rude. Totul a pornit de la un imprumut pe care Branson l-a primit de la matusa sa. Dobanda primita de aceasta a fost putin mai mare decat daca depunea banii intr-o banca, iar Branson a platit mai putin decat daca apela la un imprumut bancar. Suma a fost returnata in trei ani si toata lumea a fost multumita.
Branson este de parere ca astfel de imprumuturi pentru nevoi personale pot beneficia de pe urma taxelor si, datorita relatiilor de sange, riscul de neplata este mai mic.
Insa nu tot ce atinge Branson se transforma in aur. Desi s-a vandut in peste 50 de tari, Virgin Cola, lansat in 1994 cu mare valva, nu a inregistrat succesul scontat. Branson admite ca nu se asteapta ca toate afacerile lui sa fie de succes. "Noua ne place provocarea de a satisface nevoile clientilor. Nu ne este frica de esec. Este mult mai distractiv sa incerci lucruri noi in viata", a declarat el.
Sloganul de mai sus este esenta antreprenoriatului stil Richard Branson, dar in ultimii ani, proprietarul Virgin s-a implicat si in diverse actiuni caritabile.
In 2007, de exemplu, Branson a lansat un serviciu de asistenta medicala care circula prin Africa pe motociclete, a ajutat la construirea unui coridor pentru elefanti in Kenya si a calatorit cu sania trasa de caini prin Arctica, observand efectele schimbarilor climatice asupra mediului.
Desi aceste actiuni de salvare a mediului inconjurator sunt contradictorii cu principala activitate a grupului Virgin, care detine companiile aeriene Virgin Atlantic, Virgin Blue si Virgin America, Branson declara ca totul face parte dintr-un plan de revolutionare corporatista.
De exemplu, Branson spune ca alaturi de colaboratorii de la Boeing si General Electric, grupul sau cerceteaza posibilitatea zborului pe carburanti alternativi. Una dintre variantele posibile este butanolul, dupa cum spune chiar Branson.
"Este cu 20% mai puternic decat etanolul si nu ingheata la peste 4.500 de metri, ceea ce ar fi foarte tragic pentru un avion."
Branson detine deja un tren care circula prin Europa cu combustibili alternativi, considerand ca aceasta alternativa nu reprezinta numai un mod de conservare a naturii, dar si o afacere profitabila.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO