Business Internaţional

Peugeot concediaza 10.000 de salariati

28.09.2006, 18:33 18

Peugeot este urmatoarea pe lista restructurarilor din industria auto, dupa ce profitul companiei s-a redus constant din 2002, ca urmare a scaderii vanzarilor de automobile.
Peugeot, cel de-al doilea mare constructor de automobile al Europei, a anuntat reduceri importante de personal, care se ridica la circa 10.000 de salariati, in incercarea de a reduce cheltuielile si a readuce compania pe rate pozitive de crestere ale profitului dupa mai bine de trei ani si jumatate de declin.
Reprezentantii companiei urmaresc introducerea mai rapida a noilor modele pe piata pentru a reduce ciclul de fabricatie al acestora si dezvoltarea unor noi serii de automobile in Europa, China si America de Sud, scrie Bloomberg.
Profitul contructorului cu sediul in Paris s-a redus succesiv din 2002, directorul general al companiei, Jean-Martin Folz, nereusind sa reduca costurile la timp pentru a contracara efectele scaderii cererii de automobile. Chiar si dupa lansarea noului model 207 Hatchback, conducerea Peugeot nu se asteapta ca marja de profit operational in partea a doua a anului sa se schimbe prea mult de la cea de 2,4% din primele sase luni.
"Peugeot alearga in continuare in incercarea de a reduce cheltuielile, poate mai mult decat era piata pregatita sa o faca", spune Adam Jonas, analist la banca Morgan Stanley. "In timp ce reducerea costurilor lasa mai mult loc companiei sa respire, succesul pe termen lung depinde numai de succesul modelelor scoase pe piata".
Actiunile Peugeot au castigat 1,2%, pana la 43,55 euro. Acestea au pierdut circa 11% de la inceputul anului si peste 20% in ultimele 12 luni.
Procesul de restructurare anuntat de conducerea Peugeot vin sa urmeze pasii facuti de alti constructori din industrie, precum General Motors si Ford, care au recurs la masuri asemanatoare ca urmare a concurentei puternice exercitate de constructorii asiatici.
"Acest plan de restructurare are ca scop cresterea profiturilor companiei intr-o perioada mai dificila", spune Jean-Hugues Duban, purtator de cuvant al Peugeot.
Peugeot nu va mai efectua angajari si va reduce numarul de lucratori temporari. Compania va concedia circa 7,5% din totalul de 133.400 de angajati pe care-i avea la sfarsitul anului trecut. Reducerile de personal se adauga la cele deja anuntate la fabrica din Ryton, Marea Britanie.
La inceput, reprezentantii Peugeot au pus problema scaderii profitabilitatii companiei pe seama cresterii costului materiilor prime. Jean Folz, care a anuntat ca se va retrage de la conducere in ianuarie la implinirea varstei de 60 de ani, a declarat in luna iulie ca urmare a cresterii materiilor prime, profitul pe intreg anul se va reduce cu 450 de milioane de euro (572 mil. dolari).
Pentru a compensa aceste costuri, constructorul a anuntat ca va cauta parteneriate pentru motoarele pe benzina si noi tehnologii, precum masinile electrice. De asemenea, conducerea Peugeot doreste sa intre pe noi piete emergente. Acum doua saptamani, francezii au semnat un preacord de alianta cu Proton Holding, cel mai mare constructor de automobile din Malaiezia, privind fabricarea si vanzarea de masini in aceasta tara si alte state din Asia de Sud-Est.
In Europa de Vest, de unde Peugeot atrage cele mai mari surse de venit, vanzarile de automobile au cunoscut un declin de 3,2%, pana la 1,34 milioane de vehicule, in perioada ianuarie-august, in conditiile in care piata de profil a crescut cu 0,4% in aceeasi perioada.
In timp ce Peugeot si-a redus cota de piata, la 13,5% de la 14% cu un an in urma, Volkswagen, cel mai mare constructor de masini din Europa, detine circa 19,7% din aceasta piata, in crestere de la 18,5% in aceeasi perioada. Vanzarile VW au crescut cu 6,8%, pana la 1,96 mil. automobile.
Ca parte a noului program, Peugeot a renuntat astfel la construirea unei noi fabrici de 350 de milioane de euro in Trnava, Slovacia, ceea ce va reduce cheltuielile din acest an cu circa 200 de milioane de euro.
Conducerea constructorului doreste sa ajunga in 2007 la o rata de utilizare a utilajelor de fabricare, luand in calcul 235 de zile lucratoare pe an si doua schimburi de cate opt ore pe zi, de circa 100%, respectiv 110% in 2009. Rata actuala de utilizare se ridica in acest an la circa 90%-100%.
"Reducem cheluielile destinate investitiilor si cele de cercetare-dezvoltare, dar nu umblam la planul de productie", a declarat Jean-Hugues Duban. "Din contra, dorim sa reducem ciclul de productie al principalelor noastre modele si sa introducem mai multe noi modele in fabricatie", a continuat el.
Compania planuieste sa reduca cheltuielile de cercetare si dezvoltare cu un vehicul cu circa 15%, desi nivelul investitiilor anuale va ramane la circa 2,2 miliarde de euro. Diferenta va fi folosita pentru a iesi pe piata cu o varietate mai mare de modele. Peugeot ramane al doilea cel mai mare constructor de automobile din Europa si al saptelea in lume, dupa ce in 1991 compania a decis sistarea vanzarilor in SUA.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO