Business Internaţional

Piata ceasurilor de lux incepe sa-si revina

07.01.2004, 00:00 31



Ceasurile de lux sunt din nou la moda, in special daca sunt incrustate cu diamante sau sunt asociate cu numele unor celebritati. In acest sezon, unii dintre cei mai bogati americani au fost dispusi sa plateasca peste 10.000 de dolari pe un ceas, insa si cei mai putin avuti au considerat ca un ceas de 1.000 de dolari este cadoul ideal de Craciun.



Dupa ce acest sector a fost serios afectat in urma atacurilor teroriste din 11 septembrie, retailerii si producatorii de ceasuri spun ca sarbatorile de Craciun din acest an au readus in prim plan cumparatorul ce considera ceasul mai mult decat un simplu mecanism ce indica timpul.



"Vanzarile de ceasuri foarte scumpe, ce au bijuterii incrustate, au crescut cu 35% in luna decembrie a anului trecut," a declarat C. Britt Beemer, presedinte al America's Research Group. "Pentru directorii de companii si cei ce lucreaza pe Wall Street, ceasurile au de-acum un statut de simbol, asemenea automobilelor pe care le conduc".



Cei mai importanti dealeri din acest sector spun ca ceea ce cauta consumatorii sunt ceasuri ce au diamante incrustate, cat si ceasurile sport caracterizate de o tehnologie avansata, cum ar fi Tiger Woods Link Calibre 36 fabricat de Tag Heuer, ce se vinde la un pret de 5.000 de dolari, dar si ceasul cu alarma produs de Breitling. Ceasurile mai ieftine, cu preturi cuprinse intre 295 si 600 de dolari se vand foarte bine de asemenea.



Companiile acestei industrii pun in centru cerintele clientilor, introducand noi modele de ceasuri, cu preturi de la cele mai scazute la cele mai ridicate.



Astfel, Tag Heuer colaboreaza cu Woods pentru dezvoltarea unui nou ceas destinat jucatorilor de glof, reintroducand in acelasi timp modelul Monaco, purtat de Steve McQueen in timpul curselor din Le Mans, al carui pret se ridica la 12.000 de dolari. Cu zece zile inaintea Craciunului, compania lansat si o linie de ceasuri mai ieftine denumita Formula One, la preturi cuprinse intre 600 si 800 de dolari.



Harry Winston comercializeaza acum ceasuri "clasice" la preturi cuprinse intre 6.000 si 11.000 de dolari, insa nu i-a uitat nici pe miliardari, intentionand sa introduca modelul Opus IV, al carui pret se ridica la 200.000 de dolari. Pentru a nu fi mai prejos, Louis Vuitton, ce s-a lansat in productia de ceasuri anul trecut, va introduce modelul Tourbillon in februarie la aproximativ acelasi pret.



Rolex, denumit candva Roll-Royce-ul ceasurilor, nu-si bazeaza reputatia pe noi modele, insa chiar si aceasta companie a lansat cu cateva luni in urma o noua editie, limitata. Cartier a lansat de asemenea un nou model pentru sarbatori, un Roadster de 3.450 de dolari destinat femeilor.



Louis Fortunoff, vice-presedinte executiv al companiei Fortunoff, a remarcat ca rezultatele inregistrate de companiile din acest sector pe trimestrul patru au fost foarte bune, dar ca este inca prea devreme pentru a spune ca intreaga industrie s-a redresat.



Specialistii din acest domeniu se intreaba daca nu exista prea multe marci foarte scumpe odata cu intrarea pe acest segment a unor noi companii, cum ar fi Burberry si Ferragamo.



"Exista multe companii ce au intrat recent pe acest segment," remarca Daniel Lalonde, presedinte al diviziei americane de ceasuri si bijuterii a companiei LVMH Moet Hennesy Louis Vuitton. "Nu este foarte greu sa patrunzi pe aceasta piata. Daca ai bani, poti crea o marca".



Acest an promite a fi mai agitat decat 2003, fiecare companie din acest sector fiind decisa sa desfiinteze diviziile ce nu realizeaza suficient profit.



In ultimii trei ani, sustine Lalonde din cadrul LVMH, industria ceasurilor a suferit mai multe schimbari, companiile reducandu-si numarul de modele pentru a conferi un sentiment de raritate, sau recurgand la tot genul de modele complicate de care se pare se simt atrasi in special barbatii.



In timp ce pentru femei ceasurile reprezinta doar un element de garderoba ce poate fi schimbat, pentru barbati acestea pot avea o importanta mult mai mare, fiind un semn de distinctie. catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO