Business Internaţional

Profiturile producatorilor auto niponi, afectate de schimbarea politicii monetare

10.03.2006, 00:00 15

Banca centrala a Japoniei a majorat pentru prima data rata dobanzii, decizie ce va avea un impact negativ asupra profiturilor marilor companii nipone.

Dobanzile in cea de-a doua economie a lumii au ramas pentru un timp record foarte aproape de pragul de 0%, dar au aparut primele semne ca politica bancii centrale se va schimba.

Acest lucru va afecta negativ piata bursiera a Japoniei, aflata acum intr-o perioada fasta. De asemenea, el ameninta profiturile mari cu care companiile, in special cele din industria producatoare de automobile, s-au obisnuit in ultimii ani, informeaza Wall Street Journal.

Motivul acestor efecte negative este ca, datorita cresterii dobanzilor, yenul se va intari fata de dolar, situatie in care exportatorii niponi, de la Sony pana la Nippon Steel, vor avea de suferit. In momentul in care acestia vor schimba dolarii proveniti din exporturi in yeni, valoarea acestora va fi mai mica decat in perioada in care dobanzile erau aproape de zero.

De asemenea, aceasta majorare a dobanzii se va resimti puternic in nivelul profiturilor inregistrate de companiile japoneze, profituri ce numai anul trecut au dus la o crestere de 40% a pietei bursiere.

Recent, guvernatorul bancii centrale a Japoniei, Toshihiko Fukui, a instiintat statrategii institutiei ca din ce in ce mai multe conditii care stateau la baza actualei politici monetare "s-au depreciat gradual". Economistii sunt de parere ca prima decizie pe care o va lua banca centrala va fi modesta si va anunta oficial sfarsitul acestei politici.

Metoda de tranzitie intre cele doua politici consta in introducerea in piata a unor cantitati suplimentare de bani in speranta ca acest lucru va incuraja creditele si cresterea economica. O miscare in sensul majorarii dobanzilor va fi luata la cateva luni de la lansarea metodei de micsorare a impactului schimbarii strategiei asupra economiei.

Cu toate acestea, dupa mai bine de zece ani de politica monetara bazata pe dobanzi foarte reduse, discutiile despre majorarea dobanzilor reprezinta punctul de pornire a unei noi ere in sistemul financiar nipon. Banca centrala a mentinut pentru cea mai mare parte a ultimilor cinci ani costurile imprumuturilor pe termen scurt la zero.

Acest lucru i-a incurajat pe investitori sa cumpere dolari si sa faca investitii in afara Japoniei unde profiturile erau mai mari. Aceasta politica a mentinut yenul la un nivel scazut fata de dolar.

Anticiparea acestei schimbari de politica se resimte cel mai bine pe piata valutara, cauzand o scadere a pretului dolarului pana la 115 yeni la inceputul lunii, comparativ cu nivelul mediu de 120 de yeni inregistrat in luna ianuarie.

Nu se stie deocamdata cat de mult se va mai aprecia yenul, dar daca tendinta de crestere se va mentine, va avea ca efect o scadere a nivelului profiturilor companiilor japoneze, profituri care anul trecut au fost motorul de crestere a nivelului principalului indice al bursei din Tokio, Nikkei 225.

Exportatorii japonezi au beneficiat din plin de nivelul scazut al yenului in comparatie cu dolarul, lucru care a avut un impact major asupra industriei nipone producatoare de automobile.

Analistul Kurt Sanger este de parere ca producatorii de automobile au avut in ultima perioada parte de un neasteptat avantaj venit de pe piata valutara, avantaj ce a ajutat companiile ca Toyota, Nissan sau Honda sa inregistreze profituri record pentru acest domeniu.

De exemplu, compania Toyota Motor a anuntat o majorare a profitului in cel de-al treilea trimestru al anului fiscal cu 34 de procente, pana la o valoare record de 3,34 miliarde de dolari (2,78 miliarde de euro), pe fondul unei cresteri a vanzarilor la nivel global de 15%. Principala cauza a cresterii profitului cu o rata mult mai mare decat cea a vanzarilor: nivelul scazut al yenului.

Sanger estimeaza ca grupul Nissan Motor va castiga 11,5 miliarde de yeni (100 de milioane de dolari) la rata actuala de schimb, pentru fiecare yen pierdut din pretul unui dolar. La Honda Motor castigul este si mai mare, de aproximativ 130 de milioane de dolari la fiecare yen pierdut fata de dolar, iar compania Toyota are cel mai mult de castigat din deprecierea yenului: 260 de milioane.

Cu toate ca yenul s-a apreciat in ultima perioada, moneda japoneza se mentine sub nivelul inregistrat la inceputul anului, iar cresterea profiturilor anticipata pentru anul fiscal japonez ce se va incheia la 31 martie ramane un punct greu de atins de mare parte din companiile din industria auto din afara Japoniei.

Compania americana General Motors a acuzat Japonia ca "manipuleaza" yenul astfel incat profiturile companiilor nipone sa fie foarte mari. Directorul executiv al GM Rick Wagoner este de parere ca "astfel de practici comerciale neconcurentiale" au dat producatorilor auto niponi un avantaj imens, permitandu-le acestora sa-si reinvesteasca profiturile in dezvoltarea produselor. Producatorii japonezi au raspuns ca aceste acuzatii sunt nefondate.

Yukitoshi Funo, manager in cadrul companiei Toyota, este de parere ca banca centrala a Japoniei nu a intervenit pe piata valutara in ultimii ani asa cum se face in mod normal cand se urmareste o influentare a ratei dobanzilor. "Wagoner stie acest lucru", a comentat Funo. "Nu este chiar atat de ignorant."

Sanger confirma faptul ca daca yenul se va intari, companiile vor avea de suferit. Producatorii de automobile niponi au investit foarte mult in fabricile din America de Nord unde produc pentru a acoperi cererea din ce in ce mai mare de pe piata locala. "Prin localizarea productiei, ei limiteaza impactul banilor cash asupra acestei afaceri."

O data cu semnalele acestei cresteri a dobanzii, apar si primele semne de intrebare asupra pietei valutare si a ratelor de schimb. Dar un lucru este cert: daca un yen slab fata de dolar a dus la cresterea artificiala a profiturilor, o intarire a acestuia va avea ca efect o diminuare a acestora.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO