Business Internaţional

Prin ce metode controleaza miliardarii si politicienii blogurile care ii critica

10.10.2007, 17:52 15

Cand un miliardar nascut in Uzbekistan si un fost ambasador britanic foarte "deschis" au intrat in conflict pe marginea unui blog, primul rezultat a fost echivalentul online al unei confruntari violente, scrie International Herald Tribune.
Blogul fostului ambasador in Uzbekistan, Craig Murray, a disparut dupa ce furnizorul britanic de internet al acestuia a fost asaltat de scrisori amenintatoare in care se cerea stergerea informatiilor "potential defaimatoare" privitoare la Alisher Usmanov, un mogul din sectorul minier cu o participatie in crestere in cadrul clubului englezesc de fotbal Arsenal.
Doua saptamani mai tarziu, Murray nu mai scria pe blog, insa opiniile sale foarte acide sunt pe punctul de a aparea din nou online prin intermediul unui furnizor olandez de internet care ofera refugiu bloggerilor controversati in Statele Unite si Anglia.
Astfel, Murray a obtinut sprijin din partea bloggerilor si furnizorilor de servicii de internet care se plang ca cererile din partea companiilor devin din ce in ce mai frecvente intr-un numar de tari.
Odiseea lui Murray a inceput in septembrie cand a postat o descriere peiorativa a lui Usmanov in blogul sau.
Schillings, o firma de avocatura din Londra specializata in divertisment media, a replicat in numele lui Usmanov, trimitand avertizari furnizorului de internet Fasthos, cerand eliminarea descrierii in 24 de ore.
Au urmat si alte scrisori si la a patra plangere Fasthos pur si simplu a dezactivat website-ul, impreuna cu alte doua servere, inchizand mai multe site-uri, printre care si cel al unui membru al Parlamentului britanic.
"Este infiorator faptul ca se poate intampla asa ceva fara ca totul sa fie verificat, fara orice alt fel de avertizare in afara unei scrisori trimise de un avocat", a spus Murray.
Dupa stergerea blogului sau, alti bloggeri cu opinii politice extrem de variate au inceput sa organizeze o coalitie pentru a obtine protectie legislativa, conform lui Tim Ireland, un consultant in domeniul marketingului, al carui blog a fost unul dintre cele care au disparut odata cu inchiderea celor doua servere.
Internet Service Providers Association, sau ISPA, ce reprezinta furnizorii britanici de internet, gazduieste o reuniune a membrilor sai in aceasta luna in care se va lua in discutie aceasta problema.
"Amenintarea vine si a venit dintotdeauna din partea celor cu bani", spune Ireland. "Puterea creeaza drepturi."
Intre timp, acuzatiile lui Murray, care sunt incluse si in memoriile sale "Murder in Samarkand", sunt transmise de noi si noi bloguri, atragand atentia asupra potentialelor pericole legate de incercarile de a cenzura informatiile.
Rollo Head, purtatorul de cuvant al lui Usmanov, a declarat ca omul de afaceri si consilierii sai sunt multumiti de mijloacele utilizate pentru indepartarea informatiilor daunatoare si eronate. "Suntem foarte multumiti de strategia pe care am urmat-o cu privire la acest website", a declarat el.
Usmanov a angajat firma Schillings, specializata in "protectia reputatiilor". Harriet Campbell, avocata in cadrul firmei, a refuzat sa discute cu privire la impactul strategiei firmei.
Insa pe website-ul sau, firma ofera gratuit o lista de sfaturi despre cum sa-ti abordezi criticii online de peste granite, descriind cazul unui CEO bogat care a fost acuzat de comportament imoral si delicte financiare pe un website american.
In cazul respectiv, firma britanica a utilizat tactici similare. A contactat furnizorul de internet aratandu-i ca "desi criticile au fost postate in Statele Unite, acestea sunt defaimatoare conform legislatiei britanice din moment ce pot fi accesate acolo". Furnizorul a sters materialul, conform oficialilor Schillings.
Spre deosebire de bloggerii din alte tari, cei britanici sunt mai vulnerabili in fata plangerilor de defaimare din cauza unei decizii luate in instanta, conform careia furnizorii de internet pot fi acuzati de publicarea de materiale calomnioase in cazul in care nu iau masuri atunci cand sunt atentionati in legatura cu o problema.
Rezultatul este ca furnizorii de internet sunt obligati sa decida cine spune adevarul.
Unele firme de avocatura au adoptat o abordare si mai directa, trimitand avertismente dure bloggerilor.
Richard Brunton, un scriitor scotian cu doua bloguri, a declarat ca a inceput sa primeasca atentionari in aprilie anul trecut din partea unei firme din Regatul Unit, care a fost deranjata de comentariile postate de cei care-i vizitau blogul. Brunton spune ca se pare ca unii angajati nemultumiti din cadrul firmei postasera comentarii cu referire directa la angajati. Prin urmare, le-a eliminat, insa mai apoi a primit scrisori privitoare la comentarii critice postate de unii vizitatori, in care acestia descriau experiente personale in cadrul companiei.
Brunton si Tim Ireland spun ca firmele par sa intre in actiune in legatura cu comentariile critice in momentul in care cautarile de pe Google dupa un anumit cuvant afiseaza bloguri printre rezultate. Exact acest lucru s-a intamplat si in cazul miliardarului Usmanov.
"Oamenii au invatat o lectie pentru viitor. De aceea luam pozitie. Ar putea fi oricine data viitoare", spune Ireland.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO