Business Internaţional

Paradisul Wal-Mart si iadul autorizatiilor

29.07.2003, 00:00 24

Wal-Mart intentioneaza sa lanseze si in statul California versiunea proprie a paradisului, "Supercentrele", centre comerciale uriase ce includ nenumarate bacanii pe langa obisnuitele magazine ce comercializeaza o vasta varietate de produse.
Totusi, cea mai mare companie a Statelor Unite intampina rezistenta in aceasta privinta din partea unor oficiali ai acestui stat. Astfel, dorinta acestora de a reduce traficul si a mentine unele spatii libere intra in conflict cu intentia Wal-Mart de a construi centre comerciale a caror marime este de doua ori mai mare decat cea a unui centru obisnuit.
Contra Costa County, o suburbie de aproape un milion de locuitori, ce cunoaste o dezvoltare rapida, a lansat deja o interdictie privitoare la aplicarea acestui concept, decizie pe care compania doreste sa o anuleze prin intermediul unui sondaj.
In Los Angeles, cel mai mare oras al Californiei, autoritatile au luat deja in discutie o ordonanta menita a interzice companiei Wal-Mart sa deschida astfel de centre in regiune.
Compania nu intampina insa rezistenta in intreg statul. Wal-Mart isi va deschide primul supercentru din California anul viitor in La Quinta, urmatoarele urmand a fi deschise in regiunea Central Valley.
Totusi, rezistenta intampinata de Wal-Mart scoate in evidenta obstacolele pe care le va avea de infruntat compania cu privire la planul sau de a deschide 40 de astfel de supercentre in California in urmatorii patru ani. Compania opereaza deja 134 de magazine traditionale in California, din care 3 in Contra Costa.
Pentru a putea include toate produsele alimentare, un supercentru se intinde pe o suprafata de 20.000 de metri patrati, in comparatie cu media de 10.000 de metri patrati a unui magazin tipic al Wal-Mart.
De la prima lansare in 1998, acest nou concept a castigat cea mai mare importanta pentru companie. Wal-Mart dispune astfel de 1.258 de supercentre in 43 de state, in crestere de la 441 in 28 de state cu cinci ani in urma.
Spre deosebire de Wal-Mart, foarte multi oponenti ai conceptului considera centrele drept adevarate monstruozitati ce genereaza un trafic crescut, creeaza prea multe locuri de munca caracterizate de salarii reduse, distrugand in acelasi timp celelalte afaceri din zona.
Critici similare au fost aduse si de oficialitati ale altor state, cum ar fi Oregon, Arizona si Nevada. Totusi, criticile sunt mai aprinse in cazul statului California din cauza aglomeratiei foarte mari.
Supercentrele intampina rezistenta si din partea unui oponent mai vechi al companiei Wal-Mart- United Food and Commercial Workers, care are peste 200.000 de membri in California. UFCW si alte sindicate se tem ca aceste centre vor exercita presiuni asupra supermarketurilor traditionale in sensul reducerii salariilor sau concedierii angajatilor bine platiti cu scopul de a ramane competitive.
Wal-Mart considera mare parte a acestor critici drept exagerate, conform purtatoarei de cuvant a compaiei Amy Hill. Totusi, compania ia in serios interdictia Contra Costa, considerand-o drept o problema de principiu.
Compania a cheltuit 100.000 de dolari pentru colectarea a 40.735 de voturi in scopul organizarii unui referendum prin care doreste sa anuleze decizia Contra Costa. Numai 26.500 dintre acestea trebuie sa fie validate de notar pentru ca Wal-Mart sa poata organiza o sesiune speciala de alegeri cu privire la aceasta problema.
Wal-Mart este dispusa sa cheltuiasca sume si mai mari in cadrul acestei campanii, a declarat Hill. Compania dispune de lichiditati, anul trecut aceasta obtinand un profit in valoare de 8 miliarde de dolari pe fondul unui volum al vanzarilor de 245 miliarde de dolari.
Supercentrele sunt foarte importante pentru Wal-Mart pentru ca acestea sunt vizitate mult mai des de catre consumatori comparativ cu supermagazinele traditionale. Datorita acestor vizite mai frecvente, Wal-Mart are mai multe oportunitati de a comercializa si alte produse ce genereaza marje mai ridicate de profit.
Totusi, aceste vizite ridica mari probleme de trafic pentru autoritatile statului, arata John Gioia, responsabil in cadrul Contra Costa. Din moment ce cea mai mare parte a magazinelor ce comercializeaza produse de bacanie in cadrul supercentrelor nu sunt supuse impozitarii, Gioia considera ca un astfel de supercentru nu ar genera venituri suficiente pentru rezolvarea problemelor ce ar aparea din punct de vedere al traficului.
Din aceste motive Gioia a decis sa lanseze o interdictie impotriva magazinelor a caror intindere depaseste 90.000 de picioare patrate si ce rezerva peste 5% spatiu produselor neimpozitate. Toate magazinele Wal-Mart au cel putin 90.000 de picioare patrate, cel mai mare avand 261.000.
Wal-Mart considera interdictia Contra Costa drept o incercare a guvernului de a influenta libertatea de a alege a consumatorilor. Ideea de a putea cumpara toate produsele de bacanie de la Wal-Mart pare sa fie pe placul consumatorilor in general.
Vanzarile de produse de bacanie, dulciuri si tigari au reprezentat aproximativ 37,7 miliarde de dolari, sau 24% din vanzarile realizate de Wal-Mart in cadrul supercentrelor si magazinelor sale traditionale anul trecut, in crestere de la 11,7 miliarde de dolari, sau 14% in anul fiscal 1998.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO