Business Internaţional

Pentru a scăpa de dependenţa de gazele ruseşti, UE cheltuie miliarde pe GNL scumpe

Pentru a scăpa de dependenţa de gazele ruseşti, UE...

Autor: Catalina Apostoiu

21.12.2022, 22:15 1431

Uniunea Europeană investeşte miliarde în infrastructură în efortul de a înlocui energia rusească cu gaze naturale lichefiate, însă investiţiile ar putea aduce prejudicii atât pentru contribuabili, cât pentru climat, scrie Deutsche Welle.

Blocul investeşte în prezent mili­arde de euro în infrastructură pentru combustibili fosili care va deveni fie depăşită, fie mult mai costisitoare de întreţinut.

„De la începutul războiului, im­por­turile de GNL în Europa au cres­cut cu 58%“, arată Paula Di Mattia Peraire, analist la ICIS. În acest context, Germania, Grecia şi Italia în special, dar şi Irlanda, Franţa, Olan­da şi Polonia îşi extind infrastructura pentru a primi GNL.

„Dacă toate proiectele se vor ma­­te­rializa, aproximativ 15 până la fi­nalul anului 2024, capacitatea de re­gazificare va creşte cu până la 230 de miliarde de metri cubi pe an“, adaugă Peraire.

Un volum mare de fonduri gu­vernamentale este destinat termina­lelor costale. În prezent, există prea puţine astfel de terminale pentru a acoperi necesarul de gaze al UE.

În plus, fluxul de gaze va trebui să fie direcţionat dinspre Spania, Fran­ţa şi Olanda către Europa cen­tra­lă şi de est. Un „flux inversat“ este posibil doar într-o măsură limitată. Capacităţile germane, vitale pentru reţea, va trebui cel puţin dublate, potrivit Fraunhofer Institute.

Costuri ridicate vor fi înregistrate şi în legătură cu obţinerea unei flote care să transporte gazele către Euro­pa. Potrivit Institute of Shipping Eco­nomics and Logistics, ar fi necesare 160 de noi nave cu un preţ pe unitate de 212,5 milioane de euro, totalul urcând la 33,2 miliarde de euro.

Intenţia declarată este de a reu­tiliza navele, terminalele şi conducte­le de tranzit pentru noi combustibili, un plan pe care mulţi îl privesc cu scepticism. „De câte ori se spune că in­fra­structura este pregătită pentru hidro­gen, intenţia este de a linişti pu­blicul. Povestea pe care strategii o vând es­te: „Investim în GNL. Sun­tem conşti­enţi că este combustibil fo­sil. Dar nu vă temeţi, va deveni mai verde pen­tru că vom primi hidrogen prin reţea“, arată Ganna Gladkykh, din cadrul European Energy Re­search Alliance (EERA).

Pentru că hidrogenul este mai exploziv şi deci mai periculos, tran­zi­ţia ar necesita materiale diferite, cât şi „investiţii suplimentare semnifica­tive“, potrivit lui Rainer Quitzow, de la Institute for Advanced Sustaina­bility Studies.

În rapoartele lor, oamenii de ştiin­ţă de la think tank-urile Agora Enrgie­wende şi E3G calculează cum Uniunea Europeană şi-ar putea redu­ce cererea de gaze şi deveni independentă de Ru­sia în „unul până la patru ani“.

20% ar putea fi înlocuite prin implementarea planului „Fit for 55“ al Comisiei. Alte 45 de procente ar putea fi atinse prin intermediul pompelor de căldură, izolaţiilor şi dezvoltării energiilor verzi. Doar 35% din necesarul de gaze ar mai trebui atunci importat din alte ţări, echivalentul a aproximativ 50 miliarde de metric ubi, pentru care infrastructura existentă este suficientă.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO