Business Internaţional

Perspective luminoase pentru "energia verde"

03.11.2004, 00:00 12

Jean-Yves Helmer, fost director executiv al companiei Peugeot, declara la sfarsitul anilor '80 ca in anul 2000 compania pe care o conducea va produce 100.000 de vehicule electrice pe an si va fi prima in acest domeniu de perspectiva, scrie Le Figaro.
Timpul i-a dat dreptate, pana acum, intr-o singura privinta: grupul PSA este, in prezent, cel mai mare fabricant de automobile electrice din lume, insa ramane departe de tinta de 100.000 de unitati produse pe an. Anul trecut, PSA nu a fabricat decat 400 de autovehicule Peugeot si Citroen cu motor electric, iar din 1996 pana in prezent grupul francez a produs doar 12.000 de unitati.
Lansarea de catre Toyota a modelului Prius, care este primul automobil hibrid comercializat normal, a declansat reactia celorlalti producatori auto. In 2005, compania Nissan va lansa la randul ei un model hibrid bazat pe tehnologia Toyota, punandu-se intrebarea daca aceasta tehnologie ar putea fi utilizata si pentru modelele utilitare usoare ale marcii.
In urma cu vreo zece ani, Nissan Diesel, divizia de camioane a constructorului japonez, realizase diferite prototipuri pe baza de hidrogen, electrice, sau cu turbine pe gaz. Insa, apoi, grupul Nissan s-a confruntat cu probleme, divizia auto a trecut sub aripa celor de la Renault si majoritatea proiectelor au fost abandonate.
La Salonul Auto International de la Hanovra din acest an, cercetatorii responsabili cu automobilele ecologice din cadrul grupului german DeimlerChrysler au declarat ca solutia cea mai rapid de pus in practica, dar si cea mai viabila din punct de vedere economic o reprezinta motorizarea hibrida, care consta in cuplarea unui motor termic (un diesel traditional) cu un motor electric. Motorul diesel poate fi utilizat indeosebi pe autostrada, in timp ce motorul electric este fiabil in zonele urbane sensibile. In acest sens, Mercedes a prezentat un Sprinter hibrid, denumit Plug-In.
Sase prototipuri au fost deja fabricate, dintre care doua sunt testate in Europa si patru in SUA. Pana la sfarsitul lui 2005, Mercedes va produce in jur de cincizeci de exemplare din acest model, care vor fi folosite de diferite firme de transport si livrari urbane. Acesta va fi un test, in functie de ale carui rezultate Mercedes ar putea hotari fabricarea si comercializarea de serie a acestui model, pana la sfarsitul lui 2006. Constructorul german ramane foarte discret in ceea ce priveste numarul exact de exemplare pe care planuieste sa le produca, mai ales din cauza pretului acestui autovehicul.
"Toata lumea isi doreste vehicule ecologice, dar costul suplimentar nu este neglijabil. Intrebarea este cine isi va asuma acest cost? Statul, regiunile, prin subventii acordate transportatorilor, sau consumatorii, car vor accepta sa plateasca diferenta de pret pentru a conduce 'ecologic'?", se intreaba cei de la Mercedes. "Este evident ca toata lumea castiga prin folosirea acestor automobile: soferilor le sunt oferite conditii mai relaxante pentru a conduce, iar pentru pietonii din zonele aglomerate se reduce poluarea aerului si cea fonica".
Sistemul de functionare a lui Plug-In este relativ simplu, fie Sprinter-ul se deplaseaza ca un vehicul normal folosind motorul termic, fie foloseste motorul electric nepoluant. Acesta din urma poate fi alimentat cu baterii de tip nichel metal, cu un motor termic, sau, in timpul mersului, prin energia acumulata in timpul franarii sau a coborarilor. Un Sprinter astfel motorizat este foarte aproape de modelele de serie, capacitatea de transport modificandu-se putin in raport cu modelele traditionale. Sprinter Plug-In isi pastreaza, insa, autonomia, putand fi folosit si in afara orasului. Cei de la DeimlerChrysler insista mai ales asupra faptului ca Sprinter Plug-In poate fi transformat foarte usor in diesel, ceea ce faciliteaza vanzarea masinii la mana a doua.
Compania americana General Motors a anuntat recent ca va incepe constructia de autovehicule hibride in China, informeaza Bloomberg. Proiectul consta intr-un parteneriat incheiat intre GM si Shanghai Automotive Industry Corp(SAIC), prin care compania americana il va ajuta pe cel mai mare producator de automobile din China sa construiasca un autovehicul care foloseste celule de combustibil de tip HydroGen3. Constructorul american va mai ajuta compania din Shanghai sa produca un autobuz propulsat de un motor care sa mearga atat pe baza de benzina cat si pe baza de curent electric.
Aceasta intelegere va aduce celor de la GM si SAIC o pozitie fruntasa in dezvoltarea vehiculelor ecologice in China, a treia piata auto ca marime din lume, cu 200.000 de autovehicule vandute lunar. Prin dezvoltarea de autovehicule care folosesc tehnologii putin poluante, GM incearca sa-si consolideze imaginea si sa sporeasca vanzarile pe piata chineza.
Celulele de combustibil produc energie electrica prin combinarea hidrogenului cu oxigenul, cateva sute de astfel de celule furnizand destula electricitate pentru a propulsa un vehicul. Un motor hibrid foloseste atat combustibil obisnuit, cat si baterii electrice. Producatorii de autovehicule mizeaza pe cresterea pretului petrolului si pe inasprirea legilor de protectie a mediului, anticipand o crestere a cererii pentru vehicule ecologice.
General Motors a investit mai mult de 1 miliard de dolari pentru a dezvolta modelul EV1, bazat pe un motor electric. Compania a mai investit sume importante pentru dezvoltarea unor tehnologii care sa micsoreze consumul de combustibil. GM si Shanghai Auto vor produce impreuna modelele Buick Regal, Excelle, Sail, Chevrolet Spark.
Competitorii companiei americane s-au orientat si ei catre piata chineza. Volkswagen este producatorul extern cu cele mai mari vanzari in China, unul din doua vehicule de pe strazile din china fiind produs de compania germana. Recent, Volkswagen si-a anuntat intentia de a construi un automobil pe baza de celule electrice. La randul ei, compania japoneza Toyota, cel mai mare producator de vehicule hibride din lume, a anuntat recent ca are in plan sa produca modelele din gama Prius in China.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO