Business Internaţional

Poate duce cresterea preturilor petrolului si cerealelor la un "bubble" pe piata marfurilor?

27.05.2008, 20:19 19

Termenul de bubble se refera la preturi ale activelor ce depasesc valoarea fundamentala a acestora pentru ca actualii detinatori cred ca pot revinde activele respective la un pret si mai mare, scrie The Wall Street Journal.
Insa a determina daca valoarea fundamentala a marfurilor este depasita este o sarcina dificila.
Preturile sunt fara indoiala in crestere, dupa ce s-a apropiat de pragul de 140 de dolari, titeiul a coborat pana la pretul de 132,19 dolari pe baril vinerea trecuta, in crestere cu 103% fata de nivelul inregistrat cu un an in urma. Totusi, titeiul a inregistrat cresteri similare de mai multe ori in ultimele trei decenii.
In timp insa, nivelul ridicat al preturilor a determinat eforturi de conservare din partea consumatorilor si cresteri ale activitatilor de explorare si productie in tarile din afara OPEC, iar preturile s-au prabusit.
Acesta este un exemplu al fluctuatiilor uriase de preturi care pot aparea cand oferta si cererea sunt relativ lipsite de elasticitate pe termen scurt, dar nu si lung, spune Greg Mankiw, economist in cadrul Harvard University.
Au aparut unele eforturi de conservare, insa reactia producatorilor fata de cresterea preturilor pare mai lenta decat oricand, generand temeri ca productia de titei si-a atins maximul.
In cazul altor marfuri, schimbarile de cerere si oferta ca reactie la cresterea preturilor apar mai rapid. Unele dintre cele mai mari scaderi de preturi recente au aparut in cazul unor marfuri regenerabile si cu potentiale alternative.
Pana acum, nu este clar daca prima parte a definitiei, preturi peste valorile fundamentale poate fi aplicata, dar nu acelasi lucru se intampla si in cazul celei de-a doua parti. Rolul traditional al pietelor futures pe marfuri era de a permite jucatorilor sa se protejeze in fata unor fluctuatii neasteptate de pret. Acum, investitorii institutionali se indreapta catre aceste piete pentru a investi, si nu a pentru se proteja.
Totusi, Howard Simons, strateg in cadrul Bianco Research, spune ca din moment ce cumparatorii finali de marfuri sunt consumatorii, si nu investitorii, rolul speculatiei este limitat. Efectul final al pariurilor pe evolutia preturilor este limitat daca acestea nu incurajeaza speculatiile cu marfuri.
Iar exact acest lucru se intampla, conform lui Jeffrey Frankel, coleg al lui Mankiw. Acest comportament speculativ se datoreaza reducerii drastice a ratelor dobanzii de catre Fed, spune Frankel.
Combinatia dintre schimbarea comportamentului consumatorilor si o incetinire a ritmului de crestere economica ar putea anunta deja o scadere dramatica a preturilor.
Iar daca acest lucru se va intampla, nu va fi pentru ca exista un bubble al preturilor la petrol, ci pentru ca asa functioneaza pietele de marfuri.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO