Business Internaţional

Publisherii din Marea Britanie se asteapta la vremuri grele

17.03.2008, 21:02 14

Presa scrisa din Marea Britanie se confrunta cu o adevarata criza a vanzarilor, ceea ce afecteaza evolutia actiunilor publisherilor, scrie The Wall Street Journal.
Economia britanica si-a incetinit ritmul de crestere si nici macar fotografiile inedite nu mai garanteaza vanzari spectaculoase. In mod surprinzator, unii analisti sunt de parere ca aceasta perioada este foarte potrivita pentru achizitia de actiuni ale companiilor media.
Atat actiunile publisherilor americani, cat si cele ale celor europeni se confrunta cu scaderi dramatice asemanatoare celor suferite de bancile implicate in criza creditelor subprime.
Valoarea actiunilor publisherilor din Marea Britanie a scazut in medie cu 16% in ultimele sase luni, conform analistilor de la Thomson Financial. De exemplu, indicele FTSE100, de referinta pentru bursa londoneza, a pierdut 7% in ultimele sase luni.
Alaturi de temerile legate de pierderea cititorilor de presa traditionala in favoarea celor care prefera variantele online ale ziarelor, piata media britanica se confrunta acum cu temeri legate de efectele pe care le va avea incetinirea economica asupra bugetelor alocate publicitatii.
Tirajul ziarelor britanice a scazut cu aproximativ 2% anul trecut, atingand 11,3 milioane de exemplare zilnic, trusturile de presa ca Daily Mail & General Trust, Trinity Mirror si Johnston Press avand de suferit.
Valoarea actiunilor companiilor Yell Group si United Business Media, care detin revistele MusicWeek si PR Newswire, a scazut pe fondul temerilor legate de reducerea bugetelor publicitare si a numarului de abonati.
Cu toate acestea, unii analisti sunt de parere ca valoarea mica a actiunilor nu este neaparat o veste proasta pentru investitori, ci dimpotriva, poate reprezenta o buna oportunitate pentru achizitii. Cu alte cuvinte, in timp ce companiile media se confrunta cu probleme serioase pe termen lung, ziarele ar putea genera profituri prin intermediul editiilor online. In plus, desi economia Marii Britanii a fost destul de afectata de tulburarile de pe pietele financiare, soarta ei nu este neaparat aceeasi cu cea a economiei americane, care se indreapta spre recesiune, conform analistilor.
Una dintre companiile preferate de Angelini-Hurll este Daily Mail & General Trust, detinuta de familia Rothermere. Actiunile Daily Mail au pierdut in ultimul an circa 44%, adica tot atat cat a pierdut Societe Generale in urma scandalului de frauda.
Compania de publishing detine printre altele tabloidul Daily Mail, care aduce profituri mici, dar constante.
Profitul grupului inregistrat in al patrulea trimestru a crescut cu 2%, pana la 250 de milioane de lire sterline (322 milioane de euro).
Daily Mail nu este singura companie cu actiuni subevaluate. In ciuda faptului ca profitul net a fost mai mic din cauza taxelor mai mari, compania londoneza Pearson a inregistrat o dublare a profitului diviziei care editeaza cotidianul de business Financial Times .
Profitul diviziei a crescut de la 27 mil. lire sterline (35,3 milioane de euro) in 2006, la 56 de milioane de lire (73,2 milioane de euro) anul trecut, pe fondul dezvoltarii segmentului online, realizata prin intermediul unui serviciu numit Mergermarket.
News Corp., care a cumparat anul trecut Dow Jones, publisherul cotidianul de business The Wall Street Journal, are in portofoliu o serie de cotidiene de mare tiraj din Marea Britanie, inclusiv Sun si Times.
Cu toate acestea, din punctul de vedere al profitabilitatii, ziarele reprezinta doar o mica parte din afacerile News Corp.
Unul dintre cei mai importanti factori care influenteaza valoarea actiunilor trusturilor de presa este masura in care se va diminua piata de publicitate in urmatorii ani.
Analistii nu pot fi inca siguri cat de tare vor fi afectate bugetele pentru publicitate ale companiilor, dar acestea vor fi cu siguranta diminuate pentru a amortiza pierderile survenite incetinirii cresterii economice.
In mod normal, bugetele din publicitate sunt afectate de crizele din economie cu o intarziere de circa sase luni, ceea ce inseamna ca in a doua jumatate a lui 2008 piata publicitara va suferi schimbari majore.
In ciuda acestor previziuni, marile companii de publicitate din Marea Britanie si Europa au anuntat ca 2008 va fi un an foarte bun datorita Olimpiadei de Vara de la Beijing si Campionatului European de Fotbal.
"Este loc destul pentru optimism, chiar daca in cantitati mai moderate", in ceea ce priveste piata publicitara din 2008, a declarat Fernando Rodes Vila, director executiv al agentiei franceze de publicitate Havas, care opereaza si in Marea Britanie. De asemenea, gigantul bauturilor alcoolice Diageo a anuntat ca a marit bugetul pentru marketing si publicitate in Europa cu 7%, iar Unilever a anuntat ca nu are planuri de micsorare a bugetului pentru publicitate in Marea Britanie in acest an.
Chiar si in perioadele lor cele mai grele, companiile au nevoie si apeleaza la publicitate.
Banca Northern Rock, de exemplu, care a fost de curand nationalizata si care are nevoie de reclame pentru a nu-si pierde clientii, si-a marit bugetul pentru publicitate pe 2008.
"Inca avem nevoie de strangeri de fonduri si de promovarea produselor noastre", a declarat un purtator de cuvant al Northern Rock.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO